John Olijerhoek 25 jaar bij Luiten

Ruim 25 jaar geleden was er een chauffeur nodig bij toen nog L.G. Luiten & Zn., Handel in Wild en Gevogelte. John kwam voor Krogt geregeld karkassen ophalen en viel toen al op door zijn werkmentaliteit. Op een gegeven moment heeft Aad de stoute schoenen aangetrokken en terwijl hij de hond uitliet, aangebeld bij Cees en Door Olijerhoek om John te vragen of hij  interesse had om bij Luiten te komen werken. John, toen al een harde werker, lag al in bed. De andere dag kwam hij vertellen dat hij er wel oren naar had en na het met zijn toenmalige baas geregeld te hebben, trad hij op 1 oktober in dienst. Er waren al een paar personeelsleden, maar John was de eerste echte chauffeur. Als chauffeur moest je wel zelf laden en lossen en was je niet op pad, dan de bestellingen klaarzetten of meehelpen bij de productie. Vanaf oktober tot december was het wild-tijd en dat was in die jaren ook echt een wilde tijd. Dag en nacht werd er gewerkt, dus viel John met zijn neus in de boter. In die tijd was er nog veel vers wild, zoals wilde eenden, fazanten, hazen, wilde konijnen en herten, vooral uit Engeland.johnpan>

John is uiteindelijk uitgegroeid tot dé koel- en vriesspecialist en dat is zeker geen gemakkelijke baan. Je zit continue in de kou van 0 graden tot -30, dus zeker in de zomer zijn er enorme verschillen met binnen en buiten en dat vergt veel van een mens.

En normaal één doosje pakken was ook niet John zijn stijl, het moesten er dan toch wel minimaal 3 zijn en dat is eigenlijk nog steeds zo. Volgens John zelf zijn dat doosjes met kwarteleitjes, maar wij weten wel beter. Zo wil ik jullie ook een paar uitdrukkingen van John niet onthouden.

Waar John verschijnt, werk verdwijnt; Als je echt niks kan, kun je altijd nog bij Luiten op kantoor gaan zitten; Mijn leven was naar de klote toen ik bij Luiten kwam aangelopen; Waar mag John morgen heen ?

En zo zijn er vele heel specifieke John uitspraken.

De 25 jaar zijn qua werkuren wel wat jaartjes meer, maar officieel was het vorige week maandag. Er werd op deze dag een ontbijtje gebracht voor John en dat was het eigenlijk wel. Dacht hij, maar vrijdag was er een dag vol verrassingen voor hem gepland.

Het begon voor hem als een gewone werkdag, dus om zes uur was John aanwezig en hij moest die dag weer eens invallen als chauffeur. Toen hij terugkwam stond er een giga truck precies voor de inrit, dus John’s gezicht stond niet zo vrolijk, toen zag hij ineens zijn vrouw Mirjam achter het stuur en drong het tot hem door dat deze Amerikaanse truck speciaal voor hem daar stond. Hij heeft er zelf ook in mogen rijden en vond dat geweldig!

Daarna lunchen in de Sniep, waar hij altijd commentaar op heeft als klanten mee uit eten genomen worden. Hierna met Leo, Mirjam en de kids in de Ford 

Lincoln naar de Harbour Club, ook alleen voor bobo’s, om wat te drinken en vanaf 5 uur een gezellig samenzijn met alle collega’s in de bovenzaal van Het Blesse Paard met een lekker buffet.

Een mooie dag , de zon scheen buiten niet, maar John werd wel in het zonnetje gezet en dat heeft hij meer dan verdiend.

John, we hopen dat jij het enthousiasme en de gezondheid mag blijven houden om voorlopig nog even door te gaan.

                                                                                        Ria Luiten

 

Leuk verslag Ria!  Red. DK