Kinderraad aan de slag met armoedebestrijding

Wat kan de gemeente doen om de gevolgen van armoede te verkleinen? Over die vraag buigen leerlingen van groep 7/8 van basisschool Vreugd en Rust zich de komende maanden. Wethouder minimabeleid Nadine Stemerdink stond vandaag voor de klas om de onderzoeksvraag aan hen te presenteren.

Stemerdink: “Elk kind dat opgroeit in armoede is er één te veel. Natuurlijk hebben we als gemeente al (minima)regelingen om inwoners met een laag inkomen te ondersteunen. Maar het kan altijd beter. Daarom willen we de denkkracht, creativiteit en verbeelding van kinderen benutten. We gaan met elkaar bedenken wat we binnen bestaand budget nog meer kunnen doen om kinderen die opgroeien in een gezin met een kleine portemonnee te helpen.” De kinderen geven hun advies aan de gemeente en andere maatschappelijke partners die zich inzetten voor mensen met een laag inkomen.

De leerlingen gaan de komende maanden aan de slag om te onderzoeken wat de gemeente al doet en gaan nadenken over aanvullende maatregelen. Dat doen ze door met elkaar te brainstormen en online onderzoek te doen. Daarnaast gaan ze op werkbezoek bij maatschappelijke organisaties zoals de voedselbank of de kledingbank. In december presenteren zij hun bevindingen en aanbevelingen aan de gemeente en andere maatschappelijke partners. Stemerdink: “We gaan met kinderen in gesprek en verwerken hun suggesties binnen bestaand beleid en budget.”

Creatieve denkkracht kinderen
De kinderen voeren hun ‘opdracht’ uit onder begeleiding van de Adviesraad Sociaal Domein Leidschendam-Voorburg en de Missing Chapter Foundation. De Adviesraad geeft de gemeente gevraagd en ongevraagd onafhankelijk advies om het beleid van de gemeente waar het kan verder te verbeteren. De Missing Chapter Foundation is in 2008 opgericht door Laurentien van Oranje. De organisatie maakt zich hard voor kind-inclusie. Omdat kinderen er recht op hebben en omdat hun creatieve denkkracht beslissingen beter maakt. Missing Chapter helpt besluitvormers en faciliteert op allerlei manieren gelijkwaardige dialoog tussen generaties.