Agnes’ wekelijks praatje

De laatste week van juli alweer! Een rare maand, normaal gesproken heb ik er niet veel mee en vind ik het een nietszeggende maand maar dit jaar was dat wel een beetje anders. Het was ook echt een maand van uitersten. Begin juli was er eindelijk weer eens een uitje voor onze oudere Stompwijkers, lid of geen lid van de Ouderen Soos, het panorama aan de Molenwei. Veel ouderen hebben er van genoten en ik zelf hoop het ruim 40 meter lange doek ook nog eens te kunnen bewonderen. Verder was het soms bloedheet, dan weer koud, de kermis die niet door ging en dus ook de start met het klaverjassen en rummicubben in de tent niet, geen oliebollen of kaneelstokken en zelfs geen korte baan. De Tour de France, het corona virus dat maar niet wijken wil, de moord op Peter R. de Vries, de overstromingen in Limburg, België en Duitsland en dan nu de Olympische spelen. In Tokyo deze keer en dat betekent, wegens het tijdsverschil, veel sporten midden in de nacht. Op het moment dat ik dit stukje schrijf is het dan ook 03.34 uur en kijken we naar de 400 meter vlinderslag van de mannen. De eerste medailles hebben we al op zak en natuurlijk hopen we dat er nog meer bijkomen.

De vakantie viert momenteel hoogtij. Jonge gezinnen durven het nog wel aan en trekken toch massaal naar het buitenland, met het vliegtuig of met de auto, code rood of oranje of niet. De meeste van onze leden blijven, als ze al gaan, toch in Nederland en gaan heerlijk fietsen of gewoon een paar dagen in een huisje of hotelletje. Het hoeft niet ver weg te zijn, maar het is wel heerlijk om er even uit te zijn. Even een andere omgeving, niet te bedenken wat je gaat eten want je zoekt gewoon een restaurantje op of eet in je hotel. Ook geen afwas, dat is helemaal prettig! Maar vooral genieten van de natuur, die dan zo anders is als in ons eigen Stompwijk, strand en zee, of bossen met hun inwoners, het maakt niet uit. Als je ’s morgens de gordijnen opendoet en je ziet al een eekhoorntje op de tuintafel zitten in afwachting van wat pinda’s  of je ziet de zee die zich eindeloos voor je uitstrekt dan vergeet je even alle problemen op de wereld en is het gewoon puur genieten. Je hebt eigenlijk niet veel nodig. Voor de leden die nog op vakantie gaan, heel veel plezier en gezond en wel weer thuis komen. Voor de leden die al geweest zijn, foto’s zijn van harte welkom. Hoe leuk zou het zijn om Stompwijk te laten genieten van een vakantiekiekje! Ikzelf ga pas in september een midweekje naar de Veluwe dus het is nog even wachten op mijn foto, maar hij komt er echt aan, beloofd!

In één van mijn slapeloze nachten is een gedichtje ontstaan dat eigenlijk haaks staat op wat ik hierboven heb geschreven, maar in deze tijd vond ik het wel heel toepasselijk! Misschien een aanleiding om de social media tijdens de vakantie even ‘on hold’ te zetten.

stuurden we vroeger nog een ansichtkaart

over hoe leuk het hier wel was

of een telefoontje

zodat ik toch de thuisblijvers verras

tegenwoordig zie je het wel op Intstagram

of je leest het via Whats app

ik blijf de hele dag online

om via faceboek updates te kunnen geven

ik heb dagen gereisd, met vliegtuig en trein

was ik maar gewoon thuis gebleven!!

En verder leven we maar gewoon bij de dag, we plukken de momenten net als de bloemen uit de tuin. Dat is echt een geniet momentje. Alles staat groeit en bloeit en als we naar buiten kijken zien we regelmatig een bootje voorbij gaan. Voor ons is het 365 dagen in het jaar vakantie! Van één van onze lieve leden hebben we vorig jaar een aantal wonderplanten gehad. De eerste sessie sloeg niet goed aan, we waren te enthousiast, maar gelukkig had zij er nog meer dan genoeg dus we zijn weer overnieuw begonnen en momenteel groeien ze de pan uit. We hebben er deze keer ook een uitgebreide uitleg bijgekregen hoe we deze planten zelf kunnen kweken en dat gaan we dan ook van het najaar proberen. Afgelopen jaar waren we iets te vroeg, we konden bijna niet wachten om ze in de grond te zetten maar het gezegde luidt….hardlopers zijn doodlopers. Dit jaar houden we ons keurig aan de instructies en ik hoop jullie volgend jaar het resultaat ervan te kunnen laten zien.

Lieve leden, blijf gezond en blijf genieten dan doen wij dat ook.