toernieuws

toerclub 2toerclub 1

Toerclub 3-daagse naar Slot Assemburg

Hier een “kort” verslagje van ons weekend fietsen naar Heemskerk, 31 mei, 1 en 2 juni.

Afgelopen vrijdag verzamelden wij met zijn 10en, Nico, Fried en Lia, Trees, Elly, Gerrit, Frans, Annie en organisator én vaderoverste Jaap bij Café “De Gouden Leeuw” voor een lekker kopje koffie. Om 10 uur vertrokken we met 9 fietsers en ging Frans met de bagage in de auto naar restaurant “De Ruigehoek” in de Zilk. Daar nam Gerrit het autostuur over en reed Frans met ons op de fiets verder. De temperatuur was goed, ± 16°, lekker fietsweer met wel wat wind en ook de zon was aanwezig. Om 16.00 uur, na een rit van 70 km. stond “kasteelheer” Gerrit ons al op te wachten bij de kasteelpoort, wat een prachtige locatie om daar het weekend mogen te verblijven! Ook de slaapkamers werden goed bevonden. Na het douchen en een drankje werd het tijd om aan te schuiven voor het lopend buffet wat we ons goed lieten smaken, want fietsen maakt hongerig! Daarna ging een aantal van ons kaarten en de rest liep nog een wandeling om het kasteel heen met zijn prachtig aangelegde tuinen die pas 2 jaar klaar zijn. Daarna werd het nog een gezellige avond waar het kasteelbier rijkelijk vloeide!

Zaterdag waren we weer op tijd bij elkaar voor het prima ontbijt. Om 10.00 uur stapten we allemaal op de fiets om ook dan weer een mooie knooppunten-route richting de Zaanstreek te fietsen, waaronder de Zaanse Schans. De temperatuur was buitengewoon koud voor de tijd van het jaar, maar 11°! Met de koude noordenwind was het best afzien. Om 16.00 uur waren we weer terug met weer 60 km. erbij en was het dringen voor een warme douche! We hadden nu gereserveerd voor het restaurant “Ruysdael” in het centrum. We zaten nog even in de bar toen er onverwachts bezoek aan kwam, Leo, Petra, Marga en Coby wilden ons een verassings-bezoek brengen, nou dat was geslaagd. En gelukkig was er ook voor hen nog plaats in het restaurant. Het werd een gezellige en smakelijke avond. Na het afscheid van de gasten weer naar ons verblijf gelopen en na nog een afzakkertje zochten we ons bed op.

Op Zondag

scheen gelukkig wel de zon en na het ontbijt en de tassen naar de auto gebracht te hebben, stapten we weer op de fiets voor de terugreis. Nu was het voornamelijk met de wind in de rug en konden we genieten van de mooie route door recreatiepark Spaarnwoude en prachtige landelijke weggetjes. Bij de koffietent Cruquius aangekomen stond Frans ons al filmend op te wachten. Hij wisselde weer met Gerrit en reed na een lekker kop koffie, met of zonder gebak, met ons het laatste stuk naar Stompwijk. Het was nog een pittig stuk en voor sommigen waren het echt de laatste loodjes. Bij Woubrugge nog een korte pauze voor een heerlijk broodje of iets anders en konden we er weer tegen aan. Om 15.45 uur kwamen we daar aan en hadden we er 80 km. opzitten. We genoten op het zonnige terras van Jaap van een welverdiende borrel! Ook de partners werden gebeld en was het leuk om elkaar te weerzien. Nog een hartelijk dank uitgebracht aan Jaap namens ons allemaal, voor alles wat hij geregeld had en een voortreffelijk verlopen weekend. Een uitgebreid verslag verschijnt in het najaarsnummer van het clubblad ”Op De Pedalen”.               Annie van Rijn

Toernieuws Toerclub Stompwijk

Afgelopen zondag reden de A en B naar Vlist. De C1 en C2 hadden een verre rit naar Haastrecht op de kalender staan, maar omdat beiden maar met 3 personen waren zijn ze gezamenlijk naar Meijendel gefietst. De A1 vertrok met 10 man en de wind in de rug richting het oosten. Via een korte route naar Woerden, zodat we daarna nog wat verder de polder in konden. We reden langs plaatsjes als Linschoten, Benschop en Polsbroekerdam. Leuke oude dorpjes waar de zondagsrust nog merkbaar was. Na 57km arriveerden we bij een verlaten terras met op de helft van de tafels een bordje ‘gereserveerd’. Of was dat misschien voor ons gedaan? Gelijk met ons kwam de A2 (8) aan met bijna net zo veel kilometers, maar zonder lekke-banden-stop. Ook de B nam plaats en even later de A3 (12). Zo was het terras meteen goed gekleurd en gevuld. Terwijl we genoten van onze pauze op het terras realiseerden we ons dat dit pas de 1e clubrit van dit seizoen was dat we buiten konden zitten. Onze route vervolgde door de uitgestrekte polder bij Bergambacht en Berkenwoude. Opnieuw een heerlijk rustig gebied met prachtige uitzichten over de weilanden. Dit soort dingen maakt deze route tot een van mijn favorieten van het jaar. Dat we dan nog een keer moesten stoppen voor een lekke band is met dit weer dan ook niet eens zo’n straf. Na ruim 100km waren we weer terug in Stompwijk.

Arno van Rijn

De B vertrok met z’n 6-en (4 mannen/2 vrouwen) naar De Vlist. Jaap de Jong en Nico van Vliet waren met een deel van de C-groep in Noord-Holland (3-daagse). Bestemming van de overige afwezigen onbekend. Dus een klein groepje. Met voordewind via Zoetermeer waar we op het HSL-spoor een Fyra trein zagen rijden. He, die rijdt toch niet meer? Jawel, dit is de trein tussen Amsterdam en Breda. Die wordt voortgetrokken door een locomotief type Traxx van het fabricaat Bombardier. Die locomotief is wel gecertificeerd en veilig (in tegenstelling tot de V250 van AnsaldoBreda). Toch blijf ik Italië een fantastisch land vinden. Hierna naar Gouda waar ik helaas al terug moest (wegens feestelijke verplichtingen moest ik uiterlijk 12.00u thuis zijn). Dus solo vanaf Gouda via Waddinxveen, Boskoop, Hazerswoude teruggereden naar Leiden. Er kwamen mij onderweg alleen groepen tegemoet. Geen groep richting Leiden, en ik hang zo graag aan een wiel (dat had Jopie Zoetemelk ook). Om 11.30 uur weer thuis in Leiden met 78 km op de teller.

Hans Heemskerk

Verslag C 1- C 2

Zondagmorgen mooi stil weer, lekker zonnetje en weinig wind, dat wordt fietsen vandaag. De tocht zou deze ochtend naar Haastrecht moeten gaan, maar wij hadden alle 6 onze bedenkingen, 65 km is een aardige rit en aangezien we allemaal op tijd thuis wilden zijn, kozen wij voor een kortere route naar het mooie Meijendel. Daar gingen wij dan, de WEESJES van de C 1 en C 2. Onze ploegmaatjes waren voor een driedaagse naar Heemskerk. Via een mooie route begeleid door Cock en Chiel kwamen wij al lekker op tijd bij de koffiestop aan. We kozen natuurlijk voor het terras heerlijk in het zonnetje. We lieten het bakkie ons lekker smaken. Naast ons was een landje met een lief ponypaartje, die even bij ons kwam buurten. We hebben hem verwend met koekjes en een boterham. Na de koffie vervolgden wij onze rit kris kras door Wassenaar, zo naar Voorschoten en via de Vlietlanden naar Zoeterwoude en door de Hel richting Oosteinde en Geert de eerste was die het thuisfront bereikte. Ik parkeerde mijn fiets met 40 km op de teller om 11.45 uur voor de schuur. Prachtige rit en mooi op tijd thuis.

Alie van Veen

Aanstaande zondag 9 juni gaan alle groepen naar Leimuiden. Voor de A is dat een rit van ± 85 km, voor de B 70 km en de C zal na ongeveer 55 km weer terug zijn. Vertrek voor allen om 8.30 uur vanaf het Klaverblad.