Wat een goed nieuws in de Dorpsketting van de vorige week: begin 2009 gaat de proef met parkeervrije stroken en de 30 kilometerzone in de Dr. Van Noortstraat van start! Eindelijk begint alle gepraat over de verkeersoverlast vruchten af te werpen. De Adviesraad en de gemeente zijn voor een dergelijke proef en veel Stompwijkers staan er helemaal achter. Chapeau!
De voordelen van de 30 km maatregel zijn groot, zo blijkt uit elke evaluatie van deze maatregel. Een maximumsnelheid van 30 km voor alle verkeer bevordert niet alleen het gevoel van veiligheid, maar maakt straten ook werkelijk veiliger. De overlevingskans voor een fietser of voetganger bij een aanrijding door een auto die 48 km per uur rijdt, is 59%, zo blijkt uit onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid en 3VO (Veilig Verkeer Nederland). Bij een snelheid van 32 km/u is dat percentage al 95! Uit hetzelfde onderzoek blijkt overigens dat de overlevingskans bij een snelheid van 64 km/u nog maar 10% is. Belangrijk in dit verband is, dat de afstand die nodig is om tot de stopstand te komen uiteraard korter wordt naarmate men langzamer rijdt.
Een tweede voordeel is, dat auto’s die 30 km/u rijden, veel minder lawaai maken dan auto’s die sneller rijden. De 30 km maatregel zal de verkeersherrie in het dorp dus in elk geval verminderen.
Ten derde produceert een auto die 30 km/u rijdt minder uitlaatgassen. Door het aanbrengen van parkeervrije stroken zullen auto’s bovendien minder vaak hoeven op te trekken, wat tot minder uitstoot van schadelijke stoffen zal leiden. De combinatie van beide maatregelen levert dus dubbele winst op: voor onze gezondheid en voor het milieu.
Ten vierde zal de lage maximumsnelheid de komst van doorgaand verkeer ontmoedigen. De aanwezigheid van minder auto’s zal fietsen en wandelen aantrekkelijker maken.
Alle voordelen tezamen leiden er in de praktijk toe dat het leven in een 30 km zone aangenamer wordt en dat is in Stompwijk heel hard nodig, zo blijkt opnieuw uit de collectieve hartenkreet (‘Er moet wat gebeuren!’) die GroenLinks uit de mond van bezoekers van de supermarkt heeft opgetekend. Dit signaal kan maar beter erg serieus worden genomen. De verkeersherrie in de Dr. Van Noortstraat zit veel bewoners namelijk al tijden heel hoog. En geeft ze eens ongelijk. Hun zomeravonden zijn niet alleen verknald door het slechte weer, maar ook door het lawaai van trekkers, vrachtwagens, auto’s en (opgevoerde) brommers, die het met elkaar onmogelijk maken van rust, stilte en frisse lucht te genieten.
Daarbij komt, dat er in de Dr. van Noortstraat vrijwel geen huis meer zonder schade is als gevolg van de trillingen die het zware verkeer veroorzaakt. Inmiddels heeft een bouwkundig adviesbureau aangetoond dat de schade een rechtstreeks gevolg is van een combinatie van zwaar verkeer, de ‘intensiteit’ ervan en de slechte kwaliteit van het wegdek. Schadeclaims liggen in het verschiet, de gemeente kan haar borst nat maken.
Om te voorkómen dat bewoners en transportbedrijven scherper tegenover elkaar komen te staan en het klimaat verder verhardt, is het nemen van meer maatregelen nodig, maar de 30 km maatregel is in elk geval een goed begin.
Laten we niet vergeten dat het verkeer de komende jaren (crisis of niet) alleen maar zal toenemen. We zouden dus wel gek zijn als we NIET met een dergelijke maatregel zouden instemmen.
En voor wie bang is niet aan de maximumsnelheid van 30 km te kunnen wennen: zelf rijd ik al jaren langzamer dan 30 km en dat bevalt mij en het hele dorp prima. Ik zou zeggen: rij 30 en word weer mens!
Jos Teunissen