College nieuwsflits Leidschendam-Voorburg 28 juni

Ontwikkeling Stompwijk niet toegestaan
Gedeputeerde Staten van Zuid Holland heeft vorige week schriftelijk aan het college gemeld dat verdere ontwikkeling van de kern Stompwijk buiten de rode contouren niet wordt toegestaan. Dit betekent dat de eerder dit jaar aan gedeputeerde Van der Sar gepresenteerde integrale visie voorlopig niet verder uitgewerkt wordt. Het college betreurt dit besluit, temeer daar was afgesproken dat na het zomerreces er nog een vervolggesprek zou plaatsvinden met gebiedsgedeputeerde Van Nieuwenhoven. Wat de gemeente betreft gaat dit gesprek door waarbij het college opnieuw een integrale aanpak voor Stompwijk inclusief financiering zal bepleiten. Een integrale visie voor Stompwijk is de enige manier om de kern vitaal, leefbaar en economisch krachtig te houden en de ambities voor groen, water en recreatie in het buitengebied te realiseren. Wanneer niet geïnvesteerd wordt in Stompwijk zullen de voorzieningen en werkgelegenheid wegtrekken. Het college richt zich nu op de structuurvisie. In de structuurvisie wordt de toekomst van een aantrekkelijke groene woonstad verder ruimtelijk uitgewerkt met daarin ook de integrale ontwikkelingen voor Stompwijk. Hierbij worden de plannen voor de kern en het buitengebied en de daarbij behorende onderdelen betrokken. Dit betekent dat resultaten op deelonderzoeken zoals bijvoorbeeld naar de ontsluiting van Stompwijk integraal in de structuurvisie een plek krijgen. In afwachting daarvan kan het college dan ook niet anders dan een herbezinningspauze inlassen om te voorkomen dat de samenhang verdwijnt tussen de plannen. De provincie heeft met haar standpunt de ontwikkelingen van het dorp Stompwijk stilgezet en de besluitvorming van de gemeenteraad en de adviezen van de dorpsraad Stompwijk genegeerd. Ook de gedachten van de Vrienden van Stompwijk dat volstaan zou moeten worden met een beperkte uitbreiding behoort niet tot de mogelijkheden.
Aanscherping luchtkwaliteitsplan
De gemeente Leidschendam Voorburg spant zich maximaal in om de luchtkwaliteit te verbeteren. Vanwege de landelijke ontwikkelingen rond het besluit luchtkwaliteit willen burgemeester en wethouders op korte termijn het huidige luchtkwaliteitsplan aanscherpen. Dit najaar zullen zij dan ook een voorstel be spreken waarin aandacht wordt besteed aan het optimaliseren van verkeersmaatregelen, de aanpak van fijn stof, luchtkwaliteit en parkeren, en de toepassing van schone brandstoffen voor het wagenpark van de gemeente en Avalex.
Op basis van het luchtkwaliteitsplan van september 2004 zijn diverse acties ingezet die de luchtkwaliteit moeten verbeteren langs de wegen waar de grenswaarde wordt overschreden. Zo wordt het de doorstroming van het wegverkeer verbeterd door uitvoering van het gemeentelijk verkeers en vervoerplan. Zodra het wegennet is aangepast aan de principes van ´Duurzaam Veilig´ zullen de negatieve gevolgen voor de luchtkwaliteit zijn verminderd.
De gemeente is doende het vervoer met landbouwtractoren terug te dringen dat veel wordt toegepast bij grondtransporten. Zo heeft zij bij het ministerie van VROM aangedrongen op verdere aanscherping van de regels voor deze voertuigen en bij het ministerie van Verkeer en Waterstaat het aspect verkeersveiligheid aangekaart. De gemeente wil dat voor transporten relatief schonere vrachtwagens worden ingezet in plaats van tractoren. Daarnaast is bij de sector aangedrongen op vrijwillige beperking van het gebruik van tractoren. De gemeente voert bij Stadsgewest Haaglanden druk uit om bij de concessieverlening voor stads en streekvervoer eisen te stellen aan de emissie van lijnbussen. Via deze concessieverlening kunnen bronmaatregelen als roetfilters of schone brandstoffen bij het busvervoer worden afgedwongen. Daarnaast neemt de gemeente deel aan het regionale project Schone Brandstoffen dat het rijden met alternatieve brandstoffen (aardgas, biodiesel, bio ethanol) nader uitwerkt.
De openbaarvervoersmogelijkheden worden uitgebreid met tramlijn 19 en RandstadRail, waarmee een positieve bijdrage wordt geleverd aan de lucht kwaliteit. Verdere stimulering van het openbaar vervoer en het fietsgebruik via het verkeers en vervoerplan zal deze bijdrage vergroten.
De verlaging van de maximumsnelheid op de Utrechtsebaan naar 80 km per uur, waarvoor de gemeente jarenlang heeft gestreden, is voor het verkeer richting Den Haag gelijk met de openstelling van de spitsstrook ingegaan. Voor het verkeer richting Prins Clausplein gaat deze maatregel op 1 november in. De gemeente heeft Rijkswaterstaat gevraagd om bij het verhogen van het geluidsscherm langs de Utrechtsebaan deze te optimaliseren ter verbetering van de luchtkwaliteit.