Autoverkeer over de Vliet mag krakend vastlopen

Dit was de titel boven de inbreng van de heer Schoevers, woordvoerder Werkgroep Bereikbaarheid MKB LeidschendamVoorburg, vice voorzittter Ondernemers vereniging Damcentrum, bestuurslid VVD LeidschendamVoorburg. Ik was zeer verbaasd toen ik het stuk van de heer Schoevers las. Hij was nota bene toehoorder bij de behandeling in de commissie Openbaar Gebied van het Verkeers en Vervoersplan op de publieke tribune en heeft mijn inbreng, die ik namens het C.D.A. daar naar voren bracht, duidelijk gehoord. Na afloop van de vergadering heb ik er zelfs nog met hem over gesproken! Bij de behandeling van het Verkeers en Vervoersplan heb ik o.a. gepleit voor een derde oeververbinding over de Vliet en dat had ik ook al gedaan tijdens de workshop over dit plan (waar hij ook bij was). Ook bij de behandeling in de Dorpsraad in het Dorpshuis heb ik de vraag over de derde oeververbinding gesteld. En dan nu te stellen dat er geen raadslid was, die er zich druk overmaakte is wel een verkeerde voorstelling van zaken geven. Juist omdat het voor de Stompwijkers en de bewoners uit Zuid moeilijk zal worden, als het Damcentrum wordt afgesloten om b.v. naar het gemeentehuis te gaan, heb ik gevraagd om vooraf duidelijk met bebording de nieuwe routes van de Norah aan te geven en door een juiste afstelling van verkeerslichten, bewegwijzering en inrichting van de toegangswegen naar het Damcentrum, te voorkomen dat deze route voor sluipverkeer aantrekkelijk wordt. Door ontmoediging kan misschien afsluiting worden voorkomen. Om verdere misverstanden te voorkomen heb ik over de Stompwijkse zaken uit het plan de volgende opmerkingen gemaakt:
Meerlaan: graag zouden we de 30 km. handhaven, met wellicht wat extra maatregelen, maar wel zo dat economisch verkeer mogelijk is (bevoorrading van de supermarkt) en dat het openbaar vervoer blijft. Een onderzoek naar een rondweg, niet wachten tot 2006. Dit kan nu tegelijkertijd met het opnieuw op te stellen bestemmingsplan voor het tuinbouwcentrum worden meegenomen. Het vrachtverkeer en landbouwwerktuigen buiten het dorp om en de Dr. v. Noortstraat dan een 30 km inrichting. Openbaar Vervoer: regiotaxi, buurtbus, vrijwilligersvervoer of kortingspasjes. Graag horen wij wat de oplossing wordt.
Hoge veiligheidseisen aan schoolroutes en bij de school. Voorgestelde inrichting van de Stompwijkseweg met 1.50 m brede fietsstroken. Dit plan zal bij de reconstructie van de weg worden gepresenteerd. Op 6 juni zal het communicatieplan worden besproken en in september wordt het totale plan met uitvoeringsprogramma behandeld. Namens de C.D.A. fractie,
Carla Bregman