Bus(bollentocht) KBO

Afgelopen woensdag, zo rond de klok van negen, was het druk op het parkeerterrein van de sporthal. Er stond een touringcar van “Theo s Busreizen” gereed, waar zo`n 40 personen instapten. Allen leden van de KBO afd. Stompwijk. Het bestuur had voor het eerst een korte busreis georganiseerd. In de morgen om negen uur vertrekken en in de namiddag om ongeveer half zes weer terug. De bus zou ons, langs allerlei mooie omwegen, naar de Bollenstreek brengen. We reden eerst via Leiden en Oegstgeest naar Warmond. Eigenlijk maar een korte afstand, maar onderweg zagen we al veel mooie dingen, waar we totaal geen weet van hadden. Theo Saunier, de chauffeur reisleider vertelde onderweg heel veel over datgene waar we langs reden. In Warmond lag een rondvaartboot van rederij Van Hulst klaar voor een vaartochtje over de Kagerplassen en de ringvaart. Tijdens de vaartocht werden we onthaald op koffie met heerlijk gebak van een echte Warmondse banketbakker. Toen we uit Stompwijk vertrokken was het weer nog een beetje druilerig, maar op de Kagerplassen brak het zonnetje door. En toen we in Lisse aan land gingen was het stralend weer. De bus stond daar weer voor ons klaar en via Bennebroek en Vogelenzang reden we naar Voorhout, naar “panorama Tulipland”, het levenswerk van kunstschilder Van den Ende. Panorama “Tulipland” is een immens groot, rondlopend schilderij van de Bollenstreek zoals het was in de vijftiger jaren. Schitterend om te zien en prachtig levensecht geschilderd. In het bijbehorende restaurant werd ons een lunch aangeboden, natuurlijk met de traditionele kroket. Het smaakte prima en Theo zorgde dat we niets te kort kwamen. Na de lunch stapten we weer in de bus om een tocht te maken langs de mooiste bollenvelden. Een deskundige gids, die met ons meer reed, vertelde heel interessante dingen en voerde ons langs de mooiste plekjes. Iedereen genoot met volle teugen van de prachtige kleuren. Om half vier waren we weer terug in Tulipland, en we hadden nog een uur tijd om het prachtige schilderij van alle kanten te bekijken. Velen gingen ook het souvenirwinkeltje even in en het museum met allerlei oude werktuigen was ook heel interessant. Om half vijf stapten we weer in de bus om de terugreis te aanvaarden en om half zes draaide de bus het parkeerterrein van de sporthal weer op. Een prachtige dag zat er op. Een woord van grote dank aan het bestuur van onze KBO is hier zeer zeker op zijn plaats. Iedereen heeft genoten. Bestuur, hartelijk dank. En ook een woord van dank aan Theo. Hij is een geweldige reisleider. Zo n tocht is zeker voor herhaling vatbaar, daar is ieder het over eens. Nogmaals HULDE!
Jan van Rijn