toernieuws

Toernieuws Toerclub Stompwijk

Dat de weersvoorspellers er ook wel eens naast zitten, zagen we afgelopen zondagmorgen maar weer. Het regende ’s morgens behoorlijk terwijl ze veel zon voorspelden en 20°! Ook het aantal fietsliefhebbers kon je daar aan terugleiden (40).

De C1 Bolletjestrui-rit!

Gelukkig was het droog om 9.00 uur en reden wij met ons vieren, Peter was er ook weer bij, naar de koffietent in de duinen. Via de Ondermeerweg naar Zoeterwoude, Leiden, waar in een tunneltje de regenjasjes aangingen en langs de Korte Vliet richting Valkenburg, waar de regenjasjes weer uit konden en we ze niet meer nodig hadden. Peter wist een andere route door het mooie centrum van Valkenburg waar alles nog in diepe rust leek. Bij Katwijk de duinen in en toevallig reed ook de C2 ons daar achterop. Toen was het even bikkelen want we kregen pal wind tegen(gevoelskracht 10 Beschrijving: Knipogende emoticon!). Het viel voor sommige niet mee om het tempo bij te houden en we waren dan ook opgelucht toen we de bekende vlag in het zicht kregen. De aardige mevrouw van het café had het er maar druk mee om in haar eentje al die dorstige fietsers te voorzien van koffie e.d., maar het ging prima en de koffie was lekker en heet. Terug onze weg vervolgd naar Wassenaar, een gedeelte door het centrum en was ik even later mijn oriëntatie even kwijt. Zo’n GPS-systeem zou wel wat voor mij zijn! Maar we kwamen toch bij Raadhuis de Pauw uit en volgden de landgoederenroute. Het blijft altijd weer een mooi stukje, welk seizoen er je ook bent. Het tempo werd een beetje aangepast, want de wind maakt moe en als je nog niet zoveel gefietst hebt hakt het er wel in. Er werd er al opgemerkt dat we de bolletjestrui wel weer verdiend hadden! Zo kwamen we weer uit op de Kniplaan en brachten we Trees bijna thuis, om 12.00u zijn de Stompwijkers thuis met 45 km.

Annie van Rijn

De A2

moest helaas vertrekken zonder wegkapitein Aad Switzar, omdat hij thuisbleef wegens het natte wegdek. Niet alleen Aad, maar waarschijnlijk bleven om die reden vele fietsers thuis. De voorspellingen waren geweldig, maar als de regen dan om half 9 met bakken de lucht uitkomt, dan zou je toch bijna weer je bed in kruipen! Gelukkig viel het allemaal mee. Om 9 uur was het droog, maar op de racefiets wordt je toch onwijs vies van het nog opspattende water. Het was voor ons even puzzelen hoe we naar Haastrecht zouden rijden, want we hadden ineens wel zeven kapiteins! Onvoorbereid is het toch altijd lastig hoe je het beste kan rijden. Ik fiets al ruim 25 jaar, maar we rijden nooit dezelfde route. Daardoor ken ik wel overal de weg, maar mijn topografische kennis en gevoel voor richting is helaas niet zo goed ontwikkeld. Met 45 kilometer op de teller waren we bij koffietent Over de Brug in Haastrecht waar het megadruk met wielrenners was. Het duurde dus wel een poosje voor iedereen voorzien was van koffie. Terug kozen we voor de kortste route via Gouda en verder simpel langs het fietspad van de A12. Arie van Mullem moest op tijd thuis zijn, want hij moest om half 2 klaar staan voor vertrek naar Bathmen. Jan (75) en Cock (70) Overdevest + 45 jaar getrouwd, Van harte gefeliciteerd!

Marga Stijnman

De B vertrok met z’n 8-en (6 mannen/ 2 vrouwen) naar Haastrecht. Jaap de Jong, weer terug in de gelederen, reed gewoon weer op z’n vertrouwde plaats: naast Lydia heen en terug op kop. Wim Overdevest en Wim Wetstijn waren weer terug in de groep, alsmede hadden we een gastrenner uit de A. Dus al met al een aardige koppel. Via Hazerswoude, Boskoop en Gouda arriveerden we na ca. 35 km bij de koffiestop “Over de Brug” in Haastrecht. Ondanks dat zij van tevoren ingelicht waren over de grote TC-toeloop hadden zij hierop geen actie genomen. Slechts een persoon voor de bediening en er waren te weinig kopjes. Dus dat was wachten tot er weer enkele groepen vertrokken waren en er kopjes afgewassen waren. Toen wij eindelijk aan de beurt waren kregen we koffiekopjes waarop met grote rode letters DE (Douwe Egberts) stond aangegeven. Ik moest gelijk aan de mededeling op teletekst van deze week denken “angstcultuur in het bedrijf en voor de directeur een bonus van 10,5 miljoen Euro”. Waar is het gezellige imago van DE gebleven. Je zou bijna een oproep voor een landelijke boycot doen. De terugweg ging met bijna continu voordewind. Complimenten voor de koprijd(st)ers en de terugkomers. Om 13.00 uur weer thuis in Leiden met 85 km op de teller.

Hans Heemskerk

De A1 vertrok slechts met 5 man, o.a. doordat 6 mannen nog aan het uitrusten waren van de Amstel Gold Race op zaterdag. Zij die wel aanwezig waren hadden ook aardig wat kilometers van zaterdag in de benen of juist nog heel weinig kilometers dit seizoen. We waren dan ook blij dat we de wind vooral van opzij hadden en niet te veel op kop. Via Alphen en Bodegraven reden we een rustige route naar de koffie, waar aan de bar nog precies plek voor ons was. Op de terugweg deden we nog even een rondje Reeuwijkse Plassen en een extra lusje bij Waddinxveen zodat we na ruim 80km weer terug in Stompwijk waren.

Arno van Rijn

C2 Met 6 vaste leden en gastrijder Cok Oudshoorn gingen we van start met hier en daar nog een druppel regen. Cok wilde de zee wel weer eens zien. Jarenlang rijden we voorbij zijn huis langs de Vliet en net nu de startplaats gewijzigd is, komt Cok naar het dorp rijden. Op naar Katwijk, de zee hebben we niet gezien wel die pittige duinen met veel tegenwind. De duinen zijn werkelijk prachtig met al dat waterwingebied. Bij de koffie konden we weer bijkomen. Cok gaf aan te warm gekleed te zijn en ook zijn achterwerk gaf klachten, dus volgende week een ‘peen-en-uien-broek of ‘spons-en-zeembroek’ en een sweatshirt.

Ik dacht dat we toch wel 50 km gefietst hadden, maar dat kan gevoelsmatig zijn.

Vandaag trof ik Cok opnieuw aan voor de pastorie. Hij vertelde dat onze wegcaptain Cock van Santen vandaag nog even met hem gebeld (nazorg) heeft met de vraag of het wel ging met hem. Het ging best, maar hij denkt er toch aan om volgende week die snelle fiets van zijn vrouw te nemen.

Petra

Aanstaande zondag 21 april rijden alle groepen de tulpentocht naar Lisse, maar we zijn benieuwd of er veel bloemen te zien zullen zijn. De A rijdt ± 80km, de B 70km en de C 55km met voor allen de koffiestop in het clubhuis bij de wielerbaan. Vertrek is weer om 9.00u vanaf de sporthal.

Clubblad “Op De Pedalen”

Afgelopen week is het Clubblad weer verspreid. Erratum hierop: aan het einde van de artikelen, GPS pagina 16, en fietsstage in Portugal pagina 19, toevoegen “auteur Hans Heemskerk”.