Toerniuws Toerclub Stompwijk

Toernieuws Toerclub Stompwijk

Op een van de weinige echt mooie zondagen die we tot nu toe gehad hebben stond voor de A groepen een verre rit naar Vinkeveen op het programma. De B en C gingen naar Reeuwijk. In totaal stonden 52 fietsers aan de start.

De A1 was met 8 man/vrouw en had er weer zin in. Ondanks de pittige tegenwind gingen we in een strak tempo naar het oosten. Via Boskoop en De Meije kwamen we in de polders bij Portengen en Kockengen. Een prachtige omgeving met rustige landwegen waar je ongestoord tussen de boerderijen doorfietst. De koffietent was sinds vorig jaar verbouwd en is van een stoffig klein café veranderd in een prachtig ruime gelegenheid. Wij zaten uiteraard buiten te genieten van het weer. Even later arriveerde ook de A2 met 6 man en ook de A3 nam plaats op het terras. Zij waren bij een stoplicht ongemerkt iemand kwijtgeraakt die daarna zelf de koffietent moest zien te vinden. Foei!

Op de terugweg reden we via Wilnis en de Kromme Mijdrecht opnieuw een prachtige route. We wisten nog 3 bruggen te vinden die precies omhoog stonden toen wij arriveerden, dus met de nodige rustpauzes kwamen we na 110 km even na half 1 terug in Stompwijk.

Arno van Rijn

De B vertrok met z’n 10-en (9 mannen/1 vrouw) naar Reeuwijk-Dorp. Een zonnige zondag, dus geknipt voor een fijne fietsochtend. Om aan de geplande kilometers te komen moesten we een flinke lus aan de route plakken. We reden o.a. langs vele boomkwekerijen tussen Hazerswoude en Boskoop. Samengevat, we hebben bomen, heel veel (soorten) bomen gezien in vele kleurschakeringen. Aldus arriveerden we, na ca. 40 km, bij de koffiestop “‘t Wapen van Reeuwijk”. De C2 groep zat reeds buiten op het terras met uitzicht op de schitterende Reeuwijkse Plassen. De C1 arriveerde vlak na ons. Ook hier weer heerlijke koffie en appelgebak. We deden ons best om ons zondagse plezier niet te laten bederven door het mannenhockey verlies zaterdagavond tegen Duitsland. Alle wedstrijden tot de finale winnen en dan, als het om goud/zilver gaat, gingen we tegen onze grote oosterbuur de (tactische) boot in. De 1-2 uitslag was te vergelijken met het voetbalverlies tijdens de WK in 1974. Hopelijk heeft Nederland er niet opnieuw een trauma bij. De terugweg naar Stompwijk ging via de standaard mooie route.

Om 12.15 uur thuis in Leiden met 80 km op de teller.

Hans Heemskerk

De C 1 groep

We troffen het weer met een heerlijk zonnetje! Was het nog wel fris op weg naar de start, we wisten dat het goed ging komen. Met ons groepje van 7 gingen we net als de B ook naar het restaurant “Het Wapen van Reeuwijk”. Ik wilde een andere weg als gebruikelijk, dus niet naar Boskoop, maar naar Zoetermeer en bij Oosterheem het pad door het Bentwoud. Dat loopt aan het eind over in het s`Gravenwildertpad. Het viel iedereen tegen dat er zoveel wind stond en we hadden dus veel tegenwind op de heen route. Bij Waddinxveen is de hefbrug afgesloten en volgden we de gele fietsbordjes. Op aanwijzingen van 2 dames namen we daarna een vrij nieuw fietspad wat langs het industrieterrein Goudse Poort bleek te lopen. Gelukkig wist Peter heel goed de weg en loodste ons door Gouda en toen we later een brug over gingen wist ik pas waar we waren. Onder de brug door naar het mooie paadje waar de koffietent aan ligt. De C2 met 8 personen zaten er al evenals de B groep. Op het mooie en ruime terras werden we vlot van koffie voorzien en genoten onderhand van het uitzicht op het water van de Reeuwijkse Plassen. Voor de terugweg reden we wel via Reeuwijk-brug over de smalle weg, waar prachtige gerestaureerde boerderijen staan, naar Boskoop. Daar troffen we nog een boze automobilist die ons bijna voor de sokken reed, omdat we ongewild voorrang hadden moeten geven! Daarna door Laag-Boskoop, de Roemer naar Hazerswoude dorp en Benthuizen, waar we een temperatuur van 20° signaleerden, heerlijk toch! Peter haakte even verder af en wij namen weer eens het landelijk gelegen polderpaadje wat aansluit op het Gelderswoudse kerkepad, ook al lang niet meer gefietst.

Wat we wel steeds meer meemaken is dat er joggers met muziek-oordopjes op, ons niet horen aankomen en pas op het laatste moment opzij gaan of hun hondje los laten lopen waardoor wij weer heel voorzichtig er voorbij moeten. Een beetje link wel! Om 12.30 uur waren we weer in het dorp met 60 km en waren we van mening dat we weer heerlijk gefietst hebben.

Annie van Rijn

Afgelopen zaterdag was ook weer ons jaarlijkse uitstapje naar Limburg om daar de Mergellandroute te rijden. We vertrokken deze keer met 9 personen al vroeg vanuit Stompwijk, zodat we na een voorspoedige reis al voor half 9 op de fiets konden stappen. Het beloofde een prachtige fietsdag te worden met veel zon. We pikten de officiële route op bij Geulle en namen meteen de afdaling van de Slingerberg. Daarna is het nog een tijdje redelijk vlak, maar moesten nog wel eens tussen grote groepen wandelaars door slalommen. Al bij het eerste klimmetje viel de groep in 2en uiteen en bleek het beter zo verder te gaan. Met de 4 sterkere klimmers gingen we vooruit. Toch werden we niet veel later alweer door de andere 5 ingehaald, doordat wij een lekke band moesten vervangen. We kwamen verder in het zuiden van Limburg en het terrein werd heuvelachtiger en de omgeving nog mooier. Met dit zonnige weer extra prachtig om doorheen te fietsen. Bij de koffiestop was de andere groep niet te bekennen en na telefonisch contact bleek dat ze per ongeluk een stuk afgesneden hadden. Ze hadden daarmee een half uur voorsprong genomen en dat rijdt je zomaar niet dicht. Na de bekende klimmen op de Loorberg, Camerig, Eyserbosweg, Fromberg en de altijd weer lastige Keutenberg kwamen we in Sibbe, waar de lunch altijd goed smaakt. De eerste groep had de soep al bijna op, maar sommigen waren nog steeds happig bij de discussie over het afgesneden stuk route. Na een korte demonstratie elektronisch schakelen gingen ook wij aan de soep of kroketten. Er volgden nog een paar klimmetjes en gelukkig pas daarna een weigerend schakelmechanisme van Paul. Hij kon de rit er wel mee afmaken en rond kwart voor 4 waren we allemaal weer moe maar voldaan terug bij de auto’s. We hadden weer een erg leuke dag gefietst in een schitterende omgeving. Wel viel ons op dat er hier en daar wat bomen en struiken gesnoeid mogen worden, zodat ook daar de bordjes goed te zien zijn.

Arno van Rijn

Aanstaande zondag 19 augustus staat voor alle groepen de rit naar de sluisjes bij Nieuwveen op het programma. De A rijdt 100km, de B ongeveer 80km en de C 65km. Vertrek is om 8.30u vanaf Oostvlietweg 30.

De C2 ging met acht fietsers van start. Via de Ondermeer, Hazerswoude-Dorp en Boskoop kwamen wij op 30 km aan bij het Wapen van Reeuwijk met zicht op de Reeuwijkse Plassen. We hadden ’n pittig tegenwindje en dan is het niet leuk als er ’s morgens één van de E-fietsen staakt. Dat was dus op eigen krachten trappen, maar dat was gelukkig geen probleem. We konden heerlijk op het terras plaatsnemen en de bediening was vriendelijk. De terugweg ging via mooie weggetjes in Gouda, zoals het Omlooppad en Bloemendaalseweg richting de A12. Omdat de Hefbrug bij Waddinxveen afgesloten was, moesten we deze alternatieve route nemen. Uiteindelijk kwamen we in de polder tussen Moerkapelle, Boskoop en Hazerswoude op het nieuwe Bentwoudpad uit, om vervolgens via de Noord-AA plas en Bovenmeer om 12.30 uur thuis te komen met 60 km op de teller. Kortom ’n prachtige route met mooi Hollands weer. We misten deze ochtend nog twee fietsers. Allebei kozen ze voor de zon, echter de één gewoon in Stompwijk en de ander bij de Franse Riviera.