CDA onderzoekt extra oeververbinding

Vrijdagavond 24 februari jl. hield het CDA een hoorzitting over de verkeers problemen in het Leidschendamse centrum. Gespreksleider op deze goed be zochte avond was CDA lijsttrekker Peter van Ostaijen. Inleider en deskundige was kandidaat raadslid Teun Glasbergen die de situatie schetste waarna de bezoekers aan het woord kwamen. Duidelijk is geworden dat dit complexe onderwerp te lang onderbelicht is geweest en er nog slechts een enkele kans is dit structureel aan te pakken.
De volgende conclusies zijn tijdens de CDA hoorzitting getrokken:
• Het is noodzakelijk omleidingsroutes, om het sluizengebied heen, te creëren. Dit vooral vanuit Stompwijkse richting.
• De capaciteit voor het Vlietoverschrijdende autoverkeer moet worden vergroot. Een extra oeververbinding is daarbij onontkoombaar.
• Parkeervoorzieningen ten zuiden van de Sluis moeten snel worden gerealiseerd.
• De beperkte kansen die er nog liggen om tot structurele oplossingen te komen mogen niet meer worden genegeerd maar moeten met spoed worden opgepakt.
Het betekent dat er doorgeborduurd zal moeten worden op de gedachte van een reeds bedachte ringweg vanuit Stompwijk voor doorgaand verkeer naar Leidschendam Noord en Voorschoten. Het Leidschendamse centrumverkeer kan dan worden ontlast. Tevens zal eindelijk de filevorming vanwege de openstaande sluisbruggen tot het verleden moeten gaan behoren. Dit ook uit veiligheidsoverwegingen. De extra parkeervoorzieningen ten zuiden van de sluisbruggen zullen beschikbaar moeten komen voor de bewoners in dit gebied en de bezoekers.
Het CDA is ervan overtuigd dat dit onderwerp de komende raadsperiode veel hoger op de agenda gezet zal moeten worden. Dit betekent dat het na de verkiezingen meegenomen zal worden in de komende onderhandelingen over het collegeprogramma. Dit tot tevredenheid van de geïnteresseerde bezoekers die na meer dan 30 jaar verkeersoverlast en actie voeren het CDA als ferme medestander hebben herkend.