Toernieuws

Toernieuws Toerclub Stompwijk

De Tunneltocht op Hemelvaartsdag

Er stonden donderdag, om half negen, ongeveer 20 liefhebbers/-sters aan de start bij Het Blesse Paard. Zij gingen in drie verschillende groepen van start: A1, A2 en de B. De A-groepen deden alle tunnels aan, de B-groep reed een kortere tocht met 2 tunnels. De koffiestop was voor alle groepen hetzelfde namelijk in het Pannenkoekenhuis “Oude Maas” in Barendrecht. Wij, als B, hadden op de heenweg de Benelux tunnel in de route. Zo’n tunnel is weer eens wat anders dan de zondagse routine: met je fiets op de roltrap naar beneden, in volle vaart door de tunnel naar de overkant en via de roltrap weer naar buiten. Met 51 km op de teller kwamen wij als eerste bij de koffie aan. Het appelgebak (inclusief slagroom en een kannetje room) bij de “Oude Maas” verdient een Award! werkelijk fantastisch. Na ons arriveerde de A1, met tegen de 90 km op de teller! De A2 hebben wij daar niet gezien. Wie we op de terugweg door Rotterdam wel zagen was, de solo naar de koffie rijdende, Cees van de Meer. We hebben even gezellig gepraat met Cees. Desgevraagd, Cees zal over een terugkeer nadenken. In de route terug was de Maastunnel opgenomen. Die werd ons vroeger op school als een van de zeven wereldwonderen voorgeschoteld. De tegenwind op de terugweg overwonnen we met gemak door de extra power die het appelgebak c.a. ons had gegeven. Via Stompwijk terug in Leiden met 120 km op de teller.

Afgelopen zondag stond voor de A en B de rit naar Vlist op het programma. De C ging naar Katwijk. Door de matige weersvoorspellingen stonden niet meer dan 42 fietsers aan de start die de gok van een nat pak durfden wagen.

De B ging dus naar de Vlist. We vertrokken met z’n 8-en in de overtuiging een mooie en droge tocht voor de pedalen te hebben. In Nederland zou het, volgens de mensen die er voor geleerd hebben, nauwelijks nog regenen, immers er was dit jaar al 150 mm te weinig gevallen. Die geleerden hadden vandaag met ons mee moeten rijden. We hadden nauwelijks Stompwijk achter ons gelaten of we voelden de eerste spetters. Spetters op je, wat betekent dat ook al weer? Onwennig keken we elkaar aan, het regent! Gaandeweg overgaand in een plensbui. Tot Moordrecht lieten we ons niet kisten: doorrijden. Toen nam Jaap de dramatische beslissing: omkeren. Net op dat moment kwam Theo ons achterop die dus ook met ons mee terug reed. Dag koffie met appelgebak. Al om 10.45 uur terug in Leiden met slechts 60 km op de teller. Toen ik binnen was hield ook de regen op! Benieuwd wat de andere groepen ervaren hebben.

Hans Heemskerk

Wel een beetje een tegenvaller als je zondagmorgen naar buiten kijkt, zo bewolkt. Maar het was maar goed dat IK niet op buienradar gekeken had, anders was ik misschien zoals verschillende van ons groepje ook niet naar de start gegaan! We waren namelijk maar met zijn 3en van de C1!

Maar we mochten wel met de groep van Fried mee en vertrokken nu met 9. Lia haakte bij de Knip af, “die zag, denk ik, de bui wel al hangen”. We gingen naar Katwijk, (Haastrecht zagen de meeste van de C1 niet zo zitten) en misschien maar goed ook, want in Wassenaar gingen de eerste druppels al vallen en gingen de regenjasjes aan. We hadden toen al een mooie route langs de Horsten, Menkenlaantje en naar de Klip, waar we nog een omweg namen via het Valkenburgse Meer. In Katwijk zijn ze bijna klaar met een nieuwe rotonde. Daar konden we over de stoep onze weg vervolgen.

Om 10.00 uur waren we bij de koffietent en was ik nog bijna droog (had ook geen regenkleding bij me!) Dit is een favoriete koffieplek, want we krijgen daar een heerlijke likeurborrel met slagroom er gratis bij!

Voor de terugweg werden ook weer de regenjasjes aangetrokken. Het ging nu wel wat harder, maar we mogen niet klagen. Dit was voor mij de eerste keer dat mijn fiets nat werd dit seizoen! Nu namen ze de korte route, een stukje Rijnsburg en naar Leiden, waar we vreemd opkeken dat de “beroemde” coniferen weggehaald zijn, omdat ze dood waren. Wel kaal zo hoor!

Door Stevenshof en langs de Korte Vliet naar het centrum van Zoeterwoude en over de Zuidbuurt, dan uitkomend op het Oosteinde waar we met 50 km eindigden en toch lekker gefietst hebben en het maar 2 mm geregend had!

Annie van Rijn

De A1 was met 10 man en is wel doorgereden naar Vlist. Ze waren toch al nat en omdat het niet al te koud was hebben ze de rit gewoon afgemaakt. Het slechte weer zorgde bij hen wel voor 3 lekke banden.

Van woensdag t/m zondag hebben ook nog 9 toerclubleden meegedaan aan de Tour de Benelux. Deze 5-daagse rondrit werd georganiseerd door RTV Steenwijk en is de opvolger van de Ronde van Nederland. De eerste 2 etappes gingen van Papendal naar Simpelveld en vervolgens via België en Duitsland naar Echternach in Luxemburg. Het glooiende terrein met een enkele klim was zeer de moeite waard. De derde dag reden we door Luxemburg en de Belgische Voerstreek met een aantal pittige klimmetjes. De middagtemperatuur liep inmiddels op richting de 30 graden en dan ben je na ritten van 150 tot ruim 190 kilometer wel toe aan een lekker biertje of wijntje. Gelukkig stonden die in Maastricht wel koud. De 4e dag door België en Noord-Brabant eindigde bij de Stayokay van Dordrecht, aan de rand van de Biesbosch. Een prachtige locatie. Daar kregen we bezoek van enkele fans die ons een hart onder de riem staken voor de laatste dag. Deze bracht ons weer terug naar Papendal, maar niet nadat we de eerste 75 km in de regen gereden hadden. Gelukkig was het idee om de kortste weg te nemen direct afgeketst, want het was wel weer een schitterende route. Wel jammer dat we deze dag nog 6 lekke banden moesten wisselen. De noordoostenwind was de eerste 2 dagen gunstig, maar gaf ook daarna niet al te veel hinder. De organisatie had alles weer goed voor elkaar, met een paar keer per etappe een verzorgingsplek waar we vrijwel onbeperkt bananen, reepjes en sportdrank konden krijgen. Ook de materiaalbus schoot ons te hulp bij de kapotte trapper van Ellie en mijn gebroken spaak. Perfecte service!

Tijdens het fietsen, de tussenstops en natuurlijk de diverse overnachtingen in de jeugdherbergen was het erg gezellig en hebben we veel plezier gehad. Na bijna 900 km fietsen in 5 dagen gingen we met een goed gevoel weer naar huis.

Arno van Rijn

Aanstaand weekend is het Pinksteren, dus rijden we onze wekelijkse clubtocht op maandag 13 juni. Alle groepen gaan dan naar Leimuiden. De A heeft een route van ongeveer 85 km, de B 70 km en de C 55 km. Vertrek is om 8.30 uur vanaf de Oostvlietweg.