Toernieuws Toerclub Stompwijk

Afgelopen zondag reden de A-groepen de mooie rit naar Haarzuilens, de B naar Weteringbrug en de C naar de Meije. Er was goed weer voorspeld, maar de zon brak uiteindelijk pas na de koffie door. Daarvoor was het nog redelijk fris. Toch stonden er weer velen aan de start.

De A1 vertrok met 9 man maar zonder Mark B. Hij reed afgelopen week tegen een openslaand portier en brak daarbij z’n sleutelbeen. We wensen hem een spoedig herstel toe. Dankzij de stevige zuidwestenwind reden we vlot door de polders naar het oosten. In het gebied voorbij Woerdense Verlaat komen we niet zo vaak en daar is het juist rustig en mooi fietsen tussen de weilanden. Hoewel de koffietent buiten het dorp ligt reden we toch nog even door het pittoreske Haarzuilens en passeerden we stapvoets kasteel de Haar. Dat stapvoets was op aanwijzing van een verkeersregelaar die ons uitlegde dat de bezoekers van een beurs aldaar veilig moesten kunnen oversteken en wielrenners met hun blik op het asfalt daar niet altijd rekening mee houden. Ook werden we uitgenodigd zelf een bezoek aan de beurs te brengen, voor € 12,50. Dat was nog exclusief koffie met appelpunt, dus reden we maar door naar onze geplande stop bij Kort-Jak. Daar mag je meteen in de rij bij de bar om je bestelling door te geven en ook zelf mee te nemen. Meteen na ons sloot ook de A3 met 15 fietsers aan in de rij. De A2 hebben we bij Kort-Jak niet gezien, dus zij zullen wellicht een koffietent met betere service (en koffie) gekozen hebben. Omdat we al aan ruim 60km zaten namen we terug een korte route via Woerden en Bodegraven naar Stompwijk, waar we na ruim 105km arriveerden.

Arno van Rijn

De B vertrok met z’n 8-en (6 mannen/ 2 vrouwen) naar Weteringbrug.

De koprijd(st)ers waren waarschijnlijk in de ban van de zaterdag gestarte Tour de France. Zij jaagden op de heenweg (voordewind) met grote snelheid achter een uit de groep ontsnapte vluchter aan. Die vluchter was echter imaginair, want we waren continu met z’n 8-en. Het was goed dat we geen nummerborden op onze racefietsen hebben, want we zijn in de diverse 30 km zones meerdere keren geflitst. We zouden ongetwijfeld een aantal boetes in de bus hebben gekregen. Dat had Rutte (=de Staat) een grote som geld opgeleverd. Dus niet door nieuwe auto’s of huizen te kopen, maar door te snel rijden. We zoefden o.a. langs de schitterende oevers van de Braassemermeer. In nauwelijks 1 uur arriveerden we na ca. 32 km bij het café “IJs de Jong” aan de Ringvaart. In het gezellige bruine café posteerden we ons aan de grote tafel voor de koffie. Op de terugweg hebben we een lus over Leimuiden en Alphen gemaakt om toch nog aan de km’s te komen. De koffie onder de pauze had de gedachte aan de vluchter weliswaar gereset, echter nu werd er ondanks de tegenwind ook nog flink doorgekacheld. Bij Hazerswoude brak de zon goed door, waardoor er even gestopt moest worden, zodat een aantal hun jasje uit konden doen. Om 12.15 uur weer thuis in Leiden met 85 km op de teller.

Hans Heemskerk

Aanstaande zondag 7 juli gaan de A-groepen naar het Kopje van Bloemendaal voor een rit van 100 km. De B gaat naar Snelrewaard (85 km) en de C rijdt de altijd populaire rit naar Camping de Wippert (55 km). We vertrekken om 8.30 uur vanaf het Klaverblad.

Hebben jullie ook allemaal de avondfietsvierdaagse Klavertje Vier al in de agenda staan? Deze is weer van 9 t/m 12 juli.