Vragen voor de jubilaris Yvonne:

Schooljubilarissen 016Geef een korte introductie van jezelf, naam en overige gegevens en hoe lang je in Stompwijk werkt en hoe je in Stompwijk terecht bent gekomen.

Yvonne Hartkamp, ik woon in Zoetermeer samen met mijn studerende dochter van bijna 24. Sinds 1978 ben ik leerkracht en heb ik gewerkt in Hilversum en in Veldhoven. In 1985 verhuisde ik naar Zoetermeer en ben ik op de Maerten van den Velde komen werken door een werkgelegenheidsproject van het ministerie van O&W. Het sollicitatiegesprek was o.a. met Kees Havik (toen nog met baard) en Piet de Kler en volgens mij ook Jacintha Janson. Ik werkte toen twee dagen per week in het oude gebouw aan de Zustersdijk. Daar begeleidde ik o.a. de kinderen van groep 7 en 8 (van Jan Wouters en Rien Zweedijk) bij het werken in het documentatiecentrum. ’s Morgens begon ik met een kopje koffie drinken met Jan van Rijn, want de kinderen gingen eerst aan het werk in hun eigen klas.

Toen het oude gebouw gesloopt moest worden (voor de lokalen naast het handvaardigheidslokaal bestond instortingsgevaar), verhuisden alle spullen naar het hoofdgebouw waar we nu nog zitten. Ik heb toen uit de oude inboedel een schoolbord gekocht, dat nog steeds bij mij thuis in de gang hangt.

Ik heb in alle groepen gewerkt, behalve de kleuters. Ik vormde tien jaar lang een duo met Jan Wouters, en daarna van juf Annemarie, juf Ine en later Annet. Sinds tweeëneenhalf jaar werk ik fulltime en heb ik dus de groep in mijn eentje.

Heb je altijd al juf willen worden?

Ja, eigenlijk wel. Ik speelde lekker stereotiep schooltje met de kinderen uit de buurt (met schoolbord!)

Klopt het lied dat je op het schoolplein toegezongen werd.

Er werd over mijn autootje gezongen, die is niet nieuw meer en heeft wat kreukels aan de zijkant. En ze zongen dat ik mandala’s teken, en het de kinderen ook leer. Dat klopt allemaal, verder niets schokkend over mij dus.

Welke eigenschap vind je van jezelf het meest prettig en waar zou je wel iets meer van willen hebben?

Ik ben eigenlijk altijd vrolijk en ik probeer altijd een positieve sfeer in de groep te creëren, zodat alle kinderen zich prettig en veilig kunnen voelen. Ik zou het wel fijn vinden om wat meer ruimte op mijn bureau te hebben…. dat krijg ik maar niet voor elkaar!

O ja, ik wijk nog al eens af van het onderwerp, maar dat vinden de kinderen nooit erg. Ze vragen dan wél eens: “Hoe kwamen we hier eigenlijk op?”

Wat is het leukste wat je op school hebt meegemaakt?

Hoe kan ik daar nou antwoord op geven? Ik heb al zoveel leuks meegemaakt!

Ik zal een kleine keuze maken: de eerste lammetjes die door de klas scharrelen, als team meedoen met de Poldercross, de musicals van groep 8, brugklassers die terugkomen om te vertellen hoe het met ze gaat, de eenden die uitgebroed zijn op school, het werken op de boerderij elke vrijdag, een briefje krijgen van een kind: ‘Juf, ik vind je lief!’ Er gebeurt elke dag wel iets leuks!

Wat is je lievelingsvak om te geven en hoe dat zo?

Er zijn eigenlijk geen vakken die ik niet leuk vind. Natuur, geschiedenis en tekenen zijn wel favoriet. Ik ben gek op alles wat met de natuur en dieren te maken heeft en ik teken zelf heel graag.

Wat is de grootste verbetering binnen het onderwijs?

Dat er niet meer zo’n grote afstand is tussen leerkracht en leerling.

Wat mag van jou geschrapt worden in het les (school)programma?

Alles wat er van leerkrachten na schooltijd nog wordt gevraagd aan administratie en dergelijke. We maken vaak lange dagen. Verder vind ik het lastig om het vak begrijpend lezen leuk te maken voor de kinderen.

Wat maak het dat je het zolang bij één school volhoudt?

Ik voel me hier op school gewoon thuis, zowel met de kinderen als met de collega’s. Wat ik leuk vind, is dat er nu kinderen van oud-leerlingen op school komen, en dat oud-leerlingen collega’s worden (Bianca).

Welke vraag heb je gemist?

Poe, ik zou het niet weten….

Yvonne Hartkamp