Muizenissen

Geen één heb ik er gezien! Uren en uren heb ik naar buiten zitten turen (‘k weet inmiddels wel alles van mijn achterburen) maar er viel niets te spotten. Het was namelijk zondag nationale tuinvogelteldag en aangezien ik een hele volgzame burger ben was ik, heel toepasselijk, vroeg uit de veren gegaan en nestelde ik mij voor de schuifpui in mijn groene camouflagepyjama met kladblok en pen. Tevergeefs bleek dus vele uren later, geen huismus, koolmees of merel te zien. Ik zag ze zelfs nog niet eens overvliegen! Wel vliegtuigen maar die wil ik niet in mijn tuin. Boos pak ik de folders van de Vinexwijk Leidschenveen er nog eens bij en zie toch heel duidelijk allerlei soorten vogels tegen een strak blauwe lucht tussen lachende, veelal jonge bewoners in prachtige groene tuinen met klimoppen tot aan de daken….Ai, dat is ‘t natuurlijk, onze klimop is gekortwiekt (tot aan de wortel..) in een
‘ikmaakdetuinwinterklaarwantjijdoethettochniet’ aanval van mijn vrouw en nu moet ik op de blaren zitten en hebben de vogels helemaal niets om in of op te zitten. Maar toen ik een tijdje de tuin van mijn buren in de gaten hield, zij hebben iets meer groen, ontdekte ik daar ook geen levend wezen wat op een vogel leek en werd ik met de neus op de feiten gedrukt: ze willen ons niet! Ik mail deze zorgwekkende constatering met de hoogste prioriteit naar de website van de vogeltellers en doe er een CC naar de Partij voor de Dieren. Want de Partij voor de Dieren was ook al bezig de hamsterballen te verbieden. De wat? Hamsterballen? Ja, dat zijn doorzichtige ballen waarin je een hamster zet waarna zo’n beestje zich vervolgens helemaal het apelazarus kan lopen. Maar dat vinden ze weer zielig en stellen ze aan de orde… Nee, zo’n beestje in een kooitje zetten, da’s niet zielig (in Congo sterven per maand 45.000 ménsen door de nasleep van de oorlog…)! Ik stuur hetzelfde mailtje naar Wilders want misschien kan hij er nog wat mee, bijvoorbeeld door te zeggen dat ook geen vogels in je tuin de schuld van de Islam is. Net zoals de files, de rijen bij de kassa’s, de draaikonterij over het Damplein, de dure euro, de dalende koersen in beleggingsland, de dure benzineprijzen, de slechte films op zaterdagavond, de wachttijden bij de vuurwerkverkooppunten…enzovoort…je zou er een film van kunnen maken! Ik denk er trouwens over om zo’n Wilders pruik te kopen. Mijn kinderen roepen namelijk de laatste tijd steeds vaker ‘kale’ tegen mij en dat begint een beetje te irriteren want kinderen en dronkaards spreken immers de waarheid. Mijn vrouw is het daar overigens niet mee eens en van mijn kapster heb ik ook nog geen noodsignalen ontvangen maar ja, je gaat toch piekeren en, geheel op z’n Wilders, iemand zoeken om de schuld te geven. Maar wie? Ik draag over het algemeen geen keppeltje, hoofddoek, hoed of baseball pet (want dan krijgt je haar geen genoeg zuurstof en sterft af…), was regelmatig maar niet overdreven mijn haar en maak geen gebruik van kleurspoelinkjes dus is de grijze teint helemaal van mijzelf. Zo grijs als een huismus zeg maar…alleen weet ik dat niet zeker want ik heb er al tijden geen een meer gezien. Nu heb ik onlangs het geluk gehad 44 jaar te worden en dat is natuurlijk al een ‘wat rijpere’ leeftijd. Dan behoor je je ook wat rijper te gedragen en daarom vroeg ik dit jaar aan mijn gasten in plaats van de gebruikelijke alcohol dvd’s luchies of doehetzelfbonnen, bóekenbonnen. En zo geschiedde. Na een gepast feestje had ik zelfs de nummer één van de Boeken top tien ineens in mijn handen: De Vliegeraar, van Khaled Hosseini. Ik neem me nu voor om de komende weken dit boek te gaan lezen, vanuit mijn ligplaats vóór de schuifpui, en zodra ik een bladzijde omsla kan ik mooi even de tuin checken. Want stel je voor dat ‘ze’ er wel zijn maar dat ik er geen oog voor heb. Ik zal ook wat brood strooien om ze te lokken… Da’s beter dan haat zaaien!
Arjen Veldhuizen