Toernieuws Toerclub Stompwijk

De Tunneltocht op Hemelvaartsdag

Er stonden donderdag om half negen ongeveer 22 TC-leden aan de start bij de sporthal. Zij gingen in drie verschillende groepen van start: A1, A2 en de B. De B-groep vertrok met z’n 8-en, waaronder twee gasten (Mieke en Nico) vanuit de A3. Via een mooie route reden we naar de Beneluxtunnel (lengte 713 m ondergronds) in Rotterdam. Met de fiets op de roltrap naar beneden, in volle vaart onder de Nieuwe Maas door en via de roltrap weer naar buiten. Hierna op naar de koffiestop in het Pannenkoekenhuis “Oude Maas” bij Barendrecht. Met 53 km op de teller arriveerden wij daar als eerste. Iedereen, ook de dames, kozen voor appelgebak (inclusief slagroom en een kannetje room) bij de koffie. Deze verdient een Award! Aan het raam zittende hadden we een mooi uitzicht op de Oude Maas met de vele soorten boten. Na ons arriveerde de A1 met 73 km op de teller. Even later voegde Aad de Haas zich bij ons aan tafel, hij was afgehaakt bij de A2. Toen wij weer op de fiets gestapt waren kwam de A2 aan met ongeveer 85km. In de route terug was de Maastunnel (lengte 550 m ondergronds), onder de Nieuwe Maas door, opgenomen. Die werd ons vroeger op school als een van de zeven wereldwonderen voorgeschoteld. Door de voordewind was de terugweg naar Stompwijk (ca. 45 km) een fluitje van een cent. Ik moest verder naar Leiden en had thuis gekomen 120 km op de teller. Een fantastische klassieker!

Hans Heemskerk

Ook de A-groepen gingen naar De Oude Maas, maar reden een wat langere heen route via de Kiltunnel en de Heijnenoordtunnel. Met 5 man van de A1 zochten we behalve de Rotterdamse tunnels ook tijdens de rest van de route menig kleinere tunnel op, om te beginnen die bij de Meerlaan. De volgende was bij de Rotte waarna we deze afreden richting Rotterdam en over de Brienenoordbrug gingen. Bij Dordrecht was de weg afgesloten, dus moesten we even zoeken om de goede weg te vinden. In het prachtige poldergebied tussen ’s Gravendeel en Puttershoek reden we over fietspaden tussen de schapen door. Toen we moesten stoppen voor een lekke band kwam er een groepje nieuwsgierig kijken wat wij aan het doen waren. Ze zijn daar duidelijk bezoek gewend, want schuw waren ze absoluut niet. Ze begonnen zelfs aan onze fietsen en banden te sabbelen en van ons geroep trokken ze zich niets aan. Toen we een stukje verderop waren gaan staan kwamen ze gewoon achter ons aan, zo brutaal zijn ze. Na wat hardhandiger optreden konden we ons werk afmaken en reden we door naar de koffie. Onze terugweg ging ook door de Maastunnel en vlotjes langs de Schie en Oude Leede. Na hier en daar nog wat tunneltjes waren we na 120km weer terug in Stompwijk.

Arno van Rijn

Afgelopen zondag stond de Moederdagrit op het programma. Zoals ieder jaar gaan de A en B dan naar Hekendorp en de C naar Klein Giethoorn. Het had ’s avonds en ’s nachts nog behoorlijk geregend, maar toen we de gordijnen open deden zag het er best wel aardig uit. Er vertrokken om 8.30u dan ook zo’n 48 fietsers voor een winderige rit. Voor de statistisch geïnteresseerden viel daarbij op dat zowel de A1, de A2, de A3 als de B met 8 fietsers bij de koffie arriveerden.

De B vertrok dus met z’n 8-en (5 mannen en 3 vrouwen) naar Hekendorp. Het was zowel heen als terug droog weer met vaak de zon! Er stond wel vrij veel wind die we heen in de rug hadden. Via een mooie route arriveerden we als eerste bij het restaurant Goejanverwelle, waar we binnen de grote tafel in beslag namen. We zaten hier op historische bodem. In 1787 was prinses Wilhelmina van Pruisen, de vrouw van Prins Willem V, op doorreis naar Nijmegen toen zij met haar gevolg bij de, naast het café gelegen, sluis Goejanverwelle werd tegengehouden door Goudsche vrijkorporisten. Frederik Willem II van Pruisen schoot zijn zuster Wilhelmina te hulp en eiste genoegdoening (satisfactie) van het gewest Holland. Nadat een groot leger van 20.000, of 26.000, een enkele auteur beweert zelfs 30.000 goedgetrainde Pruisische soldaten onder leiding van de hertog van Brunswijk de rust herstelde in de rebellerende steden, keerde het stadhouderlijk paar naar ‘s-Gravenhage terug. (Bron:Wikipedia en Nationaal Archief/internet). De ca. 32 gehelmde Stompwijkse TC-ren(st)sters hoefden zondag niemand te ontzetten en konden, na het stallen van hun fiets, aan de koffie. Verder was het café vroeger een rechtbank en in mei 1945 moesten gevangengenomen NSB’ers op een schavot voor het café het Wilhelmus ten gehore brengen. Later zal verteld worden dat men hier in 2013 geweigerd heeft het Koningslied te zingen! De terugweg was met tegenwind. Echt petje af voor de koprijd(st)ers. Om 12.30u weer thuis met 95 km op de teller.

Hans Heemskerk

De C1 Moederdag-rit

Het was weer een frisse start en zeker geen korte broeken weer! Met zo`n 10°C reden wij, met zijn zessen, achter de groepen aan en gingen wij richting Zoeterwoude. Naar de Leiderdorpse brug en door het dorp naar het Jaagpad en helemaal langs de Rijn naar de Koudekerkse brug. Het ging lekker voor de wind alleen goed opletten met al die hobbels in het wegdek. Na het Oostvaartpad het Spookverlaat waar we een ooievaar druk bezig zagen met een hele dot nest materiaal. Via de Compierekade en de Burgemeester Smitweg kwamen we dan aan bij het hotelletje “Klein Giethoorn”. Helaas was het te koud om in de serre te zitten en sloten net na de C2 (10) binnen aan de omgetoverde ontbijttafel. Toch wel lekker warm zo! Lia hielp Carla even een handje en al gauw genoten we van de heerlijke koffie.

Terug over het smalle paadje langs de molen en via de Gemeneweg naar Hazerswoude-dorp, waar we de wind nu geregeld tegen hadden. De natuur mag dan laat op gang gekomen zijn, nu is het wel genieten van de soms prachtige fruitbomen die in volle bloesem staan. Nadat we bij Benthuizen afscheid namen van Elly reden we vlot naar Stompwijk en komen daar om 11.45u aan met precies 45 km. We hebben er weer een mooie rit op zitten, met af en toe de zon die scheen en hebben het zelfs getroffen met het weer, waar op andere plaatsen wat regen gevallen was.

Annie van Rijn

De C2 vertrok met tien fietsers naar Het Rietveld in Hazerswoude-Dorp. Via het Noord AA, Bentwoud, Waddinxveen en Boskoop kwamen wij met 27 km in Klein Giethoorn aan, een idyllische horeca gelegenheid. De koffie werd snel geserveerd en er werd even bijgepraat met de uitbaatser Carla. Al 20 jaar komen wij hier tweemaal per seizoen voor onze koffie met punt. Meestal zitten we dan buiten in het prieeltje, maar deze ochtend was het daar te koud voor. Wij vervolgden onze route via het smalle paadje, richting de N11, Vierheemskinderenweg, Burmadeweg en de Weipoort. Fried kreeg echter pech met zijn band. Tweemaal geprobeerd op te pompen en door te fietsen (hopende dat het ’n afloper zou zijn, dan kan je nog weleens thuiskomen). Helaas pindakaas. We hebben de groep doorgestuurd (het was immers Moederdag!) en Fried met ondergetekende gingen bij een boerderij hulp halen in de vorm van steeksleutels. Het lukte ons om een nieuwe binnenband (van Henk gekregen, bedankt nog) erin te doen. Klusje geklaard! Wij waren even over 12.30 uur thuis en ik denk de rest ’n klein half uurtje eerder met 44 km op de teller. De week ervoor hadden we de geslaagde elfdorpentocht gefietst. Van de C2 vertrokken er twee kleine groepjes: vier fietsers de 80 km en vijf fietsers de 45 km. De andere C2 leden hebben ook gefietst met familie en vrienden. Deze dag had Fried bij de Waalsdorpervlakte een spijker in zijn band gekregen, gevolg: een lekke band en wel 2 gaatjes. Feitelijk had er gelijk een nieuwe band in gemoeten natuurlijk. Weer ’n goede les. Wij bedanken nogmaals alle vrijwilligers rondom de elfdorpentocht voor deze prachtig uitgezette toertocht.

Groetjes, Lia de Jong-Zwetsloot

Aanstaand weekend is het Pinksteren en dan rijden we de clubrit op maandag. De A (85km) en de B(80km) gaan naar Maasdijk. De C gaat naar Katwijk voor een route van 50km. Vertrek is om 8.30u vanaf de sporthal.