Gemeente digitale dienstverlening

Gemeente investeert verder in digitale dienstverlening

Of het nu gaat om het aanvragen van een parkeerontheffing of het doorgeven van een verhuizing. Tegenwoordig kan dit allemaal digitaal bij de gemeente Leidschendam Voorburg. Maar de gemeente is nog lang niet klaar. Om meer diensten digitaal aan te kunnen bieden is het noodzakelijk te investeren in de digitale infra structuur van de gemeente. Daarom heeft burgemeester Van Haersma Buma op dinsdag 12 december een overeenkomst ondertekend voor de aanschaf van een zogenaamd midoffice oplossing die ervoor zorgt dat het proces achter de schermen ook geheel digitaal verloopt.

Optimale gegevensuitwisseling
De toenemende vraag van inwoners om diensten volledig digitaal af te handelen en de ambities van de gemeente Leidschendam Voorburg op het gebied van elektronische dienstverlening hebben er toe geleid dat digitale infrastructuur grondig moest worden gemoderniseerd. Met name de uitwisseling van informatie tussen de zogenaamde frontoffice en backoffice moest worden verbeterd. De midoffice oplossing regelt dit. Het optimaliseert en structureert de gegevens uitwisseling tussen de klant en de afdelingen die de dienstverlening ondersteunen en uitvoeren. Hierdoor worden meer diensten niet alleen sneller maar ook volledig digitaal behandeld, verwerkt en geleverd. Burgemeester Van Haersma Buma ziet deze investering als een belangrijke stap in de verdere ontwikkeling van de dienstverlening. “De afgelopen jaren hebben we veel tijd geïnvesteerd in het aanbieden van producten en diensten via de website van de gemeente. Nu gaan we werken aan de achterkant van deze site. Want als de radartjes niet goed op elkaar zijn afgestemd, loopt de machine op een gegeven moment vast. Deze investering zien de inwoners niet direct, maar ze gaan er wel wat van merken in de dienstverlening.

Melding Openbare Ruimte
Een van de projecten die de gemeente bijvoorbeeld wil realiseren is de Melding Openbare Ruimte. Via het formulier op de website kunnen bewoners melding maken van bijvoorbeeld een loszittende stoeptegel. Dit kan 24 uur per dag en 7 dagen per week. Een geografisch informatie systeem maakt het voor de melder mogelijk om via een digitale kaart in te zoomen op de betreffende locatie. De melding leidt tot een zogenaamde zaak, die wordt vastgelegd in het zakenmagazijn. In dit magazijn wordt de status van de zaak bijgehouden en worden signalen naar medewerkers gestuurd die in actie moeten komen. De melder kan vervolgens via het internetloket zien wat de status van zijn melding is en wanneer het afgehandeld is. Snel, eenvoudig en zonder fysiek contact met de gemeente.