Toernieuws Toerclub Stompwijk

Afgelopen zaterdag stond bij de toerclub weer het jaarlijkse uitstapje naar de Limburgse heuvels op de kalender. Doordat veel leden nog op vakantie zijn of andere verplichtingen hadden, gingen we dit keer met slechts 6 fietsers op pad. Maar het enthousiasme was er niet minder door. Bij de start in Urmond was het nog wel wat fris, zodat iedereen toch nog even in zijn tas dook op zoek naar een jasje o.i.d. Al snel warmde het wat op en af en toe brak ook de zon door. Via de altijd mooie Mergellandroute reden we door het Limburgse landschap. Het eerste uur kom je nog niet al te zware klimmen tegen, zodat je even aan de omstandigheden kunt wennen. Verderop bedwongen we de bekende klimmen als o.a. de Loorberg, Camerig, Eyserbosweg en Keutenberg.  In Slenaken lieten we ons de originele Limburgse vlaai goed smaken en de echte liefhebber nam er bij het 2e bakkie gewoon nog één. Ook de lunch in Sibbe was weer prima en na nog een paar kleine klimmetjes en ook weer een redelijk vlak slottraject waren we om kwart voor 4 weer terug bij de auto. Zo hebben we weer een heerlijke rit van zo’n 145 km in de benen.

Arno van Rijn

Afgelopen zondag reden de A-groepen de clubrit naar Vinkeveen. De B en C gingen naar de Reeuwijkse Plassen. In totaal stonden bij de sporthal 40 fietsers klaar voor de start.

Toen om half 9 het sein voor vertrek klonk keek ik eens om me heen en zag verder niemand van de A1. Wat krijgen we nou?! Waar zijn al mijn ploegmaatjes? Blijkbaar zijn ze allemaal op vakantie of hadden andere bezigheden. Met de Mergellandroute van zaterdag nog in de benen kwam het me niet slecht uit om deze keer aan te sluiten bij de 8 man/vrouw van de A2. Niet dat je daar op het gemak mee peddelt, want zo midden in het seizoen wordt ook in deze groep lekker doorgereden. En als captain van de A1 mag je natuurlijk ook je portie kopwerk doen. Aad leidde ons via o.a. Koudekerk en Nieuwveen naar De Hoef, waar we door de polders richting Wilnis toerden. Er vielen een paar spetters, zodat we meteen maar recht op de koffietent af gingen. Terwijl we op het terras zaten kwam ook de A3 met z’n 12en aan. De terugweg verliep via de bekende route langs Woerdense Verlaat en door de Meije. Bij Boskoop vielen opnieuw een paar spetters, maar daar bleef het bij. We hadden Stompwijk al bijna in zicht toen in de Bent Wim de Groot begon te foeteren op z’n fiets. Weer een lekke band, terwijl de fiets pas nieuw is! Bij nadere bestudering bleek wellicht een verschoven velglint de oorzaak. Na zo’n 100 km waren we weer terug in Stompwijk.

De B vertrok met z’n 10-en (8 mannen/ 2 vrouwen) naar Reeuwijk-Dorp. Opnieuw een zonnige zondag met weinig wind. Jaap de Jong was afwezig en Cees van der Meer was weer in de gelederen. Wim Loomans had weer een mooie route voorbereid, die ook in de praktijk prima werkte. Om aan de geplande kilometers te komen was er flinke lus aan de route geplakt. Aldus arriveerden we, na ca. 35 km, bij de koffiestop ‘t Wapen van Reeuwijk.

De C-groepen zaten reeds buiten op het terras met uitzicht op de schitterende Reeuwijkse Plassen. Ook hier weer heerlijke koffie en appelgebak. Aan de koffietafel hebben we uitgebreid onze visie op zowel de politiek als de economie gegeven. Een voordeel als AOW-er is dat je niet met oplossingen hoeft te komen, daar is onze AOW-uitkering echt te weinig voor. De jongere groepsleden luisterden ademloos naar zoveel wijsheid. De terugweg naar Stompwijk ging via de standaard mooie route, onderbroken door een “lek, lek”. Omdat de 1e “nieuwe” binnenband die uit Margriets zadeltasje kwam ook lek bleek te zijn, moest de buitenband er 2x af. We konden er op deze mooie fietstochtend om lachen. Om 12.15 uur thuis in Leiden met 85 km op de teller.

Hans Heemskerk

In één groep van 3 en 6 ging de C-groep naar Reeuwijk. Wat een lekker gevoel, een soort vrije dag te hebben om niet de route te hoeven te bepalen en er gewoon tussen te hangen! Met Fried en Cock op kop reden we via de Slootweg naar Hazerswoude dorp en door de Loete naar Boskoop. Het was nog opvallend rustig en we konden lekker door rijden. Heel snel kwamen we dan al aan bij “Het Wapen van Reeuwijk”. Ook al waren ze niet gebeld, ze waren open en we werden vlot voorzien van koffie. Al gauw daarna kwam de B-groep en ging ook op het terras aan het water zitten. Voor de terugweg nam ik wat kopwerk over en reden we via Waddinxveen naar de hefbrug daar en komen we even later bij het ‘s-Gravenwildertpad wat weer uitkomt op het Bentwoudpad. Het waaide aardig maar het was goed te doen en de zon maakte het aangenaam. Toen we bij de Benthuizerplas reden zagen we donkere wolken aan komen drijven, echt opvallend! We waren benieuwd of we droog thuis zouden komen en inderdaad troffen we het, als er 3 druppels vielen was het veel. Om 11.45 uur waren we in Stompwijk met ruim 50 km.

Annie van Rijn

Aanstaande zondag rijden de A (100km) en de B (80km) de Ronde Venentocht naar Nieuwveen. De C gaat naar Oude Wetering voor een rit van 55 km. Vertrek is weer om 8.30 uur vanaf het Klaverblad.