Toernieuws Toerclub Stompwijk

toerclub

Na de verregende zondagochtendrit van vorige week was er deze zondag een nieuwe kans. Dankzij het zonnige weer stonden er nu weer 53 fietsers klaar bij vertrek. Voor alle groepen stond de rit naar Weteringbrug op de kalender. Een leuk stekje langs de ringvaart, maar als je er een heel rondje ringvaart van maakt zit je pas na 85km aan de koffie. Dat leek ons geen goed idee, dus reden we met de A1 naar de duinen. Daarna vanaf De Zilk doorgestoken naar de ringvaart bij Lisse en als een speer naar de koffie. Het was daar al aardig druk, dus moesten we kiezen tussen de rookruimte of een plek buiten in het zonnetje. Dat was een makkelijke keuze, dus zaten we even later met z’n 11en op een rij voor het café langs de weg. De stoelen zaten met een kabel vast aan de muur, dus gezellig bij elkaar gaan zitten was niet echt mogelijk. Vandaar hadden we wel prima zicht op de vele langsrijdende (race)fietsers. In grote en kleine groepen kwamen ze voorbij. Sommige zeiden zelfs gedag. Ook zagen we de A3 aankomen en de A2 vertrekken. De koffie werd intussen ingeschonken door een mevrouw die daar niet werkt. De appelpunten waren helaas al op, maar op een gevulde koek kun je ook aardig fietsen. Omdat we al 60km hadden hoefden we terug niet ver meer om te rijden. Via Bilderdam reden we naar Ter Aar en moesten nog even in de remmen voor een stuk of 8 overstekende zwanen. Daarna een mooi fietspad dwars door Alphen en langs de Rijndijk richting Stompwijk. Na ruim 95km waren we daar weer terug.

Arno van Rijn

Aanstaande zondag rijden de A-groepen naar Maasland (80km). Vertrek is weer om 8.30u vanaf het Klaverblad.

De C- groepen

Na een paar weken van afwezigheid, weer zin om te gaan fietsen. Vanuit mijn nieuwe stekkie weet ik nog niet precies hoe lang ik er over doe en als je dan ook nog een koppel overstekende koeien op je pad treft, dan is het fijn dat ik op tijd vertrokken was. Zodoende konden we bij de sporthal ook even bijkletsen. Met de hele club gingen we naar café IJs de Jong in Weteringburg. Wij waren met een groepje van 6 vertrokken richting Zoeterwoude, Cronesteinpark en Besjeslaan zo naar de Leiderdorpse brug. Fried met zijn groep van 7 reed daar ook net. Langs het Rijnland Ziekenhuis en overgestoken naar een mooi fietspad langs het water. Later kwamen we nog door Oud Ade en Rijpwetering. Op het Molenpad was het genieten van het zonnetje en door de wind mee reed het super snel. Ik wist dat de brug bij Nieuwe Wetering afgelopen week, na een afwezigheid van bijna 2 jaar, weer geplaatst zou worden, maar de werkzaamheden waren nog niet afgerond, dus onze weg vervolgd en er bij de volgende brug overheen. Ik maakte juist weer snelheid toen we in de remmen moesten. We waren al bij het café aanbeland! De C2 en de B- groep zaten al aan de koffie in de “bruine” kroeg en wij werden ook vlot bediend. Voor de terugweg weer over de brug en via Oude Wetering en Roel- ofarendsveen de Braasem langs. Bij de Aderweg was het even aanpoten met behoorlijk wind tegen en ook later langs de rijksweg. Daarom gingen we maar door het dorp van Hoogmade om een beetje in de luwte te rijden. Via de Ruige Kade naar de nieuwe brug over de Rijn en het industriegebied nabij Heineken. Er werd besloten om via de Weipoort te fietsen om mij thuis te brengen en was ik als eerste thuis om 12.00uur. Voor de Stompwijkers zal de kilometerteller bijna op 60 gestaan hebben.

Voor de rit van de RABO sponsortocht van volgende week hebben we met een aantal van de C afgesproken om gewoon om 8.30u bij de sporthal te staan in de hoop dat we iets eerder kunnen vertrekken.

Annie van Rijn

De B vertrok met z’n 8-en (7 mannen/ 1 vrouw) naar Weteringbrug. We hebben onder zonnige omstandigheden gefietst. Heen hadden we ook nog eens voor de wind. Er waren meer toerclubs die door het mooie weer de weg op gingen, waardoor het steeds drukker werd op de fietspaden. Door sommige van de grote en kleine groepen werd de snelheid flink opgejaagd. Gelukkig werd er bij ons goed geroepen. De Noordkade en de verdere boorden langs de Braassemermeer is waarschijnlijk ons geheim, want alleen daar konden we ongestoord genieten. In ruim 1 uur arriveerden we na ca. 32 km bij het café “IJs de Jong” aan de Ringvaart. In het gezellige bruine café posteerden we ons aan de ronde tafel voor de koffie met appelgebak. Na ons arriveerden de C-groepen en ’n A-groep. Op de terugweg hebben we een lus over Bilderdam en Rijnsaterwoude gemaakt om toch nog aan de km’s te komen. Ondanks de tegenwind werd er nog flink doorgekacheld. Terug in Stompwijk stond de routeteller op ca. 70 km. Om 12.15 uur weer thuis in Leiden met 90 km op de teller. Volgende week rijdt ook de B-groep de Rabosponsortocht.

Hans Heemskerk

Bijna aan het eind van het seizoen, starten ook weer de voorbereidingen voor ons clubblad “Op de Pedalen”. Borrelen er bij u al verhalen op over uw belevenissen gedurende het fietsseizoen, al of niet met foto’s? Mail ze naar de redactie: clubblad@toerclubstompwijk.nl Alvast bedankt.