In gesprek met Peter Witteman

Peter Witteman (verre familie van…) is sinds het nieuwe schooljaar directeur van de basisschool Maerten van den Velde. Samen met adjunct Richard en natuurlijk het gehele team heeft hij de eindverantwoording van de school, waar 230 leerlingen dagelijks te vinden zijn.. Hij heeft 35 jaar ervaring binnen het onderwijs, waarvan 21 jaar op een basisschool in het Loos duinen, waarvan 11 jaar als adjunct en de laatste 10 jaar als directeur. Hij wilde graag nog één keer veranderen en is de uitdaging in Stompwijk aangegaan. Na bijna 4 maanden de hoogste tijd om eens nader kennis te maken. Ik betreed na 4 jaar de school opnieuw, een bed met slaapzak voor de zwarte Pieten staat gastvrij in de hal, de gangen zijn versierd met prachtige zwarte Pieten koppen en de gebruikelijke vergeten mee te nemen tassen hangen aan de kapstokken. Het is allemaal weer zeer vertrouwd.
Peter kent inmiddels de Dorpsketting, want daar is op school veel vraag naar. Ik laat mij zijn complimenten over de wekelijkse inspanning van de redactie lekker aanleunen en geniet van het door hem vers gezette kopje koffie.

Verschillen
Ik vraag hem naar de verschillen van een basisschool in Den Haag of in Stompwijk. De verschillen zijn niet eens zo groot, omdat Loosduinen toch ook een stadswijk is, waar iedereen elkaar kent. Het verschil voor hem is dat hij daar iedereen kent en hier niemand! Hij woonde naast de school en is dagelijks vrijwillig het verkeer ingegaan om de nieuwe uitdaging aan te gaan.Het bevalt hem prima, het gehele team bestaat uit 18 collega’s, waarvan er 2 full time werken en de rest dus parttime, ook hij werkt 4 dagen per week.

Hij vindt een van de verschillen, dat de kinderen in hun vrije tijd veel buiten spelen. Ze zijn bezig met sporten of de paarden en in Loosduinen was het altijd voetballen en dan een hele tijd niets, terwijl daar toch ook veel groen is. En de weg van zijn huis naar het werk, neem de Stompwijkseweg alleen al, nog afgezien van de hobbels, maar je laat de stad achter je en je bent direct in de polder. De ruimte en vrijheid om je heen…..

Randvoorwaarden
Hij houdt zich dagelijks bezig met het geven van zorg, met het bedenken van manieren om het onderwijs zo goed mogelijk bij de kinderen te laten passen, rekening houdend met de capaciteiten, interesses en waar het kind goed in is. Het eindresultaat telt, dat is door het ministerie in kerndoelen opgesteld. Er moet een bepaald niveau behaald zijn in lezen en rekenen en de wijze waarop het kind binnen de maatschappij staat. De manier waarop, daar is de school vrij in. Het klassikale is er bijna niet meer, het schoolprogramma is meer op het individu ingesteld. Per kind wordt het niveau bepaald en het aanbod wordt daarop afgesteld. De school is vrij om hier vorm aan te geven en zo goed mogelijk op het kind af te stemmen. Aan de inspectie wordt jaarlijks verantwoording afgelegd, niet alleen controle, maar er wordt ook meegedacht ook kan je bij de inspectie terecht voor adviezen. Eens in de zoveel tijd wordt de school op alle fronten doorgelicht.
De zorg voor kwaliteit wordt regelmatig bekeken, om te zien wat er verbeterd moet worden en hoe dat het beste kan. Dat is eigenlijk een doorlopend proces.

Wat wil je bereiken?
Bij deze vraag start je eerst globaal bij de grote lijnen en dat wordt steeds verder uitgekristalliseerd en steeds meer invulling aangegeven. De maatschappij verandert en hiermee het kind. De tijd dat een kind 3 uur met een boek zat is voorbij. Het aanbod moet sneller, gevarieerder, andere middelen en kritisch blijven kijken naar de processen. Hier heeft hij een dagtaak aan. Hij staat uitsluitend in geval van nood voor de klas, wel kijkt hij graag mee in de klassen om de kinderen beter te leren kennen, hoe de lessen gaan en zo weet hij wat er leeft. Samen met het team houdt hij de school in beweging.

Thema’s
Bij de kleutergroepen wordt vaker met thema’s gewerkt en af en toe wordt er een project onder de loep genomen, toegespitst op de actualiteit van de dag. Soms wordt dit schoolbreed aangepakt zoals met de kinderboekenweek. Begin volgend jaar wordt het onderwerp kunst in de schijnwerpers geplaatst, met bezoek aan musea, theatervoorstellingen en dergelijke. Het fijne is dat er steeds ouders bereid zijn om voor het vervoer te zorgen, want het huren van een bus is veel te duur. Het handbaltoernooi vond hij erg leuk waar veel leerlingen van diverse scholen aan meegedaan hebben. Het schoolkamp van groep 7, de musical van groep 8. Bij dergelijke activiteiten leer je de leerling op een andere manier kennen en komen andere kwaliteiten bovendrijven. Als daarop ingespeeld wordt, snijdt het mes aan twee kanten. De leerling is geïnteresseerd en laat dit weten in bijvoorbeeld een spreekbeurt. Er wordt verschrikkelijk veel werk achter de schermen verzet.

Enthousiast
Hij heeft een enthousiast team dat klaar staat voor de leerling, maar ook steun biedt naar elkaar toe. Het komt hier niet voor dat leerlingen vanwege ziekte van de leraar naar huis wordt gestuurd. Het team gaat er voor en staat er voor. Een team dat meedenkt en één groep vormt. Hij heeft dat wel eens anders meegemaakt. Het is deze manier waarop het prettig samenwerken is. Ik weet zeker dat Peter door zijn positieve instelling daar een flinke bijdrage aan levert.
Petra Oliehoek van Es