Muizenissen

Eerlijk gezegd was ik toch verrast toen donderdagavond dan toch ineens De Film op het internet verscheen. Verrast, omdat telkens als iemand over De Film begon, ik automatisch weg zapte van dat geouweneel, moe van die geblondeerde Limburger met al zijn haat liners. Al snel bleek dat het niets nieuws onder de zon was maar we konden wel de conclusie trekken dat Geert nooit een Oscar zal winnen. Ik dacht dus over te kunnen gaan tot de orde van de dag. Helaas is dat niet zo want we hebben Ehsan Jami nog in de koker. Ook deze meneer heeft wat tegen de Islam en hij gaat, hoe origineel, een tekenfilm maken over zijn interpretatie hiervan. Wat bezielt die gasten toch? Weer kijk ik eens rond in mijn buurtje, een Vinexwijk, met alle lagen van de bevolking door en naast elkaar, koop en huurwoningen, inclusief Moslims, Hindoes, Boeddhisten, Joden, Christenen, Niet gelovigen of wat voor merk dan ook, en trek de conclusie dat alles en iedereen prima met elkaar matcht, ondanks dat sommige doemdenkers zeggen dat dit soort wijken de ‘ellendewijken van de toekomst’ zullen zijn. Tuurlijk mag je ergens op tegen zijn, moet je juist misstanden aan het licht brengen, maar ga wel met respect met je ‘tegenstander’ om, sla hem of haar om de oren met argumenten maar niet met provocaties want daarmee strijk je alleen maar tegen de haren in. En dan is de kans groot dat je tegenstander even flink uithaalt… Ehsan is net als Geert extreem in zijn mening en wij weten al jaren waartoe extremisme toe kan leiden. Drammerige jongentjes die hun zin proberen door te drukken. Als vader van drie jongens herken ik dit gedrag maar wij corrigeren dat bij tijd en wijle en vind ik ze alle drie nú al verstandiger dan de heren filmmakers. Zoals mijn vader mij corrigeerde wanneer dat nodig was. Waar zijn de vaders van Geert en Ehsan? Toen ik een jaar of 18 was had ik ook extreme ideeën over mensen met een kleurtje of mensen die er andere ideeën op nahielden. Mijn vader hoorde die praatjes wel eens aan maar als het te ver ging maakte hij pas een opmerking, heel subtiel, die mij dan de mond deed snoeren én, heel belangrijk, mij aan het denken zette. Daarvan leerde ik dat je niet vóór je moest laten denken maar dat je zelf moest leren denken. Later komt dan het besef, het besef dat je als 18 jarige nog weinig tot geen levenservaring hebt en dat het gros wat je zegt gewoon idealistisch gelul is. De kerk in het midden houden, hoe ironisch, daar bereik je veel meer mee. Compromissen sluiten. Geert wil dat niet dus die komt zichzelf nog wel eens tegen. Of zou hij echt denken dat zijn partij zó groot wordt dat er geen coalitie gevormd hoeft te worden? Nederland is een klein land maar loopt voorop in de beschaving. Laten we dat alstublieft zo houden! Mijn oudste zoon was nog beneden toen we op het nieuws de berichten volgden over Fitna en hij werd daar niet echt vrolijk van. Hij vroeg zich af waarom ‘die Wilders’ dat toch allemaal doet en ik leg hem uit dat ‘die Wilders’ dat doet om ons wakker te schudden omdat hij bang is. “Voor wie is hij bang dan?” Heerlijk, kinderlogica. Vervolgens ziet hij de inslagen in het WTC en nu was Youri ook bang. Ik leg hem uit dat iedereen daar bang voor was en is. Voor aanslagen mag je bang zijn, maar niet iedereen haalt het in zijn hoofd zulke aanslagen te plegen.
“Dat doen weer de extremen, maar dat zijn geen Moslims maar gewoon criminelen. En om die mensen op te pakken, het liefst op tijd natuurlijk, hebben we ooit de politie in het leven geroepen. Daarom mogen die best wel wat extra centen krijgen want hun werkzaamheden zijn gevaarlijker dan zeg maar…euh…dan zeg maar een film maken over de Koran. De rest, de normalen zeg maar, gaan gewoon naar school of naar het werk en gaan net zoals jij dan zaterdags lekker voetballen of op zondag genieten van de VVDdag…euh..Koopzondag.”
Arjen Veldhuizen