Dakar Serie Midden Europa

Na de laatste puntjes op de i gezet te hebben konden we dan eindelijk gaan…
Onder begeleiding van het enthousiaste publiek en fans vertrokken we op donderdag 17 april met het 23 koppen tellende team richting Hongarije. De eerste overnachting maakten we in München, waarna we vrijdags onze reis vervolgden naar Boedapest. Daar aangekomen, mochten we bij het oude vervallen Olympisch Stadion ons eerste bivak opbouwen. Hier konden we de laatste controles op de auto’s uitoefenen. Zaterdags werden de auto’s gekeurd in hartje Boedapest. Hiervoor waren heel erg veel mensen bij elkaar gekomen om een glimp van het hele spektakel op te vangen en vooral om veel foto’s te maken. De keuring verliep gelukkig soepel, zodat we de officiële starttoestemming binnen hadden. Zondagochtend toch allemaal wel gespannen naar de start van de eerste etappe van de wedstrijdwagens. Ik mocht met mijn bemanning in de assistentie auto de trip gaan maken naar Roemenië, waar het volgende bivak was. Ondanks de grote armoede, waren de mensen daar zeer enthousiast. De straten stonden helemaal vol, zodat de politie ruimte moest maken om ons er door heen te kunnen laten rijden. Na een paar proeven in Roemenië gingen we weer terug naar Hongarije, waar we na een aantal proeven uiteindelijk bij het, wel bekende, Balatonmeer de finish hadden.
Een tegenvaller was dat de versnellingsbak van de equipe van Marcel van Vliet het begaf. Na 3,5 uur met 6 man sleutelen zat er weer een verse versnellingsbak in. Maar de straftijd die we opgelegd kregen was zo groot dat voor Marcel en zijn mannen een hoge klassering in het eindklassement er niet meer in zat. Wel eindigden zij elke dag bij de eerste 5. Hierdoor zijn ze op een 19e plaats geëindigd in het eindklassement (totaal 40 deelnemende trucks).
De 3e wedstrijdwagen is een snelle assistentie auto. Deze wagen ziet er hetzelfde uit als de andere 2 wedstrijdwagens, alleen heeft de assistentie auto een zwaardere belading (onderdelen). Op deze wagen is Anne Kies de chauffeur. Anne Kies is een echte Dakarveteraan (inmiddels al 10 Dakarrally’s verreden). Ondanks de zware belading wist Anne Kies de 13e plaats te veroveren in het eindklassement. Wuf en zijn mannen, met o.a. de nieuwe navigator Daniël (Willem Tijsterman kon zich voor deze rally niet vrijmaken), gingen elke dag een stuk beter. Ondanks de spanning en stress van de nieuwe navigator. Na de zeer gevaarlijke proeven in Roemenië en een aantal mooie proeven in Hongarije, waar de zeer ervaren Hans Stacey onverslaanbaar bleek en dus ook eerste werd, was de tweede plaats voor Ginaf Rally Power! Na een geweldige huldiging, waar ook Nicoline, Michel, Anouska, Ruud van Vliet, Ruud en José Scholtes bij waren, hebben we die zaterdag nog lekker door gefeest tot in de kleine uurtjes.
Kortom een fantastische rally met daarin reparaties/vervangingen aan/van een versnellingsbak, 2 naven, 6 naafkeringen, 12 sets remblokken (deze werden door het vele remmen zo heet, dat ze verbrandden), 3 voorruiten, 7 stuurkogels, 7 spiegels en iedere dag naafolie verversen. Ondanks dat deze rally een heel zwaar was voor het materiaal, vielen de reparaties uiteindelijk toch allemaal mee. Zondagochtend zijn we begonnen aan de terugreis. Weer met een tussenstop in München. Vorige week maandagavond keerden we terug in Ederveen waar we door een enthousiaste menigte werden onthaald en bloemen in ontvangst mochten nemen.
De pijntjes en vermoeidheid moet er met een week wel weer uit zijn, en dan… gaan we ons weer voorbereiden op de volgende rally. “Le Dakar” wordt “Dakar Rally”. Deze rally zal in 2009 gehouden worden in Zuid Amerika. Daar gaan we rijden van Argentinië naar Chili en weer terug. Over deze rally weet ik nog niet veel, maar het schijnt dat we daar 2x door een woestijn heen moeten van 200.000 km² (deze woestijn schijnt de droogste woestijn van de wereld te zijn). Dat houdt dus in dat ik na de kermis weer hard ga trainen, afvallen en met het team 4 nieuwe trucks ga bouwen. We moeten 4 nieuwe trucks bouwen omdat we 2 trucks al verkocht hebben en we met een truck extra naar Zuid Amerika willen gaan. Een nieuwe uitdaging in het verschiet dus. Verdere informatie, filmpjes en vooral veel foto’s op www.ginafrallypower.nl. Later meer…
Aad van Velsen