Verslag van de Adviesraadvergadering van donderdag 4 december 2008
Op deze vergadering waren aanwezig: enkele ambtenaren van de gemeente, de leden van de Adviesraad en ongeveer 45 belangstellenden.
Opening
De vergadering wordt geopend door de voorzitter van de Adviesraad, de heer Koos van Wissen.
Spreekrecht/mededelingen
Er wordt geen gebruik gemaakt van het spreekrecht.
Koos bericht dat er op donderdag 11 december een extra bijeenkomst van de Adviesraad is, waar gesproken zal worden over mogelijke te treffen korte termijn maatregelen om de verkeersoverlast op de Dr.v.Noortstraat en de Stompwijkseweg te beperken. In de komende Dorpsketting zal een uitnodiging worden geplaatst.
Verder bericht Koos dat de Adviesraad zeer recent van de gemeente heeft vernomen dat er problemen zijn met enkele Stompwijkse bruggen. Regelmatig worden de bruggen geïnspecteerd. Omdat er bij het laatste onderzoek problemen geconstateerd zijn bij de Knipbrug, de brug bij de Huyssitterweg en de Hoge brug heeft er een aanvullende inspectie door een extern bureau plaatsgevonden. Uit dit onderzoek is het volgende geconstateerd:
De Knipbrug
Deze brug dient op enkele kleine punten hersteld te worden maar de werkzaamheden hieraan zullen naar verwachting geen of nauwelijks problemen opleveren voor het verkeer.
De Huyssitterbrug
In het brugdek en in de draagconstructie van deze brug zijn scheuren geconstateerd die op korte termijn hersteld moeten worden. Waarschijnlijk zal de draagconstructie van deze brug verstevigd moeten worden met extra palen en draagbalken. Het is op dit moment nog niet duidelijk of de brug (tijdelijk) moet worden afgesloten en voor hoe lang. De gemeente zal hierover contact onderhouden met een vertegenwoordiging vanuit de Adviesraad. Ursula van der Voort en Ronald van Nierop zullen hiervoor als contactpersonen optreden en bij dit proces worden betrokken. Ook zal contact worden gezocht met een vertegenwoordiging van de bewoners en de betreffende bedrijven.
De Hoge brug
Ook deze brug is aan een nadere inspectie onderworpen. De problemen aan deze brug zijn zeer ernstig en vragen om een snelle actie. De brug zal vervangen moeten worden maar zal, voordat dat heeft plaatsgevonden, voor vrachtverkeer worden afgesloten. De afsluiting zal naar verwachting volgende week worden doorgevoerd en zal ongeveer een jaar duren! Dit heeft een aantal zeer vervelende consequenties. Zo zal bijvoorbeeld de voor begin volgend jaar geplande reconstructie van de Meerlaan moeten worden uitgesteld. Een ander probleem is dat de bus ook geen gebruik meer kan maken van de Hoge brug. Maandag zal er door de gemeente en Connexxion overleg gevoerd worden hoe dit probleem kan worden opgelost. De Adviesraad heeft er bij de gemeente op aangedrongen dat hier een goede passende oplossing voor gevonden wordt.
Door de gemeente is aangegeven dat er in de Dorpsketting van volgende week (7 december) een officiële publicatie zal worden geplaatst over het bruggenprobleem. In deze publicatie zal (zomogelijk) ook worden vermeld of de halteplaatsen van de bus verplaatst moeten worden en waar in dat geval de tijdelijke halteplaats zal komen. De Adviesraad zal trachten de belangen van de bewoners zo goed mogelijk te behartigen.
Robbert van der Kooij van de gemeente bericht dat het een forse ingreep zal worden en dat het zeker een jaar zal duren voordat de (nieuwe Hoge) brug voor het vrachtverkeer en de bus toegankelijk zal worden.
Bas Ligthart van de gemeente bericht dat er komende woensdag overleg zal plaatsvinden om na te gaan welke onderdelen van het herinrichtingplan van de Meerlaan eventueel toch begin volgend jaar kunnen worden uitgevoerd. Gedacht wordt aan bijvoorbeeld het doortrekken van het trottoir naar de N206.
Verslag van de Adviesraadvergadering van 4 september
Naar aanleiding van het verslag van de Adviesraadvergadering van 28 oktober zegt Leo van Santen dat er was afgesproken dat er door vertegenwoordigers van de Adviesraad en ambtenaren van de gemeente Leidschendam nog bekeken zou worden waar exact de parkeervrije stroken op de Dr.v.Noortstraat het beste kunnen worden aangelegd. Dit overleg heeft inmiddels plaatsgevonden.
Verder zijn er geen vragen of opmerkingen over het verslag waardoor het, onder dankzegging van de (ambtelijk) secretaris wordt vastgesteld.
Gebiedsvisie Stompwijk
Kulturhus
Jantien van den Berg doet verslag van dit project. Zij vertelt dat de gemeente mondeling overeenstemming heeft bereikt over de aankoop van de locatie Fontein voor de bouw van het kulturhus en woningen. Het college moet hier nog formeel een besluit over nemen. Verder wordt binnenkort de intentieverklaring tussen de gemeente en Vidomes getekend. Voor het kulturhus wordt gewerkt aan een ontwikkelingsplan. Zo wordt nu gewerkt aan een programma van eisen en een stedenbouwkundige visie voor de locatie van het kulturhus. Ook zullen er plannen worden gemaakt voor de exploitatie, het beheer en het onderhoud. Een werkgroep van direct betrokken partijen zal de punten voorbereiden.
In het programmateam van 25 november, waarbij naast het programmateam ook de betrokken partijen en direct omwonenden waren uitgenodigd, is ook over de stedenbouwkundige visie voor het kulturhus gesproken. In dit overleg is bekeken welke informatie voor het stedenbouwkundige bureau van belang is. Onder andere is voorgesteld om het bos van de pastoor en het kerkplein bij de inrichting van het gebied te betrekken. Ook is aangegeven dat het Hazenpad een belangrijke verkeersroute is die behouden moet blijven en dat het kulturhus moet passen in de lintbebouwing. Ook is door de deelnemers aan het programmateam aangegeven dat het kulturhus een open en uitnodigend gebouw moet worden. Hoe het pand er gaat uitzien is op dit moment nog niet bekend maar het zal moeten passen in de plannen van de Stompwijkse wijze van bouwen.
Bij de uitwerking van de plannen zal er extra aandacht worden besteed aan het parkeren van auto’s (het blik uit het zicht) en fietsen.
Het is de bedoeling dat de plannen in april 2009 gereed zijn en dat daarna gewerkt kan worden aan de ontwerp en voorbereidingsplannen. Het is de bedoeling dat er medio 2010 met de bouw gestart kan worden en dat deze eind 2011 is afgerond. Hierna, in het voorjaar 2012, zal gestart kunnen worden met de bouw van (senioren) woningen.
Herstructurering glastuinbouwgebied
André Rotteveel doet verslag van dit project. Het programma van eisen is opgesteld. Er is duidelijkheid over welke ondernemers hun bedrijven willen voortzetten en welke hun bedrijf willen beëindigen. Een landschapsarchitect heeft een (concept) inrichtingsplan opgesteld. Het is belangrijk hoe (welke route) de tweede fase van de verbindings /rondweg zal gaan lopen. Als dit niet bekend is kunnen we niet verder met de herinrichtingsplannen van het glastuinbouwgebied zegt André.
Verder is voor het glastuinbouwgebied een energieplan opgesteld. De gemeente is van mening dat wat betreft duurzaamheid, efficiency en milieumaatregelen voor dit gebied nog winst te behalen is. De tuinders die hun bedrijven voorzetten hebben een samenwerkingsverband opgericht: Tuinbouwvereniging Stompwijk. André zegt dat de bedrijven graag op korte termijn duidelijkheid willen hebben hoe ze verder kunnen.
Tweede fase rond /verbindingsweg
Dit punt wordt door Frank van Vliet toegelicht. Frank zegt dat de plannen voor de aanleg van de eerste fase van de verbindingsweg in februari aanstaande in de gemeenteraad worden behandeld. Verder geeft hij aan dat bij de samenstelling van de gebiedsvisie ervan uitgegaan is dat de Stompwijkseweg en de Dr.v.Noortstraat de ruggengraat vormen voor de plannen. Het streven is om de Dr.v.Noortstraat autoluw te maken, zodat het een route wordt waar het prettig wandelen en fietsen is. Ook de Stompwijkseweg moet een recreatief aantrekkelijke route worden. De doelstelling is de kern leefbaar te maken en het tuinbouwgebied te ontsluiten. Deze doelstellingen vormen een belangrijke overweging voor de aanleg van de rondweg. Over de aanleg van de tweede fase van de rond /verbindingsweg worden nu, mede in verband met de herinrichting van het tuinbouwgebeid plannen gemaakt. Eerder zijn drie varianten besproken;
Een verbindingsweg buiten het kassengebied om (variant 1). Deze variant heeft het voordeel dat het verkeer ver van de kern komt te liggen. Hierdoor zal de geluidhinder minimaal worden. Een nadeel van dit alternatief is dat het een grote omleidingsweg zal worden die afbreuk zal doen aan het landschap. Daarnaast maakt Stompwijk nu deel uit van de snelwegpanorama’s en de aanleg van de verbindingsweg rondom het glastuinbouwgebied ligt daardoor zeer gevoelig bij het Rijk en de Provincie. Ook is het bij deze variant vrijwel onmogelijk om kleine doorsteken te maken naar de Dr.v.Noortstraat waardoor eenrichtingsverkeer op deze straat moeilijk zal worden.
het doortrekken van de Veilingweg naar de Tuinbouwweg (variant 2). Het voordeel van de beperkte geluidhinder is er ook bij deze variant. Verder zijn er ook minder problemen met in de inpassing in het landschap. Een nadeel is dat de Huyssitterweg, de Veilingweg en de Tuinbouwweg te smal zijn voor tweerichtingsverkeer dat ook bestaat uit vrachtverkeer.
een verbindingsweg die loopt door het tuinbouwgebied direct achter de Dr.v.Noortstraat (variant 3). Bij deze variant zijn de korte lussen wel mogelijk maar de bewoners van de Dr.v.Noortstraat zullen hierbij meer geluids /verkeersoverlast hebben.
De diverse alternatieven zijn in het programmateam en in een bijeenkomst met direct omwonenden besproken. Frank geeft aan dat al de hiervoor genoemde varianten hetzij niet voldoen aan de doelstellingen van de gebiedsvisie, hetzij niet acceptabel zijn voor de direct omwonenden. Daarom is bij de gemeente gewerkt aan een alternatieve (vierde) variant, waarbij zoveel mogelijk rekening is gehouden met de diverse voor en nadelen van de eerdere varianten. Bij deze vierde variant wordt de rondweg wel onderlangs achter de Dr. Van Noortstraat aangelegd, maar meer het tuinbouwgebied in, waardoor deze minder overlast zal geven. Bovendien zal er (voor een deel van het traject) tussen de verbindingsweg en de percelen aan de Dr. Van Noortstraat een bedrijventerrein worden aangelegd, dat als buffer zal functioneren voor het geluid van de rondweg. Dit bedrijventerrein komt in de plaats van de eerder geplande uitbreiding van het bedrijventerrein aan de Huijssitterweg. Het is zeer nadrukkelijk de bedoeling dat de achterzijde van het bedrijventerrein een groene uitstraling krijgt, met bijvoorbeeld een dijk en beplanting. Ook de mogelijkheid van het aanbrengen van ‘natuurdaken’ zal worden onderzocht, om de ‘groene uitstraling’ te vergroten. Een nadeel van deze variant is wel dat een van de huidige glastuinbouwbedrijven wordt doorsneden.
Tijdens de vergadering van de Adviesraad wordt, met name door de direct omwonenden, aangegeven dat zij de voorkeur geven aan een variant achter het kassengebied om, omdat zij daar de minste overlast van ondervinden. Anderen zijn van mening dat door de keuze van de nieuwe variant veel meer wordt ingespeeld op de doelstelling van de gebiedsvisie voor een verkeersluwe en veilige Dr. Van Noortstraat en daarmee voor het dorpsbelang in brede zin. Voor de uitwerking van de vierde variant moeten er nog wel enkele knelpunten in de route worden opgelost. De Adviesraad pleit er voor dat de projectleiding één op één in gesprek gaat met de direct betrokkenen/aanwonenden, om te kijken of zo veel mogelijk aan de bezwaren en specifieke wensen van deze bewoners tegemoet kan worden gekomen. Wellicht komen uit deze gesprekken ook nog aanvullenden ideeën die in de uitwerking van de plannen kunnen worden meegenomen. Frank zegt toe deze gesprekken te gaan voeren en zal deze maand hiervoor de eerste afspraken maken.
Frank dankt de aanwezigen voor de inbreng en het meedenken.
Rondvraag en sluiting
De heer A. van Swieten informeert wanneer er iets gedaan wordt aan het slechte wegdek van de Stompwijkseweg. Frank: de plannen voor het herstel van deze weg zijn naar achteren geschoven omdat niet alles tegelijk kan worden opgepakt. Wel is er deze maand nog overleg met de provincie en Het Groene Hart. Er wordt getracht gelden te verwerven om deze weg op te knappen, maar een datum waarop dit gaat gebeuren is nu niet te noemen.
Mevrouw L. van den Akker heeft vragen over het concept bestemmingplan van de nieuwe Driemanspolder.
Dit betreft o.a. de mogelijkheid voor uitbreiding van agrarische bedrijven en de geplande aanleg van een parkeerplaats aan de Voorweg met een verkeersaantrekkende werking. Koos geeft aan dat de Adviesraad niet direct betrokken is bij knelpunten van individuele bedrijven, maar hij onderstreept dat in de gebiedsvisie wel is bepaald dat de melkveehouderij nadrukkelijk de ruimte dient te krijgen.
De heer P. Ammerlaan is van mening dat de tijdelijke paaltjes (snelheidsremmers) die op de Meerlaan geplaatst zijn, gevaarlijk zijn voor fietsers doordat de bus ter plekke op de fietsstrook moet rijden. Niet alle aanwezigen zijn het met de heer Ammerlaan eens, omdat ze wel de snelheid beperken van het verkeer. Bas Ligthart van de gemeente zal hier binnenkort nog een keer naar kijken zeker nu ook het vrachtverkeer en de bus geen gebruik meer kunnen maken van de Hoge brug.
De voorzitter sluit de vergadering om 10.40 uur
Verslag: Aad Janson, secretaris Adviesraad