FILMFESTIVAL UTRECHT

Van 24 september tot en met 3 oktober vindt het 23ste Nederlandse Film Festival plaats. Tien dagen lang kun je in Utrecht dineren en chillen, dansen op afterparty’s, premières, talkshows en de Eerste Hollandsche Filmnacht bezoeken, lezingen en seminars volgen en vips ontmoeten. Tijdens het festival gaan meer dan 70 films en documentaires in première. Dat is nogal wat, denk ik, als ik deze informatie lees in de voorlichtingskrant. Ziet er uitnodigend uit en het festival wordt een stuk interessanter als je weet dat ook de film van Tim Oliehoek in première gaat. Hij heeft een ereplek gekregen als voorfilm(pje) bij de hoofdfilm “Phileine zegt sorry” en beide zullen woensdag 9 oktober in 80 bioscopen gedraaid gaan worden.
De film is uiteindelijk 13 minuten lang geworden en vele mensen zijn herkenbaar, áls je tenminste weet waar ze staan. Veel figuranten uit de buurt hebben meegespeeld en zeker voor hen is het goed om te zien dat hun onderdeel in het geheel geplaatst is. De film is nu compleet en, al zeg ik het zelf, het is een prachtige film geworden met vele mooie shots en een verrassend einde. De hoofdrolspeler Joep was van de partij en werd flink in de bloemetjes gezet. Victor Reinier was helaas verhinderd vanwege andere verplichtingen en Miryanne van Reeden vanwege ziekte. Wel was Marian Mudder (eveneens van Baantjer) aanwezig, zij heeft eerder in een de film Isabelle van Tim meegespeeld en blijft geïnteresseerd in de activiteiten van Tim. Aansluitend wordt de nieuwe film ‘Phileine’ gedraaid. Tim verlaat voortijdig de bios om mee te werken aan een talkshow en ontvangt ons later in een café in de buurt, waar nog gezellig nagepraat kon worden.
Voor de figuranten onder ons, “Pluisje” was ook aanwezig. Zij hield zich die dag op het kerkhof bezig met het verspreiden van pluisjes van paardenbloemen om het zomerse effect te benadrukken. Eerlijk gezegd heb ik ze niet zien vliegen, maar er schijnt er uiteindelijk toch één zichtbaar te zijn. De filmmuziek in de film is opnieuw van Maarten van Strien, hij heeft eerdere films ook van muziek voorzien. Hij gaat pas aan de slag als de film bijna compleet is. Hij gaat bewust niet naar de set. De eerste indrukken worden vastgelegd en met de computer tot een geheel gecomponeerd. De muziek vloeit dusdanig over dat ik me er niet van bewust was, tot de aftiteling. Ik had me zo voorgenomen om op de muziek te letten. Volgens Maarten is dit ook de bedoeling dat de muziek van beeld tot beeld vloeit, dan is zijn doel bereikt.

Petra Oliehoek van Es