Toerclub Stompwijk

Afgelopen zondag reden de A en B-groepen naar Vlist. Voor de C stond ’t Zeeltje langs de Rotte op het programma. Het was weer eens heerlijk fietsweer met bij de start al meteen volop zon. Rond half 9 vertrokken zo’n 45 enthousiaste fietsers. Van de B en C niet zo veel fietsers, want een aantal van hen was onderweg voor de 3daagse.

De A1 vertrok met z’n 12en met daarbij weer 2 aspirant-leden. Een van hen had bij de Elfdorpentocht al een groot stuk met ons meegefietst en kwam nu met z’n fietsmaatje kijken hoe het er op een normale zondag bij ons aan toegaat. Via Boskoop en de Reeuwijkse Plassen kwamen we bij Papekop, waar we via het Diemerbroek eens een andere route naar Woerden reden. Dat was al weer een hele tijd geleden, maar wel leuk om oude routes te herontdekken. De rit naar Vlist is bij velen toch al een van de favoriete routes van het jaar. Je komt er over mooie rechte, maar rustige wegen in het landelijke gebied. Links en rechts van je vaak uitgestrekte weilanden met mooie oude boerderijen. Eigenlijk komen we er veel te weinig. Hoewel we al zo’n 60km gereden hadden waren we toch als eerste bij de koffietent. Een deel van het terras was gereserveerd voor ons, dus kregen we de beste plekken toebedeeld. Het duurde nog een tijdje voor de andere groepen arriveerden, waarbij iemand van de A2 verzuchtte dat het leek of ze via Groningen gereden waren. Maar als je bijna een jaar niet op de fiets gezeten hebt lijkt iedere route natuurlijk extra lang. De Vlist is ook de vaste koffiestop voor de wielerclub uit Zoeterwoude en even later schoven zij dus ook aan met gastrijder Leon van Bon. Altijd leuk om even een praatje te maken en ze meteen uit te nodigen voor de tijdrit van de IJsclub op 26 juni.

Ook de terugweg reden we nog langs vele landerijen rond Stolwijk en bij toeval kwamen we nog op een prachtig stuk route van de Elfdorpentocht terecht. Vanaf Gouda de kortst mogelijke route terug naar Stompwijk gezocht, zodat we na ruim 100km weer terug in Stompwijk kwamen.

Arno van Rijn

Voor de verandering eens een extra toerritverslag van de A2. De A2 kenmerkt zich vooral door de hoge mate van fietsgezelligheid maar deze groep schroomt zeker niet om ferm door te trappen. Op de agenda afgelopen zondag de populaire fietstocht naar de Vlist. Deze keer, onder de enthousiaste leiding van Frans (Hendriks) en Arie (van Mullem), 13 liefhebbers aan de start voor de A2 waaronder de ex-marathonrijder/rijdster Joost (Juffermans) en Zoey (vd Bosch) die hun eerste kilometers van het jaar bij de toerclub maakten. Met een stevige wind in de rug werd de snelheid in het begin direct aardig opgeschroefd. Hier doen we het voor! Met de zon op de bol, lekker tempo draaiend en genietend van de omgeving trapten we de nodige kilometers weg in het prachtige Hollandse landschap.

Eénmaal op de route langs de IJssel besloot Sjaak (Hoogweg) om de lat nog wat hoger te leggen qua snelheid. Met een indrukwekkende versnelling nam hij de kop over en stond deze niet meer af tot de koffiestop. Met reeds 66 km op de teller was iedereen toe aan koffie en appelpunt. Op de terugweg rijdend door de straten van Haastrecht malheur: lekke band!  Al reparerend en keuvelend maakte zo’n grote groep wielrenners blijkbaar indruk op de bewoonsters van het huis waar we halt hadden gehouden. De voorraad ranja werd snel aangerukt en iedereen kreeg een glas aangeboden. Wat een hartelijkheid! Na reparatie en de bewoonsters bedankt te hebben werd de tocht hervat richting het gebied van de Reeuwijkse Plassen. Smalle fietsweggetjes en veel voetgangers/fietsers noodzaakten voor extra oplettendheid. Op de route diverse ophaalbruggetjes die zich telkens voor onze neus openden. Bij elkaar 4x moeten wachten, een record! Pittige tegenwind op de terugweg, maar veel A2 rijders zijn goed in vorm, regelmatig werd van kop gewisseld zodat het tempo hoog bleef. Vanaf Boskoop nam Sjaak opnieuw het heft in handen en reed de hele groep het snot voor de ogen. De man van de dag kan volgende week vol vertrouwen richting de bergen! Na 110 km op de teller werd Stompwijk bereikt. Er werden geluiden opgevangen dat bij sommige rijders het zuur compleet in de benen was geslagen (meer fietsen, Joost!) maar dat betekent dat we goed ons best hadden gedaan. Kortom, een prachtige rit, mooi fietsweer en prima gereden. Compliment aan alle A2 rijders!

Loek van Santen

De start was zoals gebruikelijk om 08.30 uur. Maar na 200 meter merkte ik op de ik de helft van de deelnemers nog niet gestart waren omdat het verhaal van Alie interessanter was dan de start. Opnieuw op weg maar nu met alle deelnemers, 7 in getal deze keer. Vanwege de Fiets 3 daagse misten we een aantal vaste deelnemers van onze club. Dan moet je af en toe wel even achter je oren krabben hoe het ook al weer zit met de route die je in je hoofd hebt gepropt. Je mist natuurlijk wel de geroutineerde wegcaptain. Via de Meer en Geer richting Nootdorp gereden. Toen hebben we koers gezet naar Pijnacker en De Lede. Peter kwam naast mij rijden en vertelde dat hij hier de weg goed wist, vanwege zijn werk komt hij regelmatig in deze omgeving. De Euromast kwam steeds dichter in het vizier. Na goed overleg zijn we toch maar weer op mijn koers gaan fietsten en via Zestienhoven richting koffiestop. Hier zagen we 2 zwanen zo prachtig landen in het water, dat we dachten bij Schiphol uitgekomen te zijn.  Via de Molenlaan in Rotterdam voor de brug bij de Rotte links aangehouden. We hebben genoten van alle roeiers die in actie waren in de  Rotte. Toen wij bij ‘t Zeeltje aankwamen vertrok de C2 alweer, die hadden hier reeds genoten van de koffie. Na een heerlijk kopje koffie de fietsen weer genomen en richting Moerkapelle en Zoetermeer. Hier kreeg ik toch wat klachten over zadelpijn. Waarop Wil zei dat ze deze klachten efficiënt op kon lossen met de strijkbout. Via de Noord Aa en de Bovenmeer naar huis. Er stond al met al 55 km op de teller. Een heerlijk zondagochtend met geweldig goed fietsweer.

Willem Overdevest

Fiets 3-daagse naar Waverveen

Het afgelopen weekend is er door een aantal fietsers van de B en C groepen weer de 3-daagse gefietst.

Vrijdag om half 10 verzamelden Jaap, Gerard, Jolanda, Elly, Fried en Lia, Aad en Annie, en Trees zich bij Jan en Ria Berg. Ria was al druk doende met de koffie en Jan verzamelde de bagage, die hij ‘s middags bij onze Bed en Breakfast zou brengen en er ook het weekend bij zou blijven. Na een lekkere kop koffie met heerlijke appeltaart, vertrokken we om 10 uur na het maken van de gebruikelijke groepsfoto. We reden even een ommetje via de Zonnegaarde en dan naar de Bent, Laag Boskoop, Boskoop, Oud Bodegraafseweg naar de Meye. De eerste koffietent was gesloten dus was de keuze makkelijk, op naar het nieuwe pand van De Halve Maan. Daar is het goed toeven op het ruime terras en ook de koffie smaakte prima, jammer alleen dat de serveerster kwam zeggen dat er geen eigen consumpties genuttigd mogen worden, dus de krentenbollen maar weer opgeborgen! Via de Woerdense Meye weer verder, het weer is nog steeds prachtig, een warm zonnetje, dus goed smeren, maar wel een stevige wind. Er volgde nog meer mooie wegen, nu reden we door de Nieuwkoopse Plassen en Woerdens Verlaat, het ene paadje is nog smaller dan het andere! Na Breukelen het tempo iets aangepast en komen we in Vinkeveen aan bij eetcafé de Schans. Even genieten van een lekkere lunch in de schaduw. Dan nog het laatste stukje en zijn we om 15.45, na 70 km. bij onze B&B Veldzicht aangekomen. Een vrij nieuw gebouw, de eigenares is na het beëindigen van hun varkensbedrijf met deze accommodatie begonnen. Na 5 minuten kwam ook Jan met de bagage en het koude bier/wijn, goed getimed want nu konden we, na de rondleiding van Arrianne en het verdelen van de kamers, gaan douchen en/of een koel drankje drinken. Jaap en Trees( de organisatie) reden nog even naar Mijdrecht voor het reserveren van een restaurant. Dat werd “Rendez Vous”. Gelukkig had Jolanda op haar tablet gezien dat de weervoorspellingen code rood aangaven en durfden we het niet aan om op de fiets te gaan. Jan bracht de groep in 2 keer met de auto er naar toe. Op een thermometer zagen we dat het 31° was, wel heel erg veel! Onder een grote luifel gezeten zagen we de regen en onweersbuien dus heel goed langs ons heen trekken. Maar het heerlijke diner lieten we ons goed smaken. Ook daarna bracht Jan ons weer terug terwijl het laatste groepje alvast die kant op liep en later opgepikt werden door de “taxi”. De kaarten kwamen nog even op tafel en werd er geklaverjast of een spelletje 31en. Dan is het alweer tijd om de bedden op te zoeken en keerde de rust weer. Zaterdag, om 9 uur stond het ontbijt klaar, maar al ruim daarvoor was het rumoerig op de gang, niet iedereen kan de juiste kamerdeur vinden! Na heerlijk en goed ontbeten te hebben worden de fietsen weer klaargezet, ook Jan fietst vandaag mee. Om 10.00 uur is iedereen zover en vertrekken we richting Waver en Abcoude, waar we koffie gedronken hebben in Café Restaurant “de Eendracht”. De temperatuur is stukken minder vandaag en komt niet boven de 17°, met een behoorlijke wind. Dat merkten we ook wel toen we later langs het Amsterdams Rijnkanaal reden, een lang recht stuk, gelukkig hadden we toen wind van zij. Even gestopt bij een mooi klein kasteeltje en foto`s gemaakt. Daarna weer een prachtig stukje van de route dwars door de

Vinkeveense plassen, maar helaas geen water te zien, alleen grote kapitale villa’s zo groot als kastelen! Bij restaurant de Veensteker konden we aan het water zitten voor, ook weer, een voortreffelijke lunch. Toen we langs Mijdrecht kwamen even gestopt bij een Chinees restaurant om een tafel te reserveren. Op een plein daar vlakbij keken en luisterden we naar een optreden van verschillende muziek en dweilorkesten. Teruglopend door de winkelstraat kregen we een compliment dat we zo netjes bleven lopen met onze fietsen, hij maakte het wel anders mee! Terug bij ons verblijf weer een biertje/wijntje en gedoucht. Nu konden we wel fietsend naar het restaurant, zo`n 5 km. We werden vriendelijk ontvangen en werd er uitgelegd dat we konden gebruik maken van het wok buffet. Toch wel verrassend als je dat nog nooit gedaan hebt! Met een goed gevulde maag was het heerlijk weer even te kunnen fietsen terug. Ook nu werd er weer een kaartje gelegd, onder het genot van een drankje, maar wel rumoerig nu met onze Duitse/Poolse mede gebruikers, die voetbal keken op de Duitse zender! Zondag, weer een zonnige dag met wind, ook zo`n 17°. Ook nu stond er weer een heerlijk ontbijt klaar om 9 uur. Alle tassen waren al gepakt en naar de auto gebracht en konden we Jan en Gerard, die vandaag Jan gezelschap hield, uitzwaaien. Om 10 uur reden we de route naar De Hoef, langs de prachtige Kromme Mijdrecht en het Natuurgebied De Roerdomp en via een heel smal paadje naar Noorden, waar we koffie dronken bij Café de “Noordse Polder”. We konden gelukkig nog een plekje bemachtigen op het volle terras. Daarna verder via Aarlanderveen, Alphen, Koudekerk, waarna het weer tijd werd voor een broodje, salade of soepje. Bij Restaurant “Het Hoekje” kregen we dat allemaal voorgeschoteld, al moesten we er wel even op wachten. Jolanda nam hierna afscheid van ons en zou met de auto haar tas op komen halen. Het laatste stukje ging over de Rijndijk naar de Broekweg en reden we over het nieuwe fietspad wat ze verderop aangelegd hebben, mooi hoor! Om 14.30 uur komen we weer bij de boerderij van de Familie Berg aan. Ook nu weer even een afscheidsdrankje en speech-je van Trees en komt er een eind aan een zeer geslaagd weekend, mede door het mooie weer. Onze dank aan de organisatie, mooie routes en goede locatie. Ook dank aan Ria voor de goede zorgen. Misschien tot een volgend jaar!

Annie van Rijn

Aanstaande zondag 14 juni gaan de A (90km) en B (85km) naar De Loet bij Lekkerkerk. De C gaat naar de Sfeerstal bij Nieuwveen voor een rit van 65km. Vertrek is om 8.30u vanaf het Klaverblad.