Het was een gezellige levendige dag, dinsdag 5 februari in Huize Swaensteijn. Er werd door jongeren de hele dag gedebatteerd tijdens de jaarlijkse Jongerengemeenteraad over door burgers ingediende projecten. Maar liefst vier van de zes projecten werden ingediend door inwoners uit Stompwijk. Zo werd geprobeerd geld binnen te halen om het Dorpshuis meer open te laten zijn (Jetty Noordzij), voor een fotowedstrijd voor en door jongeren (Piet Noordzij), voor bankjes op de Stomwpijkseweg (Jaap Warmerdam) en voor een musical door het Jeugdorkest van fanfare Juliana tegen zinloos geweld. (Janneke, Arie, Jasmijn, Emma, Anne en Robert) Opvallend waren de mooie powerponitpresentaties en de deskundigheid en het enthousiasme waarmee de projecten werden gepresenteerd. De fanfareleden hadden zelfs speciale t shirts, folders en affiches bij zich. Op de publieke tribune werden zij aangemoedigd door inwoners die speciaal naar huize Swaensteijn waren gekomen. En Stompwijk deed het goed, heel lang waren de projecten in de race en leek het erop dat een Stompwijks project zou winnen. Op het allerlaatste moment bleek er toch een meerderheid binnen de Jongerengemeenteraad te bestaan voor het voorstel “Muziekintroductie “ dat kinderen op jonge leeftijd kennis laat maken met muziek; dit project is later door de echte gemeenteraad besproken en aangenomen. Unaniem werd via een motie ook het voorstel van de heer Warmerdam aangenomen om op de Stompwijkseweg twee bankjes te plaatsen. De overige projecten haalden het niet. Jammer, maar niet getreurd! Jullie inzet is zeker niet voor niets geweest, jullie hebben Stompwijk goed op de kaart gezet en de aandacht gevestigd op de projecten. Misschien dat daardoor op een later moment via andere kanalen alsnog subsidiering mogelijk is!
Marian Cornelissens