parochieberichten

Telefonische bereikbaarheid:
Pastorie Dr. van Noortstraat 88
2266 HA Stompwijk tel. 071 5801604
Pastoor B. van der Plas tel. 071 5801215
Koster A. Hilgersom tel. 071 5801563
Bij geen gehoor tel 071 5804342
Openingstijden parochiesecretariaat
E mail adres: sint laurentius@hotmail.com
Maandag, woensdag en vrijdag van 10.00 12.00 uur
Verzorging begrafenissen en crematies
De heer C.G J. Onderwater, tel. 079 3422906
e mail: info@cuo zm.nl

PAROCHIEBERICHTEN STOMPWIJK

Woensdag 8 maart 09.00 uur Eucharistie viering voorganger Pastoor v.d. Plas
Donderdag 9 maart 19.00 uur: Avondwake voor Jan Scholtes
Vrijdag 10 maart 11.00 uur: Uitvaart Jan Scholtes
Zaterdag 11 maart 19.00 uur woord en communieviering m.m.v. EMS koor
Voorganger Mw Riet v d Ham
Zondag 12 maart 11.00 uur Eucharistieviering m.m.v het Parochiekoor,
voorganger Pastoor v.d. Plas

Overleden
J.E. Scholtes op 6 maart

Gebedsintenties
Zaterdag 11 maart 19.00 uur: Kees de Jong, uit dankbaarheid, Theo v.d. Meer, Sjaan v. Es v. Santen, Piet Disseldorp,
Zondag 12 maart 11.00 uur: Magda v. Santen v. Paassen, Kees Verhagen, Mevr To Suyten Vlasveld (herdenking 100e geboortedag) en overleden familie Suyten, Kees de Jong, Kees v. d. Geest, Kees v. Dijk, Cors Oudshoorn, Leen v. Bohemen Jaargetijde, Henk Verhagen, Wim Lansbergen, Elisabeth Nel Zuidgeest v. Uffelen, Jan v. Santen (Canada), Cors Rotteveel, Bernard Bennis, Overleden ouders Bennis v. Rijn en overleden familieleden

Zaterdag 11 maart Zondag 12 maart
Lector: geen Jan Havik
Communie hulp: Antoon v Santen Geen
Misdienaars: Geen Rick den Hartog en Lee v Leeuwen
Koster: Antoon v Santen Adriaan Hilgersom

KERKDIENSTEN ZOETERWOUDE

Zaterdag 11 maart: Christus Dienaar 19.00 uur Eigentijdse viering
Zondag 12 maart St. Jan 09.30 uur Gezongen viering
Emmaus kapel 09.30 uur Hoogmis
Dinsdag 14 maart Emmaus kapel 09.00 uur Viering

Beste Parochianen/ Dorpsgenoten
Zaterdag 11 maart om 19.00 uur zingt het E.M.S. koor tijdens de woord en communieviering. Onze voorganger is mevr. R.v.d.Ham.
Het thema voor deze viering is : Hoogtepunten en dieptepunten. Komt u zaterdag naar de kerk om samen met ons te bidden, te zingen en te luisteren.
Tot zaterdagavond Met vriendelijke groeten E.M.S. koor

Vastentijd

Vastentijd HET moment van uw steun
Vastentijd, veertig dagen om tot elkaar te komen, om elkaars naaste te zijn in woord en daad. Samen in actie komen betekent opkomen voor onze naasten, in onze omgeving en ver weg. Vastenactie doet dat samen met u door lokale activiteiten te ondersteunen, maar ook door organisaties in de derde wereld te ondersteunen. Suriname heeft het moeilijk, 70 % van de bevolking leeft onder de armoedegrens doordat de economie zich in een neerwaartse spiraal bevindt. Vrouwen zijn het meest getroffen door de slechte economische omstandigheden, zij zijn meestal verantwoordelijk voor het financiële reilen en zeilen van het gezin. Veel vrouwen staan er alleen voor omdat hun man hen heeft verlaten. De Vastenactie wil de verenigingen van sociale instellingen in Suriname ondersteunen met deze actie.
In de loop van deze maand krijgt u een folder in de Dorpsketting bij gesloten voor meer informatie. Op 4 april vindt u de bekende vasten zakjes bijgesloten in de dorpsketting die dan opgehaald gaan worden door onze mensen, zij kunnen zich legitimeren. Vorig jaar heeft de vastenactie “Overleving kansen en drinkwater voor de Maasai” het bedrag van € 2.321,85 opgebracht , hiervan kwam € 280,45 uit het schoolproject. Hartelijk dank voor deze gaven.
Wij rekenen ook dit jaar weer op u MOV groep Stompwijk

Hallo Laurentiuskids

Wij willen jullie weer bedanken voor de goede inzet van afgelopen zondag. Wat hebben jullie weer mooi gezongen!! Ondanks dat de helft met vakantie was, klonk het toch nog wel aardig vol met 6 microfoons!!!!…..nog even dan staan er meer microfoons dan kinderen!
De volgende viering is 9 april, Palmzondag noteer dit alvast in jullie agenda. Daarna krijgen we weer de kinderen van groep 4 die de Eerste Communie gaan doen en dat is op 23 april. 4 Kinderen van de Laurentiuskids doen hun Eerste Communie dus nu hebben wij een vraag aan de zusjes of nichtjes van de communicantjes of zij met ons mee willen zingen. Ze moeten dan wel met ons mee repeteren want misschien willen ze wel eventueel voorzingen voor hun zusje, broertje, nichtje of neefje. We repeteren elke maandagmiddag van 15:30 tot 16:30 uur. Dus, wie durft ons koortje te versterken op 23 april!!!….Je moet wel kunnen lezen dat is wel zo makkelijk.
Nog een mededeling: 2e paasdag maandag 17 april hebben wij geen repetitie maar we willen dit verschuiven naar de dinsdagmiddag 18 april uit school. We hebben in principe 2 uitvoeringen in de maand april…. Dus we hebben de repetitie hard nodig! Misschien wordt 23 april ook de laatste uitvoering onder onze begeleiding. We zijn dus nog steeds haastig op zoek naar nieuwe opvolgers(sters) in het nieuwe seizoen! Afgelopen maandag was geen repetitie maar volgende week hervatten we alles weer en gaan we weer leuke liedjes zingen. Wij hopen dat iedereen dan weer aanwezig is.
Tot volgende week maandagmiddag!!!
Maria & Carmen

Collecteweek Reumafonds

In de week van 12 t/m 18 maart komen de collectanten weer bij U aan de deur voor de landelijke collecte. De opbrengst wordt gebruikt voor de bestrijding van Reuma en wel door de financiering van wetenschappelijk onderzoek. Ook geeft het Reumafonds voorlichting, individuele hulp, aangepaste vakanties en het ondersteunen van patiëntenorganisaties.

Linda Overdevest

Rouwadvertentie dhr Scholtes

Wat was je sterk en arbeidzaam.
Steeds heb je voor ieder klaargestaan.
Flink was je, je hele leven.
Moedig ben je tot het einde gebleven.

Na een zeer werkzaam leven en jaren vol zorg voor onze moeder en zijn gezin is, na voorzien te zijn van het H. Sacrament der zieken, en in het bijzijn van zijn dierbaren, rustig van ons heengegaan mijn lieve man, onze zorgzame vader, schoonvader, trotse opa en een voor de achterkleinkinderen Opa Opa

Johannes Engelbertus Scholtes
Jan
echtgenoot van Gon Scholtes Knijnenburg

in de leeftijd van 87 jaar.

H.A. Scholtes Knijnenburg

Kinderen klein en achterkleinkinderen

6 maart 2006
Correspondentieadres:
Dr. van Noortstraat 65
2266 GS Stompwijk

Vader is thuis opgebaard in zijn eigen vertrouwde omgeving, waar gelegenheid is tot bezoek, elke dag vanaf 11.00 uur.

De Avondwake voor vader zal gehouden worden op donderdag 9 maart om 19.00 uur in de H. Laurentiuskerk, Dr. van Noortstraat 88 te Stompwijk, waarna gelegenheid is tot condoleren.

De Eucharistieviering voor hem zal opgedragen worden op vrijdag 10 maart om 11.00 uur in bovengenoemde kerk, waarna wij vader zullen begeleiden naar zijn laatste rustplaats op de begraafplaats aldaar.

toneel

IL SERVITORE DI DUE PADRONI

Uw dienaar Signori,

Het is weer zover. De Stompwijkse Toneel Vereniging gaat een stuk voor u op de planken zetten in “Het Blesse Paard”. De datums zijn al bekend:

Dinsdag 21 maart
Vrijdag 24 maart

Dit jaar een heel bijzonder stuk in de “Commedia dell’arte” stijl of ook wel “straattheater”.
Il servitore di due padroni gaat over de menselijke tekortkomingen zoals afgunst, jaloezie en gierigheid. Maar natuurlijk ook over de liefde die dit allemaal aanstuurt. Prachtige karakters in een even prachtige kostumering. Het geheel wordt nog omgeven met gezang en live muzikale begeleiding.
Het wordt gespeeld door (op alfabetische volgorde):

Lotte Barendse Susan Kappetein
Monique van Bemmelen El Knebel
Wim de Groot Rianne Lelieveld
Jan Havik Jolanda van Marwijk
Koen Havik Sjaak van Santen
Lia de Jong Anne Vincenten
Regie: Wil van Leeuwen Souffleuse: Ank van den Bosch

Kaarten zijn verkrijgbaar bij kapsalon Schuijt voor maar € 3,50 per stuk

Stompwijks toneel van binnen uit

‘Regisseren is emotionele lef trainen.‘
Wil van Leeuwen

Het beeld is bekend. Na afloop van een mooi toneelstuk beloont het publiek de acteurs met een welgemeend applaus. De spelers zijn blij en nemen uw reactie met een buiging in ontvangst. Je staat er niet bij stil, maar buiten beeld is er nog iemand die uw applaus met genoegen aanhoort; de regisseur.

Zonder regisseur geen toneelstuk, zo simpel ligt het. Maar wat doet zo iemand eigenlijk.
Wil van Leeuwen, de regisseur van de Stompwijkse Toneelvereniging, geeft antwoord: ‘Dat hangt ervan af. Er is verschil tussen het professionele en het amateurtoneel. Bij een amateur gezelschap doe je als regisseur alles: de keuze van het stuk, de verdeling van de rollen, de vormgeving, het decor, de belichting, de aankleding, de muziek. Alles. Het is best veel voor één persoon. Daarom heb ik dit jaar de werkwijze iets veranderd; ben ik voor het eerst begonnen met voor de uitvoering van al die onderdelen werkgroepjes te vormen en per groep iemand verantwoordelijk te maken. Dat scheelt mij een hoop werk, maar dat niet alleen. Ik denk dat het belangrijk is voor de betrokkenheid van de leden bij het stuk waar je mee bezig bent.’

Wil ‘doet’ al toneel sinds de middelbare school: ‘Daar is mijn kennis en liefde voor het toneel begonnen, dankzij een enthousiaste leraar.’ In zijn jonge jaren woonde hij in Brabant en daarna verhuisde hij naar de Randstad. In Den Haag volgde hij de vierjarige regieopleiding. Daar heeft hij veel nuttige dingen geleerd alsook zaken die meer met gevoel te maken hebben. Of, zoals hij het zegt: ‘Een regisseur moet goed kunnen zien, goed kunnen luisteren en mensenkennis hebben.’
Hij werkt nog niet zo heel lang met de Stompwijkse toneelvereniging. Toen hij aantrad in 2001 deed hij dat met vastomlijnde ambities: ‘Ik ben geen regisseur voor schuifdeurtoneel, als ik het zo mag formuleren. Ik graaf graag iets dieper, meer serieus. Ik wil met een groep iets bereiken, een echt ensemble vormen. Als je bij een nieuwe groep komt met onbekende mensen dan kan je daar onbevooroordeeld mee aan de slag. Het geeft vrijheid van regisseren.’
‘Ik begin de eerste repetities van het seizoen altijd met vertrouwensoefeningen. Laat iemand bijvoorbeeld met zijn ogen dicht door een ruimte lopen – durf je je blind over te geven aan de leiding van iemand anders, kan je overweg met lichamelijke aanraking. Verder doen we concentratieoefeningen maar ook fysieke warming up; spieren moeten loskomen van stress.’

Verrassingen
‘Ik probeer mijn acteurs via een eenvoudige test inzicht te geven in hun sterke en zwakke kanten. Het helpt bij het vinden van je grenzen. Die ligt voor ieder mens anders, maar niemand hoeft zich voor mij te forceren.’ Die opmerking komt bij Wil niet zomaar uit de lucht vallen. In het dagelijkse leven is hij psychiatrisch verpleegkundige en dankzij die achtergrond heeft hij een meer dan gemiddeld inzicht in mensen en situaties. En ofschoon hij tijdens het hele gesprek bedachtzaam en ernstig formuleert en er zeker niet zomaar iets uitfloept, permitteert Wil zich hier een grapje: ‘Mijn dagelijkse werk is cabaret. Wat ik af en toe meemaak kan ik zo het toneel mee op nemen’. Maar zover hoeft hij dit seizoen niet te gaan. In maart brengt hij met zijn gezelschap een commedia del’l arte stuk op de planken. Van oorsprong Italiaans straattheater. Zoeterwoude en Stompwijk kunnen dit jaar genieten van het stuk ‘Twee heren dienen’ van Carlo Goldoni. ‘Het zit vol verassingen’ zegt Wil ‘precies zoals dat van oorsprong gebruikelijk was. Commedia dell’ arte ontstond in de 16de eeuw. De stukken werden opgevoerd door rondreizende gezelschappen die vaak alleen uit mannen bestonden en die van dorp tot dorp trokken. Tijdens hun dikwijls amoureuze escapades met de dorpse schonen verzamelden ze informatie over lokale aangelegenheden die ze in hun toneelspel verwerkten. De grote lijnen van het stuk lagen weliswaar vast, maar verder improviseerden de acteurs er lustig op los. Improviseren is niet gemakkelijk’ vertelt Wil. ‘Voor dit stuk moeten de acteurs veel tekst leren, maar gelijk de aard van het stuk mag je bij het spelen je eigen woorden gebruiken.’

Hartstochtelijke misleiding
Een stuk instuderen is een verhaal apart. Het gaat veel verder dan louter tekst uit je hoofd leren. Wil: ‘Om de inhoud van het stuk goed te doorgronden hou ik eerst met de acteurs een voorbespreking. Zo kiezen we bijvoorbeeld een kleur die bij het stuk past. Het speelt in Italië en gaat over een knecht die twee heren dient. Een van de mooiste scènes gaat over eten. Je ziet het voor je: Italië, het landschap, een tafel met eten, een knecht; zo kwamen we uit op de kleuren bruin en goud. Natuurlijk, het is een subjectieve keuze, maar als je hem doorvoert in je decor en de kleding dan krijg je wel een mooie eenheid. We kiezen ook een motto en bepalen daartoe eerst het centrale thema van het stuk. Is dat feminisme, liefde, leugenachtigheid? Al zoekend kwamen we uit bij de term ‘hartstochtelijke misleiding’. Dit motto is de drager van het stuk en bepaalt de manier waarop de acteurs hun rollen verbeelden. Dat is nog niet zo eenvoudig als het klinkt. Je moet als speler bepaalde eigenschappen aanleren of juist andersom, afleren. Het is een heel proces en de regisseur is degene die de spelers daarin de weg wijst. Dat betekent dat ze zich ten opzichte van de regisseur kwetsbaar op moeten durven stellen.’
Ter verduidelijking roept Wil het volgende beeld op: ‘Stel je bent als acteur niet zo lichamelijk ingesteld, maar in je rol zit een zoenscène. Dan kun je twee dingen doen. Óf je geeft de rol terug óf je zet jezelf eroverheen. Een middenweg is er niet, wat mij betreft. Ik accepteer geen half werk. Hetzelfde geldt voor iemand die een leugenachtig persoon moet neerzetten. Heb je daar problemen mee, dan moet je met jezelf aan de slag.’

De methode Van Leeuwen
‘Ik laat de leden van de vereniging ieder jaar auditie doen. Dat doe ik heel bewust. Iedereen heeft kans op een belangrijke rol, dat moeten niet steeds dezelfde zijn. De karakters die je op het toneel ziet, moeten kloppen. Heeft een acteur eenmaal een rol, dan gaat’ie er ook helemaal voor. Het mooie is, naarmate het proces vordert, zie je de spelers veranderen. Acteren geeft mensen de kans hun grenzen te verleggen. Het is aan de regisseur om verborgen mogelijkheden van iedere acteur aan de oppervlakte te brengen. Regisseren is emotionele lef trainen.’
Ik geloof het zonder meer. Je moet echt een onverschrokken kantje aan je karakter hebben om aan de klus te beginnen. Niet alleen wat betreft het coachen van de acteurs, maar ook wat het script aangaat. Dat van Wil is dubbel zo dik als dat van de acteurs. Een ordner vol. Het is niet louter tekst wat ik zie. Ik zie krantenknipsels, computerprintjes, afbeeldingen, rode markeringen en aantekeningen in de kantlijn. ‘Je ziet’ zegt Wil, ik ben er wel even méér mee bezig dan twee repetitieavonden in de week.’ Dat de methode Van Leeuwen werkt, heb ik met eigen ogen kunnen waarnemen tijdens een repetitie. Na een uurtje als toeschouwer mijn ogen de kost te hebben gegeven, kan ik niet anders dan vaststellen dat deze regisseur over veel overtuigingskracht beschikt. Hij levert geen half werk, Wil. Hij trekt alle registers open om zijn acteurs tot nóg betere prestaties te brengen. Zo rustig als hij tijdens het interview aan tafel zit, zo bevlogen is hij tijdens de repetitie. Hij beent door de scène en betoogt: ‘Je gezícht, je ármen, je líjf gebruiken! Dát is ‘m, hou ‘m vast.’ Het compliment volgt vlot: ‘Goed zo. Je hebt niet voor niets zo’n gekke kop gekregen!’

Thea Ambagtsheer

Dorp van het dorstige hert