Toernieuws Toerclub Stompwijk

Op 2e paasdag stond voor de Toerclub al weer de 2e clubrit van het seizoen op de kalender. Maar na de koude openingstocht was het voor velen pas de eerste keer. Nu stonden er 51 fietsers aan de start, ongetwijfeld aangemoedigd door het lekkere zonnetje. Onder hen ook een enkele nieuwe deelnemer en een paar oude bekenden.

Nadat de A3 en de A2 richting de Meerlaan vertrokken stapten we met 12 man/vrouw van de A1 ook maar op. Na de spoorwegovergang bij het Haantje werd er ‘lek’ geroepen. Twijfelend of we wel moesten stoppen keken we achterom of er echt wat aan de hand was, maar het was geen 1 aprilgrap. Terwijl Richard een band stond te wisselen pulkte Edu wat steentjes uit z’n band. Prompt ontstond er een scheurtje waar de binnenband doorheen kwam. Daar moest dus ook wat aan gedaan worden. Ook de lekke band op de terugweg was geen geintje. Via ’t Woud en een flinke lus door Midden Delfland kwamen we bij de koffie. Na de koffie hadden we vooral tegenwind en dat viel nog niet mee. Via Berkel en Bergschenhoek kwamen we uiteindelijk na 85 km weer terug in Stompwijk.

Arno van Rijn

C1    De 1 april Paasrit

Voor de meesten onder ons was het de 1e keer dat we met de club gingen fietsen. En dan ook nog een nieuwe startplek bij de sporthal. Het is even wennen, maar voor de Stompwijkers onder ons wel lekker dichtbij! Goed ingepakt tegen de kou (2°C) reden wij als laatste groep met zijn 4en incl. gastrijder Jaap richting Snowworld. Door het Westerpark, waar Jaap een nieuw stukje fietspad wist, kwamen we uit bij de Balijbrug. Door het Balijbos fietsten we naar Pijnacker, Delfgauw en Oude Leede en via de Ackerdijkse plassen. Het viel op dat het overal nog een kale boel is en de natuur door de kou van de laatste tijd weinig groen en amper bloesem geeft. Wel vallen dan de krokussen en narcissen op langs de kant van de weg. Mooi op tijd kwamen we bij het restaurant Schielicht aan, vlak na de A2. De koffie smaakte lekker en langzaamaan kwamen ook de andere groepen binnen. Voor de terugweg koos ik het pad langs de A13, maar het was wel erg hobbelig door de boomwortels die het asfalt kapot maken. Door het park reden we naar de Rotterdamseweg en later over de Kruithuisbrug. Een klein stukje Delfgauw, Virulypad en reden we veel hardlopers tegemoet van de Paasloop. Langs de Dobbeplas en Molen de Vang naar de ‘s Gravenweg, waar we bijna een hartverzakking kregen, omdat een racefietsster Trees bijna over het hoofd zag! Als ze dan later net nog Elly kan ontwijken die dacht rechtdoor te gaan, vonden we dat ze haar wel moesten hebben vandaag. Langs het spoor naar het Buitenpark zijn we om 12.15 uur in Stompwijk en klokte ik heel netjes 47 km.

Annie van Rijn

A.s. zondag gaan we naar het Westland. De A (80km) en B (70km) rijden naar de wielerkantine in Honselersdijk. De C gaat naar De Bonte Haas in Wateringen voor een rit van 45 km. Vertrek is weer om 9.00u vanaf de sporthal.