Categorie archieven: redactioneel

Oproep:

Iedereen heeft ze thuis. Plastic dopjes van bijvoorbeeld frisdrankflesjes of melkpakken. Gooi ze niet weg, maar lever ze in! Met het sparen van de plastic doppen kunt u geld inzamelen voor KNGF Geleidehonden. Aangezien zowel het inzamelen, sorteren als het transport door vrijwilligers wordt uitgevoerd, komt de gehele opbrengst ten goede aan de opleiding van onze geleidehonden.

De doppen dienen schoon en droog ingeleverd te worden bij de inzamelpunten. Tevens wordt dringend verzocht om de doppen in één zak aan te leveren en niet in kleine losse zakjes. Dit bespaart het inzamelpunt en onze chauffeurs heel veel tijd. In sommige dopjes zitten kartonnen- of metalen lipjes, deze moeten ook verwijderd worden. 


Hoeveel doppen zijn er nodig om een hond op te leiden?  

De basisopleiding van onze honden kost € 5.000,—. Zo krijgt het hondje in zijn eerste levensjaar een goede basis die onmisbaar is om geleidehond te worden. Alle kosten zijn hierin inbegrepen; te denken aan voer, medische onkosten en professionele begeleiding van het pleeggezin en KNGF-instructeurs. Voor deze basisopvoeding zijn ongeveer 11 miljoen doppen nodig. 

Nu Stompwijk ‘92 stopt met het inzamelen van de doppen, die zo vreselijk hard nodig zijn, zijn wij op zoek naar een ander, geschikt inzamelpunt. Heeft u deze ruimte en wilt u deze graag ter beschikking stellen? Meldt u dit dan bij redactie Dorpsketting en wij helpen u verder.

Bij voorbaat hartelijk bedankt, Trees, red.

Amnesty International

Soms ontvang ik berichten die mijn hart een sprongetje doen maken.   

Blijdschap vervulde mij toen ik hoorde dat Narges Mohammadi in Iran is vrijgelaten. Zij zette zich in tegen de doodstraf en voor meer vrijheid in haar land. Dat ging ten koste van haar eigen vrijheid. In 2016 kreeg ze 16 jaar gevangenisstraf. Samen met u voerden wij intensief actie voor Narges. Met succes, want in oktober werd ze vrijgelaten.

Vanuit haar cel liet Narges weten: ‘Tot ik mijn laatste adem uitblaas, zal ik niet ophouden te spreken over gerechtigheid, zal ik mijn stem verheffen tegen onderdrukking, zal ik degenen verdedigen die vrijheid willen. Graag wil ik u bijzonder hartelijk bedanken voor uw steun en vertrouwen’. 


Ik wens u fijne, veilige en gezonde dagen toe.  

Dagmar Oudshoorn,

Directeur Amnesty International Nederland 

Licht aan het eind van de tunnel

Het gezegde “de donkere dagen voor Kerst” krijgt dit jaar wel een heel bijzondere inhoud. Geen gezellig samenzijn met familie of vrienden of slechts een beperkt bezoek van drie volwassenen per dag. Een somber vooruitzicht. De gevolgen van de coronacrisis zijn heftig en merkbaar. Velen verloren in korte tijd onder afschuwelijke omstandigheden hun dierbaren, ondernemers vrezen, ondanks overheidssteun, hun voortbestaan. Personeel in de gezondheidszorg werkte zich uit de naad om adequate zorg te verlenen. Troost en medeleven, sterkte en moed houden en applaus voor de mensen in de gezondheidszorg zijn passende woorden.

Het afgelopen jaar was voor De Dorpsketting ook nog eens een keer het 50-jarig bestaan. Ondanks de crisis werd door velen activiteiten gepland om dat bestaan te vieren. Een activiteit niet alleen voor het 50 jarig bestaan maar tevens bedoeld om de saamhorigheid in ons dorp te versterken en te bevestigen. Dat is trouwens altijd het uitgangspunt van ons blad. Een middel om mensen in ons dorp te verbinden. Helaas hebben we moeten besluiten die viering af te lasten. Maar wat in het vat zit……. Volgend voorjaar proberen we het, afhankelijk van de omstandigheden, nog maar een keer.

Na een stevige discussie werd ook het nieuwe abonnementensysteem ingevoerd. Het gratis maken en verspreiden was door de jaarlijks stijgende kosten niet meer haalbaar. De bodem van onze reserves was bereikt. Stoppen of alleen maar digitaal was de keuze. De lezers kozen in meerderheid voor een printversie tegen betaling. Een niet onbelangrijk deel koos voor alleen de digitale versie. Daarmee werd opnieuw het draagvlak van ons blad vastgesteld en de continuïteit geborgd. Volop perspectief dus. Overigens ook met dank aan de adverteerders en de donateurs (verenigingen).

Perspectief is er ook voor de corona bestrijding. Vaccineren, laat als het goed gaat, niet lang meer op zich wachten. Hopelijk in de loop van 2021 weer terug naar normaal. Een lichtje aan het eind van de tunnel. Een lichtje ook dat ons steunt de stille kerstdagen door te komen.

Ik wens U allen, namens het bestuur van de Dorpsketting,

een zalig Kerstfeest en een voorspoedig 2021.

Blijf gezond!!

Jos Ramekers

Van de redactie

Ja we moeten dit jaar zelf aan de bak en braad. Heeft u nog een leuk familierecept of mooie herinneringen aan de dagen van weleer.

Staat er elk jaar hetzelfde op de kersttafel? Heeft u inspirerende kook-ideeën vanuit uw geboorteland, niet zijnde Nederland. Deel dit met ons, zodat we onze kijk en smaak op de wereld kunnen verruimen.

Wat is voor u het boek van het jaar?

Welk nummer mag van u op nummer 1 van de Top 2000 en waarom?

Wie is uw kerstster die afgelopen jaar een lichtje deed schijnen. Uw lieve buurvrouw, de thuiszorg of noem maar op.

Wat heeft u in verlegenheid gebracht?

Welk idee wilt u volgend jaar uitdragen?

Kortom: kom maar op. Wij zijn er klaar voor.

Petra

Kerstnummer

Vanaf morgen gaat praktisch alles dicht, maar onze brievenbus en mailbox staan wagenwijd open. Een jaar om nooit meer te vergeten, waarin de wereld op zijn kop kwam te staan en we verdoofd en ontregeld in het leven komen te achterbleven. Waar mondkapjes altijd binnen handbereik zijn en eigenlijk ook zo snel wennen. Ondertussen luisteren wij naar premier Rutte en vang ik flarden op dat we opnieuw binnen moeten blijven en we te maken hebben gehad met rouw, verlies en verdriet. Soms in zelf-quarantaine moesten blijven of baan kwijt of faillissement, toekomst in de wacht, angst, stress en eenzaamheid door alle generaties heen. De behoefte om bij elkaar te zijn, is juist dit jaar groter dan ooit. Er wordt een beroep op ons gedaan om binnen alle beperkingen oog te blijven houden voor elkaar, voor hen die verdrietig of alleen zijn.

Ik hoor cijfers over elke dag 60 doden, 9.000 besmettingen. Ja dat is veel te veel. We moeten constant alert blijven, het virus springt teveel over.

In totaal 30.000 opnamen, waarvan er 6000 op intensive care terecht zijn gekomen en één miljoen behandelingen al zijn uitgesteld. Speciaal aandacht voor de zorg die al maanden op hun tandvlees loopt, terwijl het griepseizoen nog moet beginnen. Rutte sluit af dat 2021 een jaar van hoop, vaccin en licht aan het eind van de tunnel moet worden. Daar gaan we voor.

Kortom we kunnen er niet omheen, het kerstnummer staat voor u klaar om uw verhaal in kwijt te kunnen als het gaat om ontslag, verlies of ziek zijn.

Ook hoopgevende verhalen zijn van harte welkom, uw eigen gedachten of hersenkronkels, ervaringen, eigenlijk is alles welkom, waarbij respect voor elkaar voorop staat. Natuurlijk uw kerstwensen, tekeningen, gedichten enz.

De uiterste inleverdatum wordt zaterdagochtend 19 december,12.00 uur.

Volgende week meer over de soep, vogelhuisjes die hun bestemming hebben gevonden en de LoveBells on tour, dat is echt kerstmateriaal.

We gaan woensdag starten dus wacht niet te lang dan kunnen we het werk een beetje spreiden of ook lekker thuiswerken. We verwachten dat de Dorpsketting op dinsdag 22 december bezorgd wordt. En dan komen we volgend jaar weer terug. Houdt hier rekening mee.

Love-bells ring, are you listening….

Zondag 13 december staan de mini kerstoptredens centraal in Stompwijk.

De Lovebells gaan oude en nieuwe adressen bezoeken door een muzikale toer door het dorp te maken. Dit zijn veelal privéoptredens bij mensen aan huis waar in intiem gezelschap genoten kan worden van de muzikale noten. Elke gastheer en/of gastvrouw maakt er een klein feestje van, dit is dan voor genodigden. Bent u niet uitgenodigd en wilt u toch hiervan genieten, let dan op de muzikale klanken buiten. Zodra de brassband in de buurt komt kan je bijna niet meer ontsnappen aan het geluid. Geniet vanaf uw voordeur en blijf in eigen tuin, dan blijven we alle coronamaatregelen de baas.

De decembermaand staat bekend als feestmaand en u moet ook hier zelf de slingers ophangen. Er zijn vergevorderde plannen in de speeltuin van de Pinksterbloem waar op zondagochtend rond een uur of 11 de warme chocolademelk en koffie klaar staat. Bij de Bles bent u de gehele dag van harte welkom en zij hebben hun eigen voorzieningen. De LoveBells zullen daar rond 14.00 uur hun nummers laten horen. Op het veldje nabij de Van Santhorststraat wordt rond een uur of half 4 een kampvuurtje gemaakt en kunt u de handen wamen aan de gloed van knapperend hout en uw oren worden gestreeld aan met stemmige kerstmuziek. U kunt natuurlijk ook een zelf gebakken appeltaart of cake meenemen of een thermoskan glühwein. Op alle locaties is een soort coffee-to-go, dus pakken, doorlopen en afstand houden. Wilt u zelf iets doen, zingen of wat dan ook, voel u welkom. Dit hele gebeuren wordt mede mogelijk gemaakt door Vlietwensen, onze dank is weer groot.  Voor de muziek wordt nog extra met de pet rondgegaan om de muzikanten door de wintermaanden heen te helpen.

Petra