Verslag 3 juli

Verslag van de openbare discussiebijeenkomst van 3 juli over
parkeervrije stroken op de Dr.v.Noortstraat.

Koos van Wissen opent de bijeenkomst. Hij licht toe dat op deze avond alleen gesproken wordt over de parkeervrije stroken op de Dr.v.Noortstraat. Het doel van deze discussiebijeenkomst is te bespreken of het wenselijk is om deze stroken aan te leggen en zo ja, waar deze dan zouden moeten komen. De inrichtingsvoorstellen voor de Meerlaan zullen na de zomervakantie tijdens een bijeenkomst van de Adviesraad worden besproken.

Waarom parkeervrije stroken?
Geconstateerd kan worden dat er steeds meer verkeer gebruik maakt van de Dr.v.Noortstraat. Tegelijkertijd neemt ook het aantal geparkeerde auto’s op de Dr. Van Noortstraat toe, waardoor het steeds lastiger wordt om het dorp in en uit te komen. Door het instellen van parkeervrije stroken zal de doorstroming bevorderd kunnen worden. Ook zorgt de huidige situatie voor veel onveilige situaties, vooral voor fietsers en voetgangers.

Bas Ligthart geeft als verkeersdeskundige van de gemeente een nadere toelichting op de plannen. Hij geeft in het kort de voordelen van parkeervrije stroken aan, maar geeft ook aan dat hierdoor het aantal parkeerplaatsen zal afnemen. Echter, door parkeervrije stroken te combineren met de in en uitritten van de erven kan het verlies aan parkeerplaatsen zo beperkt mogelijk worden gehouden. Omdat ook vrachtauto’s van deze stroken gebruik moeten kunnen maken zullen ze ongeveer 15 tot 20 meter lang moeten zijn. De gemeente denkt aan 5 tot 7 stroken op de Dr.v.Noortstraat maar wil graag met de aanwezigen van deze bijeenkomst bespreken of en zo ja waar deze zouden moeten worden aangelegd. Met de ongeveer 25 aanwezigen volgt hierna een discussie, waarbij diverse voor en nadelen naar voren worden gebracht:

Mogelijke nadelen:
Het trekt meer verkeer aan
Er komen minder parkeerplaatsen
De snelheid van het verkeer zal mogelijk toenemen
Het wordt onveiliger voor voetgangers en fietsers

Mogelijke voordelen:
De doorstroming van het verkeer zal worden verbeterd
Het wordt juist wel veiliger voor voetgangers en fietsers
Hulpdiensten zullen bij calamiteiten eerder op de plaats van bestemming zijn
Mogelijkheid om op de locatie van de stroken een beperkt voetpad aan te leggen
Mogelijkheid om op donderdag op de stroken de vuilcontainers te plaatsen

Op basis van de reacties van aanwezigen doet Bas Ligthart de suggestie om te bekijken of het mogelijk is om de parkeervrije stroken op proef, voor bijvoorbeeld 3 of 6 maanden, in te stellen. Afhankelijk van de ervaring zou besloten kunnen worden om ze al dan niet definitief in te stellen.
De discussie concentreert zich uiteindelijk op de mogelijkheden om de verkeersveiligheid te verbeteren. Een door velen gedeelde suggestie om de verkeersveiligheid te verbeteren is de instelling van een 30 km zone in combinatie met de aanleg van parkeervrije stroken. Daarnaast wordt door velen de wens geuit dat bewoners zo veel mogelijk op eigen grond de auto parkeren!

Waar parkeervrije stroken?
Aan de hand van tekeningen wordt in 2 groepen gesproken waar de parkeervrije stroken zouden kunnen worden aangelegd. Dit geeft de nodige discussies en aanvullingen op de voorstellen van de gemeente. De ambtenaren van de gemeente zullen deze op en aanmerkingen en aanvullingen verwerken in het conceptplan. In een van de volgende vergaderingen van de Adviesraad zal het definitieve voorstel worden besproken. Ook zal dan uitsluitsel worden gegeven over de mogelijkheden van verkeersremmende maatregelen en/of een snelheidsbeperking voor de Dr. Van Noortstraat.
Koos dankt de gemeente voor de voorbereiding en de toelichting en de aanwezigen voor de positieve inbreng en discussie. Hiermee sluit hij de bijeenkomst af. Aad Janson, secretaris Adviesraad