




Zoals bekend wordt vanaf 1 juli 2020 de Dorpsketting in rekening gebracht. Dit heeft organisatorisch gezien nogal wat voeten in aarde gehad. Er worden 472 papieren exemplaren bezorgd en pakweg 132 digitale. We hadden van te voren niet kunnen bedenken hoeveel werk dit is en hoeveel varianten aan betalingen er zijn.
We maken een betalingsverzoek aan voor 632 adressen, waarbij je via de link kan betalen of direct overschrijven.
Tegenvaller: De referentie postcode+huisnummer blijkt niet meegestuurd te kunnen worden.
Gevolg: Alleen maar betalingen op naam van de bankrekening. En dan kom je de van Santen‘s, Luiten’s, Lukken en Boschen tegen, die absoluut niet op een adres terug te voeren zijn. Dan blijkt uit controle dat er soms al twee keer betaald is. Óf schrikt men en betaalt hij en later zij, ieder van hun eigen bankrekeningnummer, de rekening opnieuw. Die dezelfde namen in ons dorp heeft al veel gepuzzel gegeven. Kortom er zijn vele variaties mogelijk en ook hier is weer veel werk in gaan zitten.
Na veel uitzoeken en vragen, blijven er ongeveer 110 nog niet betaalden over. Tijd voor een herinnering. En dan gaat het helemaal mis.

Bij de herinnering aan de 110 die nog niet betaald hebben, werden per abuis ook de reeds betaalden aangeschreven. Met als gevolg in een half uur 168 email-reacties. Nadat we deze ook allemaal verwerkt en uitgezocht hebben, blijven er nu altijd nog 66 niet-betaalden over.
Wel hebben er 32 mensen gewoon nog een keer of zelfs nog 3x betaald. Die zijn vandaag weer teruggestort.
Het is een leerjaar, dus volgend jaar gaat het vast weer beter. Pfffff!
Tip: Als u een keer op iets een reactie wilt hebben, zorg voor wat fake news en zet in de kop “dat er nog niet betaald is”.
Maar feit blijft: we hebben het zelf natuurlijk fout gedaan. Veel overlast voor u en voor onszelf. Maar een excuus blijft op zijn plaats, bij deze. Als u nog niet betaald heeft dan krijgt u deze week nog een keer een herinnering.
We zijn en blijven nog wel even soepel als het dat aan gaat, maar er zit een keer een grens aan.
Pennigmeester Leo






Op Facebook zag ik een mooie actie bij de Passie. Ingrid gaat decoratieve schaaltjes verkopen van Desi Goudman, de partner van Jacques van Herten, ons wel bekend. Ik heb Desi gevraagd hier wat meer over te vertellen:
Ik heb al meer dan 20 jaar een keramiek atelier aan huis. Boetseren is mijn grootste hobby. Ik maak gestileerde beelden met strakke en vloeiende lijnen. De technieken om kleur aan te brengen zijn verschillend. Het spannendste is het, als het resultaat niet helemaal te voorspellen is, zoals bij Raku, Pitfire en Zoutstook. Ik maak Boeddha’s , Oosterse danseressen, mensfiguren, monumentjes en/of urnen. Ik werk uitsluitend in opdracht en men betaalt dan de materiaal- en bakkosten en vervolgens doet men een afgesproken donatie aan een goed doel. Dat laatste is in overleg, maar sinds het overlijden van Jacques is dat de Hersenstichting.

De ‘natuur keramiek’ (schalen met de afdruk van bladeren) maak ik ook al meer dan 20 jaar. Het vooral ambachtelijk werk en vraagt weinig creatieve inspanning. Elke schaal is uniek, want meestal is een blad maar een keer te gebruiken. De schaal wordt als het leerhard is ingewassen met koperoxide. Daarna wordt de schaal biscuit gebakken op 960 graden. Vervolgens wordt het geglazuurd met matte of glanzende glazuur en gebakken op 1050 graden. Het leuke van deze manier van kleuren is ook hier de onvoorspelbaarheid. Het reliëf van het blad zorgt voor verschillende opname van de oxide en de matte glazuur heeft een andere groene kleur van de glanzende glazuur. Daarnaast heeft de plek boven of onder in de oven ook invloed op de kleur. Kortom je krijgt unieke resultaten.

Op dit moment is het maken van deze schalen voor mij een soort vrijwilligerswerk. Als het een donatie aan de Hersenstichting oplevert, past het in de nagedachtenis van Jacques, die ook altijd zijn films maakte als vrijwilliger.
In 2021 komt er een collectie ‘natuur keramiek’ in de museum winkel van Huygens Hofwijck. Het natuurlijke materiaal is afkomstig uit de tuin van Huygens Hofwijck. De opbrengst is dan deels voor de Hersenstichting en deel voor Huygens Hofwijck (een doel waar Jacques ook veel vrijwilligers werk voor heeft gedaan)
Net begonnen en… het is al zes uur ‘s avonds,
Net aangekomen op maandag en het is al vrijdag,
… en de maand is al voorbij
… en het jaar is bijna voorbij.
… en al 40, 50 of 60 jaar van ons leven zijn voorbij.
… en we beseffen dat we onze ouders verloren hebben, vrienden,
en we beseffen dat het te laat is om terug te gaan…
Dus… laten we toch proberen te genieten van de tijd die we nog hebben…
Laten we niet stoppen met zoeken naar activiteiten die we leuk vinden…
Laten we wat kleur in ons grijze bestaan zetten…
Laten we lachen naar de kleine dingen van het leven.
En toch moeten we rustig blijven genieten van deze tijd die we nog hebben.
Laten we proberen de ‘na’ te elimineren…
Ik doe het daarna…
Ik zeg daarna…
Ik zal er later over nadenken…
We laten alles achter voor later alsof ‘daarna’ van ons is.
Want wat we niet begrijpen is:
daarna wordt de koffie koud…
daarna veranderen de prioriteiten…
daarna is de charme verbroken…
daarna gaat de gezondheid voorbij…
daarna worden de kinderen volwassen…
daarna worden de ouders ouder…
daarna worden de beloftes vergeten…
daarna wordt de dag de nacht…
daarna eindigt het leven…
En dan is het vaak te laat….
Dus… laten we niets achter voor later…
Want ondertussen kunnen we de beste momenten verliezen,
de beste ervaringen,
beste vrienden,
de beste familie…
De dag is vandaag…
Het moment is nu…
We zijn niet meer op de leeftijd waarop we ons kunnen veroorloven om uit te stellen wat meteen gedaan moet worden.
Laten we eens kijken of je tijd hebt om dit bericht te lezen en het daarna te delen.
Of misschien laat je hem achter voor “later”…
En zul je het ‘nooit’ delen…
Bron: Norché Lyly



We zijn nu ruim 3 maanden op weg met het abonnement op de Dorpsketting. De digitale verzending loopt goed en op papier gaat het ook steeds beter.
Helaas is er nog een aantal lezers die nog niet betaald hebben. Dat is dan weer minder. Zit vast nog in uw mail postvakje. Wilt u dus s.v.p. nog even goed uw mail van juni/juli of uw afschriften nakijken. Want het verzoek is echt aan u verstuurd. De kosten zijn: € 20,— voor een digitaal abonnement en € 25,— voor een papieren Dorpsketting.
Graag voor 1 november betalen.
Redactie Dorpsketting

Er is vandaag (maandag) weer hard gewerkt aan de vogelhuisjes en wat worden ze toch prachtig en schattig. Er kan in kleine clubjes aangemeld worden met bijvoorbeeld je nieuwe buren, met je oma, met je alleenstaande vriendin of met wie dan ook. Ze worden straks door het hele dorp opgehangen en dit hele gebeuren wordt mede mogelijk gemaakt door Vlietwensen en het Van Ravesteynfonds.
Bel met Elly de waal telefoonnummer 0715802271 of spreek je bericht in, ze kan dan direct een afspraak maken of mail naar hobbycirkel@outlook.com.
Als we er straks 20 hebben gaan we ze alvast door het dorp heen ophangen om nog meer liefhebbers enthousiast te maken. Goed voor de vogelstand en om het aantal processierupsen te verminderen en het wordt kleurrijk.