Lijn 19 wordt een tram

Het dagelijks bestuur van het stadsgewest Haag landen heeft woensdag ingestemd met het voorstel om op de toekomstige lijn 19 een tram te laten rijden. Tram 19 zal gaan rijden tussen Leidschendam, Medisch Centrum Haaglanden (Antoniushove), Leidschenveen, Ypenburg, Vrijenban, Delft Centrum en de Delftse TU wijk over een lengte van circa 15 kilometer. Maandenlang was er onzekerheid of lijn 19 ooit als tram zou gaan rijden. De oorspronkelijke plannen wezen wel in die richting, maar door de bezuinigingen die het Rijk aan het openbaar vervoer oplegde, moest medio 2003 het scenario ‘hoogwaardig busvervoer’ worden ontwikkeld. Portefeuillehouder Bruno Bruins van het stadsgewest: “Toch hebben we het idee van een tram op lijn 19 nooit echt vaarwel gezegd. Ons uitgangspunt voor het openbaar vervoer in Haaglanden is: ‘we gaan voor rail, maar het moet wel betaalbaar zijn’. Ik ben dan ook heel blij dat we er met al het rekenwerk, overleggen en plussen en minnen nu na maanden toch uit zijn: lijn 19 wordt een tram, mede dankzij de inspanningen van de betrokken wethouders Grashoff en Beenakker van gemeenten Delft en Leidschendam/Voorburg.” De beide gemeenten dragen bij in de investeringen en hebben meegedacht over aanpassingen in het busnet, waarmee geld kon worden vrijgemaakt voor de exploitatie van de tramlijn. Daarnaast heeft de HTM een scherpe aanbieding gedaan om de tramlijn te gaan rijden.
De nieuwe tramlijn 19 verbindt niet alleen de genoemde bestemmingen langs de lijn, maar gaat ook een belangrijke rol vervullen in het vervoer van en naar de RandstadRail halte Leidschenveen en het station Ypenburg aan de NS lijn naar Gouda en Utrecht. Het is de verwachting dat tramlijn 19 in eind 2007, begin 2008 in gebruik kan worden genomen met over dag een 10 minutendienst en ’s avonds een 15 minutendienst. Als de tramlijn eenmaal volledig is ‘ingeburgerd’ zullen er naar verwachting per dag zo’n 16.000 reizigers instappen.