De Week van de Vooruitgang is de Nederlandse versie van de European Mobility Week. In deze week worden wandelen, fietsen, openbaar vervoer, kritisch autogebruik en anders omgaan met mobiliteit gepromoot. Dit jaar is de week in Nederland extra lang: van 14 t/m 22 september!
Op het lokale programma van de gemeente Leidschendam Voorburg staan onder meer de volgende activiteiten.
Maandag 15 september: Fiets naar je werkdag
De Gemeente Leidschendam Voorburg doet mee aan de actie “op de fiets werkt beter” van Stadsgewest Haaglanden. Alle medewerkers van de gemeente worden op 15 september opgeroepen om op de fiets naar het werkt te komen.
De gemeente wil hiermee een goed voorbeeld geven en roept inwoners en werkgevers en werknemers in deze gemeente op om maandag 15 september dit voorbeeld te volgen.
Donderdag 18 september: Schoolbrengdag
Zelf veilig naar school fietsen of lopen is belangrijk voor kinderen. Ze leren hierdoor al vroeg aan het verkeer deel te nemen. Het is de bedoeling dat kinderen op de Schoolbrengdag állemaal lopend of fietsend naar school gaan.
Zaterdag 20 september: Duurzame mobiliteitsmarkt
Op zaterdag 20 september wordt er van 10:00 tot 17:00 uur een duurzame mobiliteitsmarkt op het Damplein georganiseerd. Op deze markt zijn er verschillende organisaties aanwezig met informatiestands en activiteiten. De ‘markt’ vindt plaats binnen het kader van de manifestatie ‘Leidschendam Voorburg Leeft’ en gelijktijdig met de Vlietdagen.
De duurzame mobiliteitsmarkt kent de volgende onderdelen:
Twee simulatoren van Het Nieuwe Rijden met instructeurs; De auto van de Doeks of Hasselt te bezichtigen; Rijden op aardgas, als voorbeeld is een gemeentelijke aardgasauto aanwezig; Autodelen (Greenwheels en zo mogelijk Wheels4all); Fietsersbond; Tijdreizen (de duurzame reisplanner van Haaglanden); Filevrije dag (Haaglanden), Fietskoerier (onder voorbehoud)
Op de markt zullen medewerkers van de gemeente aanwezig zijn om informatie te verstrekken.
Zaterdag 20 september: Service Band op Spanning
Bij Leidsenhage op het parkeerterrein voor het Greenpark Hotel kunnen autobezitters van 10:00 tot 17:00 uur gratis en op verzoek hun bandenspanning laten testen en zo nodig laten bijstellen. Hiervoor wordt een team van de stichting De Groene Garage ingezet. De autobezitters krijgen een speciaal kaartje met de aangetroffen en aanbevolen bandenspanning en tips over zuinig en veilig rijden. De gemeente bekijkt na afloop welke CO2 besparing behaald is door deze actie.