Wethouder negeert burgers

Wethouder negeert burgers en fracties in kwestie Meerlaan

Tijdens het bijwonen van de vergadering op 10 februari jl. van de Commissie Openbaar Gebied die het Verkeers en Vervoersplan behandelde, heb ik me afgevraagd of het nut heeft om als burger of als politieke partij je mening kenbaar te maken. Het lijkt of de wethouder van Verkeer en Vervoerbeleid zich in bepaalde kwesties op geen enkele wijze iets aantrekt van wat de politieke partijen, burgers en adviesorganen aandragen. Het eenvoudige voorbeeld waaruit dit blijkt, is het plan de maximumsnelheid op de Stompwijkse Meerlaan te verhogen van 30 naar 50 kilometer per uur.

* Inspreekrecht burgers
Allereerst maakte een aanwonende (heer Luk) namens alle bewoners van de Meerlaan gebruik van het spreekrecht. Hieruit sprak omwille van de veiligheid een dringend verzoek de straat te behouden als 30km gebied en als zodanig in te richten. Het Provinciaal Orgaan Verkeersveiligheid ondersteunt deze keuze voor een duurzame, verkeersveilige inrichting. Ook de Dorpsraad van Stompwijk adviseert een blijvende maximumsnelheid van 30 km/h met als voorwaarde dat de bus er kan blijven rijden.

* Vijf politieke partijen voor behoud 30 km zone
Vervolgens kregen de politieke partijen het woord. Tijdens de vergadering sprak eerst het CDA (heer Baars) zich uit voor snelheidsbeperkende maatregelen. De VVD (heer Baeten) heeft in mei een bewonersenquete in Stompwijk gehouden waaruit een zeer sterke voorkeur voor behoud van de 30 km zone bleek. De Pv/dA (heer Knoester) hekelde op felle wijze eveneens het plan van de wethouder om de snelheid te verhogen. Veiligheid staat voorop, daar past een 50km gebied niet in. Vervolgens kreeg de Socialistische Partij het woord (mevrouw Roza). In niet mis te verstane bewoordingen onderschreef zij het belang van veiligheid op de Meerlaan en goede busverbindingen voor buitengebied Stompwijk. Partij Gemeentebelangen (heer Thierry) sloot zich aan bij de voorgaande partijen met soortgelijke argumenten. Partijen Groen Links en D66 spraken zich niet over de kwestie uit.

* Het antwoord van de wethouder
Wethouder Beenakker maakte kenbaar omtrent deze kwestie niets te willen wijzigen in het Verkeers en Vervoersplan (VVP), daarmee alle genoemde argumenten naast zich neerleggend. In het VVP staat dat ‘het openbaar vervoer zich terugtrekt’ bij snelheidsbeperkende maatregelen. Met andere woorden de bus zou niet meer over de Meerlaan rijden. Na een stevig vragenvuur van de politieke partijen moest wethouder Beenakker toegeven dat hij hierover geen enkel overleg met busmaatschappij Connexxion heeft gevoerd. Zijn argument was dus slechts gebaseerd op een aanname.
Vervolgens droeg de wethouder andere tegenargumenten aan. Zo zou het bedrijventerrein bereikbaar moeten blijven en zouden maatregelen geld kosten. Wellicht ten overvloede: verkeer voor het bedrijventerrein kiest merendeels voor de uitvalswegen richting Leiden en Zoetermeer. En ook Stompwijkers betalen ieder jaar hun bijdrage aan de gemeente.

Kortom, in zo’n vergadering lijkt het erop dat de burger en diens vertegenwoordiging geen enkele invloed hebben op de plannen van een enkele wethouder. Het is te hopen dat er een motie komt.

J. v. Santen, Stompwijk