Nieuwsflits Project Stompwijk

Gemeente Leidschendam Voorburg, week 25

De rondweg
Afgelopen donderdag stond de openbare vergadering volledig in het teken van het project de rondweg. In de wijze waarop gewerkt wordt in Stompwijk is het belangrijk in een vroeg stadium diverse belanghebbende te spreken, zo ook de openbare vergadering van de adviesraad. Stap voor stap namen Frank van Vliet (projectleider gebiedsvisie) en Peter van der Moest (landschapsarchitect) de aanwezigen dan ook mee door de vier verschillende schetsvarianten met als doel zo veel mogelijk voor en nadelen en aanvullende suggesties en ideeen te horen voor de vier verschillende schetsvarianten
De schetsvarianten die werden besproken zijn ontwikkeld door ingenieursbureau Witteveen+Bos in nauwe samenwerking met het programmateam en de gemeente. Bij deze schetsvarianten draaide het met name om de manier waarop de Nieuwe Vaart gekruist wordt. Er werden twee varianten met een aquaduct en twee varianten met een brug besproken. Bevindingen van de openbare vergadering waren onder andere:
De variant waarbij een aquaduct met folie wordt aangelegd neemt veel ruimte in beslag en daardoor komen teveel woningen in de verdrukking. Daarnaast is deze variant zeer kostbaar.
De variant waarbij een aquaduct wordt aangelegd waarbij stalen wanden worden geslagen neemt veel minder ruimte in beslag en wordt als een goede variant beschouwd. De kosten voor deze variant liggen lager dan de voorgaande variant.
De variant waarbij de Nieuwe Vaart ter hoogte van de Westeinderweg met een brug wordt gekruist vraagt om een goede landschappelijk inpassing. Er moet tevens nog gekeken worden naar de minimale doorvaarhoogte, waardoor de brug wellicht wat lager kan komen te liggen. De kosten voor deze variant zijn laag in vergelijking tot de aquaducten.
De variant waarbij de Nieuwe Vaart al bij de Hoge brug bij de Dr. Van Noortstraat wordt gekruist moet nog verder worden uitgewerkt. Voor de openbare vergadering van de adviesraad was het nog niet goed inzichtelijk wat de landschappelijke en stedenbouwkundige gevolgen waren van deze inpassing. De kosten zijn ongeveer vergelijkbaar met de andere brug variant.
Voor eerste drie varianten moet tevens goed bekeken worden wat de functie wordt van het stuk grond dat tussen de Nieuwe Vaart en de rondweg ligt. En voor alle varianten geldt dat bij de landschappelijke inpassing de openheid van het landschap en het weidse uitzicht van belang is.

Na deze avond gaat er toegewerkt worden naar een voorkeursvariant waarbij alle input van deze avond wordt meegenomen. Al met al was de openbare vergadering een zeer constructieve avond waarbij door alle aanwezigen creatief én kritisch is gekeken naar de verschillende schetsvarianten.

Extra openbare vergadering Adviesraad 3 juli
Op 3 juli vindt een extra ingelaste openbare vergadering van de Adviesraad plaats. Tijdens deze vergadering zullen de herinrichting van de Meerlaan en het aanbrengen van parkeerstroken op de Dr. Van Noortstraat aan de orde komen. Alle geïnteresseerden zijn van harte uitgenodigd voor deze bijeenkomst in het Dorpshuis.

Paardenbeleid
Bij de vorige bijeenkomst over het paardenbeleid op 13 mei jl. bleek dat er grote behoefte was om nog verder te praten over specifieke onderwerpen. Om deze mogelijkheid te bieden, zijn er twee extra bijeenkomsten gepland op dinsdag 1 juli en dinsdag 15 juli. Iedereen die heeft aangegeven verder mee te willen praten over het paardenbeleid, wordt voor deze bijeenkomsten uitgenodigd.