Toerclub Stompwijk

Afgelopen zondag stond voor de A en B groepen de Ronde Venentocht op de kalender. De C ging naar Weteringbrug. Terwijl het in grote delen van het land de hele dag regende konden we in het westen de hele ochtend droog fietsen. Er stonden dan ook zo’n 62 fietsers aan de start.

De A1 vertrok met 8 mannen en een vrouwelijke introducee. Deze Zwolse vakantieganger wilde wel eens de omgeving verkennen op de racefiets en hoe kan dat beter dan je aan te sluiten bij een plaatselijk toerclub. Ze trof bij ons dus een groep die de Ronde Venentocht naar Nieuwveen ging rijden. Het viel haar op dat je ook hier mooie en rustige wegen en fietspaden hebt en heerlijk kunt fietsen. Je moet alleen wel een beetje de weg weten. We reden o.a. een mooie route langs de Kromme Mijdrecht en de Amstel. Soms zijn de wegen wel erg slingerend en de bochten onoverzichtelijk. Gelukkig is het er rustig en komen we weinig anderen tegen. Vlak voor de sluisjes van Nieuwveen komen we de B tegen en even later zitten we op het terras, wat later toch wel wat fris werd. Maar toen zaten de ±25 van de A2 en A3 inmiddels in het café en was er geen ruimte meer om naar binnen te verhuizen. Het 2e bakkie hebben we dus maar niet meer afgewacht en snel de route over de sluisjes en het smalle pad naar Bilderdam vervolgd. Via de Braasem en Koudekerk kwamen we na zo’n 100 km weer terug in Stompwijk. De introducee werd terug begeleid tot in Leidschenveen en zo had iedereen er weer een leuke rit op zitten.

Arno van Rijn

De B vertrok met z’n 10-en (8 mannen/2 vrouwen) voor De Ronde Venentocht. Voor de verandering weer eens een zondagochtend zonder zon maar wel een pittige wind. Lydia was er niet. Daarom nam Leo naast Jaap de koppositie waar. Lydia kan gerust zijn, er is heen en terug even snel gereden. Vanuit de start reden we door de Geer, waar de schapen naast het land zich ook het fietspad toegeëigend hadden. Vanaf een afstand leken we misschien dronken, in werkelijkheid moesten we tussen de geïrriteerd kijkende schapen door laveren. Op de verdere mooi groene route hadden we geen hindernissen meer. Zodoende stapten wij al om 10 voor 10 (na 35 km) het gezellige café bij de sluisjes binnen. De zeer vriendelijke mevrouw serveerde ons de koffie met de traditionele speculaasjes. Gezien de “verstookte” energie hadden een aantal aanvullend ook nog appelgebak met slagroom nodig. De eigenaar schakelde de, uit de jaren 60 daterende, jukebox in bedrijf. Weldra schalden hitsingles uit onze jeugd door de ruimte. Toen wij vertrokken, waren de A-groepen nog niet gearriveerd. We konden niet over de sluisjes heen dus nam Jaap een alternatieve route. We hadden op de terugroute vaak (schuin) voordewind maar met tegenwind op de open vlakte was het ook afzien. Om 12.15 uur weer thuis in Leiden met 85 km op de teller.

Hans Heemskerk

De C-groepen

Wat een verschil met de vorige zonnige weken, nu een bewolkte en grijze dag. Maar gelukkig is het droog en de noordwesten wind nemen we maar voor lief! De koffietent van vandaag is gewijzigd. We gaan niet naar “De Vergulde Vos” in Rijpwetering, wat in de kalender staat, omdat het daar nu even niet uitkomt, maar naar IJs de Jong in Weteringbrug. Met ons groepje van 8 (2 mannen/6 vrouwen) rijden we met de beide Aad-jes op kop, naar Leiderdorp. Langs de Zijl naar de Zijlbrug en door de Merenwijk naar het fietspad wat aan de overkant ligt. Een mooi paadje waar we weinig komen. Via het centrum van Warmond naar de brug over de ringvaart. Gelukkig hebben we daar voor de wind en gaat het laatste stuk lekker snel. We waren wel aan koffie toe met 32 km. Helaas voor ons was het café al aardig vol, met de 10 van de C2 en een andere groep wielrenners. Er zat niets anders op dan in de rokersruimte te gaan zitten. En na korte tijd went dat ook wel weer. De koffie krijgen we al gauw en na ruim een half uur zitten we weer op de fiets. Nu rijden we over de brug naar Roelofarendsveen, langs het water van de Braasem naar Hoogmade. Bij Leiderdorp nemen we de nieuwe brug over de Oude Rijn en rijden zo naar Zoeterwoude. Precies om 12 uur waren wij thuis met ruim 55 km. op de teller.

Annie van Rijn

C2

fried lekke bandMet 10 fietsers inclusief introducé Sjaak vertrokken wij voor onze wekelijkse rit. Richting Leiden waar we via de Singels richting Warmond fietsten. Langs Sassenheim en toen de Ringvaart naar IJs de Jong in Wetering brug.  Deze zondag stond eigenlijk De Vergulde Vos in Rijpwetering op de kalender, maar daar konden wij niet terecht. In overleg met Annie van de C1 is toen voor IJs de Jong gekozen en zaten we gezellig om 10.00 uur aan de koffie, zónder appelpunt, want die waren al op. IJs had al veel fietsers gehad deze morgen. Als je dan net van je fiets stapt, dan krijg je het pas écht warm, vooral als je dan  binnen gaat zitten. Zal dan toch het “luie zweet” er nog uitkomen? Maar even later ben je wel weer geacclimatiseerd. Voor de terugrit hadden we gelijk al een brug open, maar geduldig als wij zijn wachtten wij en zagen de pleziervaartuigen aan ons voorbij trekken. We fietsten dwars door Roelofarendsveen en bij de bekende watertoren “De Tulp” kwam er ’n stel ons zwaaiend tegemoet fietsen. Ja hoor, het waren Jos en Nel van Camping “De Wippert”. Zij herkenden ons al op enige afstand aan onze fietskleding. Begin juli hadden wij daar onze jaarlijkse koffiepauze. We fietsten door de polders naar Leiderdorp. Het viel Petra op, dat Cors ’n paar werkhandschoenen onder zijn snelbinders had. Waarom eigenlijk? “Tja, als ik ’n lekke band krijg, dan krijg ik niet zulke vieze vette handen!” was het antwoord. Daar was over nagedacht en ze realiseerde zich, dat we nog weinig lekke banden hadden gehad.  En ja hoor, net voorbij de Stierenbrug in nota bene de LEKSTRAAT had Leo ’n lekke band. Aha, de werkhandschoenen konden in actie komen! Maar Fried heeft zonder handschoenen meer grip en gevoel bij de lekke band, dus toch overbodig. Het was nog ’n doorstoter ook, dat wil zeggen twee gaatjes, onder en boven bij dezelfde plek in de binnenband. Na zo’n tien minuten konden wij onze rit vervolgen en deden nog even park Cronesteyn aan. Om 12.15 uur waren Fried en ik thuis met bijna 54 km.

Groet, Lia de Jong-Zwetsloot

Aanstaande zondag gaan de A (105km) en B (85km) voor de Wiekentocht naar Kinderdijk. De C gaat nu naar de Rottemeren voor een tocht van 55km. Vertrek om 8.30u vanaf het Klaverblad.

enecotourAfgelopen zaterdag reden we met 7 mannen weer de jaarlijkse Mergellandroute. Er waren 3 debutanten in de groep en de rest ervaren liefhebbers. De weersvoorspellingen waren redelijk gunstig met alleen ’s middags kans op een bui. Vanaf motel Urmond fietsten we in een licht buitje naar de route, maar daarna was het de hele ochtend prima fietsweer. De diverse klimmetjes wisselden elkaar af, van eenvoudig tot soms best lastig. Ondertussen genoten we van het prachtige heuvellandschap. Vlak na de Camerig kwamen we in Vijlen op het parcours van de Eneco Tour terecht. Zij waren net gestart voor de etappe naar de Ardennen. Eerst reden ons diverse auto’s en motoren van de organisatie tegemoet. Daarna volgden de gastenauto’s en werden we door politiemotoren aan de kant gedirigeerd. Na een paar minuten konden we eerst de kopgroep en even later het peloton aanmoedigen. Leuk om mee te maken. Toen ook alle ploegleidersauto’s gepasseerd waren vervolgden we onze route naar de Eijserbosweg en de Keutenberg. In Sibbe aangekomen was onze vaste lunchstek net volgestroomd met een grote groep fietsers, dus reden wij nog maar even verder. We hadden in het begin een lusje gemist door een ontbrekend bordje, dus reden we nu een extra rondje over de Cauberg. Bij de lunch in Berg en Terblijt zaten we al snel onder een parasol om te schuilen voor een buitje. Toen het weer droog werd vervolgden we de route, maar het laatste uur kwamen we toch nog in een plensbui terecht. Ondanks dat we even geschuild hebben kwamen we na 140km behoorlijk doorweekt terug bij de auto. Desondanks hebben we weer heerlijk gefietst en hopen dat we volgend jaar weer wat meer mensen hiervan kunnen laten genieten. Alleen al voor de echte Limburgse vlaai zou je het moeten overwegen.