Toernieuws Toerclub Stompwijk

Ondanks de weersvoorspellingen was het droog vanmorgen, dus op naar de sporthal! De koffietenten van vandaag staan voor de A in Vinkeveen en voor de B en C in Reeuwijk, “Het Wapen van Reeuwijk”. Rond half 9 stonden zo’n 42 enthousiaste fietsers aan het vertrek.

Wij waren met 6 dames en de C2 met 2 dames en 4 heren! Via Zoetermeer, Bentwoud naar Boskoop gefietst en daar een andere route dan gebruikelijk. De wind was soms behoorlijk tegen en het tempo pasten we aan. We kwamen nu via Tempel Reeuwijk binnen en toen werd er gedacht dat we gelijk naar de koffie zouden gaan, maar ik had nog een mooi ommetje in petto. Al gauw kwamen we op het smalle paadje uit, maar door de soms laaghangende takken er maar weer vanaf geweken en het pad ernaast afgereden. Onderwijl genoten we van het mooie uitzicht links en rechts in het stiltegebied. Bij de koffietent aangekomen zat de C2 al aan de koffie, zo ook de kleine groep van de B. De bediening was vlot en we zaten zo aan de koffie. Terug richting Waddinxveen, waar we een paar knooppunten volgden en langs Moerkapelle. Het ging nu lekker voor de wind. Zo zou je nog wel uren door kunnen rijden! Ook nu kwamen we weer uit op het Bentwoudpad. Ria haakte af bij het schapenpad en de rest reed mee naar de Geerweg. Om 12.15u was ik thuis, met ruim 55 km. We waren het er over eens dat we het heel erg getroffen hebben want de eerste spetters vielen net, later in de middag gevolgd door hevige regenbuien met forse windvlagen.

Annie van Rijn

De B stond met z’n 4-en (4 mannen) aan de start voor de rit naar Reeuwijk-Brug. Maar eerst staan we stil bij het droevige nieuws wat ons afgelopen week bereikte. Wij condoleren Jan Luiten met het verlies van Bep, zijn vrouw. Wij wensen Jan, zijn gezin en verdere familie heel veel sterkte om dit zware verlies te dragen. Ook condoleren wij Nico van Vliet met het verlies van zijn broer. Wij wensen Nico en verdere familie ook heel veel sterkte. In weerwil van deze gebeurtenissen was ook de weersvoorspelling voor zondag somber, echter men vond het “boven” kennelijk al erg genoeg. Zodoende heen en terug droog weer met af en toe zelfs de zon. Omdat Jaap de Jong nog afwezig was loodste Leo van Santen ons via een mooie route, met o.a. een rondje Reeuwijkse Plassen, naar de koffiestop. Na ca. 35 km arriveerden we bij ‘t Wapen van Reeuwijk. Het was goed terrasweer, de C2 zat er al en vlak na ons sloot de C1 zich aan. Terug meest voor de wind, zodoende al om 12.15 uur thuis in Leiden met 80 km op de teller.

Hans Heemskerk

De A-groepen gingen deze zondag naar Vinkeveen. De A1 vertrok uiteraard als eerste, met eindelijk weer eens een dame in de groep. We pikten nog een verlaatte feestganger op en vervolgden met z’n 11en de route richting Zoeterwoude. Grote delen van de route waren bij de meesten wel bekend, maar eenmaal voorbij Nieuwveen kwamen we in een gebied dat we niet zo vaak aandoen. Eerst een stuk langs de Kromme Mijdrecht en de Amstel naar Uithoorn. Daarna door de polder en een stukje langs de Waver. Slingerend tussen de rietkragen genoten we onderwijl, net iets meer dan anders, van het uitzicht. Net als een stuk verderop toen we de Vinkeveense plassen in het zicht kregen. Hoewel deze bestemming al weer een tijdje door ons aangedaan wordt reden wij vrijwel nooit eerder ook langs de plassen. Een gemis dat nu dus enigszins goedgemaakt werd. Dwars door het nog rustige Vinkeveen kwamen we bij de koffietent aan. Als eerste aanwezige groep namen we plaats op de relaxte loungebanken op het terras waar het uitzicht opnieuw prima was. Even later kwam ook de opnieuw kleine A2 groep (5 pers.) aanschuiven. De A3 met z’n 10en volgde ook al snel. Omdat het er zo gezellig was duurde de koffiestop iets langer dan gepland, maar daar maalde niemand om. Tot we doorkregen dat we ons toch wel wat moesten haasten om voor een eventuele bui thuis te zijn. Via Wilnis en de Meije hadden we weer een mooie terug route gevonden en na een eindsprint tegenwind door Gelderswoude kwamen we met 105 km op de teller weer terug in Stompwijk. Er vielen toen net een paar spetters, maar daar werden we dus niet echt nat meer van. De dame die als enige terug naar Leiden moest had pech en moest bij thuiskomst toch nog de fiets poetsen.

Arno van Rijn

Aanstaande zaterdag 16 augustus rijden we weer de Mergellandroute. Jaarlijks staat deze rit door het prachtige Limburgse landschap op de kalender en is er weer een groep enthousiaste fietsers present. Ook nu zijn de eerste aanmeldingen al binnen. We hopen ook nu weer op goed weer, dus we verwachten een flinke groep. We verzamelen om 6.00 u bij de Meerlaan en vertrekken dan met de auto naar Limburg. Vanaf hotel Stein/Urmond pikken we de route op van in totaal ongeveer 140 km. Als de animo groot genoeg is zullen we de groep wel splitsen. Voor het inventariseren van beschikbare auto’s is het fijn als je ruim op tijd even bij Arno (06-45488919) meldt als je mee wilt.

Op zondag staat voor de A (100km) en B (80km) de Ronde Venentocht naar Nieuwveen op het programma. De C gaat dan naar Oude Wetering voor een rit van 55 km. We vertrekken om 8.30 uur van het Klaverblad.