Categorie archieven: redactioneel

Kerstboodschap in de Dorpsketting

In december delen we onze kerstwensen

Joris’ Kerstboom is de plek om iemand in het licht te zetten, een reddende engel te bedanken of sorry te zeggen. Dat wordt ons idee, naar voorbeeld van Joris Lindsen, voor ons kerstnummer. Er komt een kerstboom in de grote zaal en hier kunt u een kerstwens/foto inhangen.

Op maandag 9 december tussen 9.30 en 12.30 is de redactie aanwezig om je op weg te helpen jouw boodschap in de boom te hangen. Uw boodschap kan dat opgetekend worden voor het kerstnummer.

Van harte welkom dus, de redactie

Belangrijk nieuws Dorpsketting 2020

Beste lezers van de Dorpsketting,

Er komt binnenkort een einde aan de gratis verspreiding van de Dorpsketting. De huidige manier van werken en verspreiding van ons weekblad (per email en in de brievenbus) kost nu meer dan het opbrengt. De veranderende manieren van informatievoorziening via internet (email, facebook, Instagram, Whatsapp etc) werken ook door op onze activiteiten en inspanningen om elke week weer een aantrekkelijke Dorpsketting te maken, die – naar wij om eens heen horen – nog steeds in een grote behoefte voorziet.

Dit betekent dat de Dorpsketting niet langer meer gratis kan zijn. Voor € 25,- per jaar kunt U de Dorpsketting als blad blijven ontvangen in de brievenbus. Ook kunt u voor € 20,- per jaar op maandagavond de Dorpsketting als pdf-bestand in uw mailbox ontvangen.

U was gewend om 2x per jaar een bijdrage aan uw bezorger te geven. Dit gaat vervallen en zal na aftrek kosten,  gelijkelijk over de bezorgers uit uw bijdrage verdeeld worden.

Naast ons weekblad in de bus of per email  zijn er nog enkele andere mogelijkheden om toch nieuws over Stompwijk te vinden. Dit kan nog kosteloos – zonder lidmaatschap – via de website www.stompwijk.nl  of via  https://www.facebook.com/dorpsketting met een link naar www.stompwijk.nl 

Op de achterkant van deze bijsluiter kunt u aangeven waar uw voorkeur naar uit gaat. Wij zullen hier in de eerste helft van 2020 uitvoering aan geven.  Wij stellen het zeer op prijs als u dit formulier vòòr 10 december a.s. wilt retourneren, digitaal heeft echter wel onze voorkeur. Er zijn diverse mogelijkheden

om uw gegevens aan ons door te geven:

  • De bijsluiter met de pen invullen en in de speciale Dorpsketting-brievenbus in het Dorpspunt deponeren.
  • Via onze website www.stompwijk.nl het formulier aanklikken, invullen en digitaal verzenden.

  • Of u kunt het formulier met de pen invullen, inscannen of fotograferen en opsturen naar redactie@dorpsketting.nl onder vermelding van

‘DK-wijziging 2020’

Wij hopen dat u begrip heeft voor deze gewijzigde situatie in de veronderstelling dat U De Dorpsketting een warm hart toedraagt en het belang van dit bijna 50-jarige blad inziet. Begin 2020 zullen wij U berichten hoe de bijdrage betaald kan worden.

Namens het bestuur Weekblad ter exploitatie van de Dorpsketting

J.J. Ramekers, voorzitter

Sabadâo

Zaterdag werd voor de eerste keer in Stompwijk in het Dorpspunt een Sabadâo georganiseerd.  Deze naam staat voor een Angolees feest waarbij dans, eten en feesten centraal staat. Kizomba is een muziekstijl die in de jaren tachtig in Angola is ontstaan. Het is vooral bekend door de romantische en sensuele manier van dansen waarbij de vrouw licht tegen de man aanleunt en zich op die manier door hem laat leiden. Kizomba is verwant aan semba maar heeft een trager ritme. Hierdoor kan het tot op hoge leeftijd beoefend worden.

Er werden drie workshops georganiseerd om de beginselen bij te brengen. De eerste door Eliza Sala, een prachtige vrouw die met de kunst van dans in Angola is geboren en ze weet dit aan anderen over te brengen. Haar kennis en kunde is niet onopgemerkt gebleven, ze vliegt ze de hele wereld over om workshops te organiseren. De tweede werd gegeven door een prettig gestoorde jongeman Cazuza Kinvula van oorsprong uit Afrika en nu woonachtig in Zwitserland die op ludieke wijze ons aan het dansen kreeg, waar jong en oud aan mee konden doen. Tussen de bedrijven door was hij aan het flirten met Leny en Leny, twee dames van 80+ die zich niet stoorden aan het gezegde: wat de boer niet kent. Ze kwamen lekker Afrikaans eten.

Het buffet bestond uit heerlijk gerechten van bonen, soort spinazie met vis, kip, funge, groenten met pindasaus en salades. En toe lekkere cakes, allemaal homemade. Jammie, de eettafels werden door elkaar bezet en dat gaf mooie uitwisselingen. Hierna volgde de derde workshop in paren, deze keer door een andere instructeur uit Zwitserland samen met Melda (NL). Beginners dansten met gevorderden zodat er veel geleerd kon worden. Het begin is er,  aansluitend was er vrij dansen voor iedereen waarbij  de Angolese muziek centraal stond. Hiervoor waren dj uit Portugal ingevlogen Costa D’Angola Dj Black Genuino Raoul Spiro.

Kizomba maar ook semba, afrohouse en af en toe een dance muziekje tussendoor zorgde voor een gezellige en gemoedelijke sfeer! Het was even spannend hoe het op deze nieuwe locatie zou gaan lopen, want Sabadâo wordt al een aantal jaar gegeven, eerst in Den Haag en daarna Utrecht. Toch zagen zij vaste Sabadâo gangers van verre naar Stompwijk toe komen. Vanuit Zwolle, Assen, Amsterdam, Delft en zelfs uit België kwamen mensen lekker dansen, eten en de sfeer proeven.

Het is een gezellige avond geworden en het Dorpspunt was een top locatie hiervoor!

Om met de woorden van Eliza af te sluiten: Sabadâo brengt dansers, familie en vrienden bij elkaar.

Petra

Pouring

Woensdag 6 november heeft Elly de Waal een demonstratie pouring gegeven in het atelier in het Dorpspunt. Er waren pakweg 10 liefhebbers die met dit proces aan de slag zijn gegaan. Het resultaat mag er zijn. Vandaag konden de resultaten opgehaald worden. We waren erg onder de indruk. Zag er erg leuk uit.
Boven het werk van Anja Halverhout, die geluk bij een ongeluk niet kon aerobicen en onder een indruk van het werk van Marga Stijnman. Ik was er niet bij, dus meer kan ik er niet over kwijt.

Petra

Wilma en Rudolf

Ik kan met trots vermelden dat we een zeer gevarieerd team van vrijwilligers hebben bij de redactie. Je komt ze overal tegen. Neem nu Wilma van Es, kookt gewoon samen met Rudolph van Veen de 5 sterren van de hemel bij Albert Heijn. We hebben het recept van haar gekregen, voor de eerste be-nodigdheden snel je naar de Blokker om voor een habbekrats een spiraalsnijder te halen. Heeft Wilma ook gedaan!

Red. Petra

Bruggenfeest

We hebben erg veel positieve reacties gehad over de op hoogte geplaatste bolchrysanten langs het water ter gelegenheid van het Bruggenfeest en nummer 2500 van de Dorpsketting. Het is een genot om langs de Dr. Van Noortstraat te rijden. Het feest heeft al wat langer geduurd dan aanvankelijk het plan was. Het verwijderen van de platen en paaltjes zijn uitgesteld omdat ook de opening van de Dorpspunt bezoekers naar ons dorp trok. De paaltjes waren door hoveniersbedrijf Joost Janson in bruikleen gegeven. Omdat we er nu een meerjarenplan van willen maken, hebben we voor een bijzonder vriendenprijsjes over kunnen nemen om ze volgend jaar te kunnen hergebruiken. Het verzoek is dan ook dat, wanneer de bolchrysanten uitgebloeid zijn, de paaltjes weer uit het water verwijderd worden. Het liefst mag u dat zelf, zo nodig met de buren, doen en anders even een mailtje naar de redactie@dorpsketting.nl. Dan krijgt u hier hulp bij. U bewaart zelf het paaltje met platvorm in uw schuur en volgend jaar gaan ze weer het water in. Om te beginnen natuurlijk met geraniums en aansluitend bolchrysanten. Zo wordt en blijft Stompwijk een fleurig dorp.
De sierverlichting mag in de donkere wintermaanden licht in de duisternis werpen.

Met veel dank aan Joost Janson en natuurlijk Fonds 1818 en Vlietwensen.

Petra

Raketgeleerden

Nu we in he Dorpspunt zitten hoor je nog eens wat. Vandaag was de buitenschoolse opvang natuurlijk open omdat het herfstvakantie is. Rond 10 uur gingen ze gezamenlijk op pad om wat meer te leren over raketten en het heelal. Bij space expo. Mijntje Juffermans heeft een mooie raket getekend, met een mevrouw als piloot achter het stuur en twee kinderen voor het raam. Hier spreekt enige verwachting uit.

Toen ik om 18.00 uur weer terug kwam heb ik ze niet meer gezien. Ik hoop niet dat ze naar de maan zijn gevlogen en inmiddels weer thuis zijn.

Petra

Ps: goed bericht ontvangen, ze zijn terug op aarde

Dorpsketting 2500

Sommigen noemen maandag wasdag voor mij is het Dorpskettingdag. ‘s Morgen met zijn vieren in actie, week doornemen, bakkie en de kopij bewerken. ‘s Avonds in een iets andere samenstelling maken we het met elkaar af. Elke maandag vaste prik, alles wijkt. Door de jaren heen veel adressen doorlopen, school, oude Dorpshuis deels mortuarium, 2 x Van Santhorststraat, 2 x Dr. van Noortstraat (kelder en eigen ‘kantoor’, Hoefblad zolder, Dotterbloem zolder en via de pastorie naar het Dorpspunt, waar we heel flex zijn gaan werken.
Van oude typemachines met lange wagen, stencils, naar elektrische typemachines met verschillende lettertypes en met enig geheugen ook met betrekking tot het corrigeren van verkeerde aanslagen. Lichtbakken met kraspennetjes, Marie José als tekenaar, boeken met cd’s waar afbeeldingen in staan en hoera internet, met een giga beeldbank, waar inmiddels de nodige restricties aan verbonden zijn.
Veel collega’s, zoals Gerard Welp, Bep van Santen, Ans Luiten en Thea Ambachtsheer zijn ons allen ontgaan. Maar ook jarenlange samenwerking met Bea, Marga, Jacintha en nog vele anderen, maar samen met hen hebben we jarenlang de Dorpsketting draaiende gehouden.

Veel ervaring opgedaan door gewoon te doen en te ervaren. Dan het volgen van schrijfcursussen via mijn werk, bibliotheek en zelfs samen met mijn zusje op een boot in Turkije van Yvonne Kronenberg. Vallen en weer opstaan en blijven leren en ontwikkelen. De ontwikkeling door de jaren heen is enorm,. Foto’s van een direct klaar camera, of 1 uur service, naar het rasteren in pixels, wat een werk. Het is er eenvoudiger op geworden, maar toch ook weer niet. De weg naar Stompwijk.nl wordt nog moeizaam gevonden, terwijl er zoveel op te vinden is. De piek van het bezoek ligt hier op maandagavond en dinsdagochtend. Er valt hier ook nog veel te ontwikkelen en daar hebben we hulp en handen voor nodig.
Sociale media moet eveneens onderhouden worden. De eigen site (Stompwijk.nl) heeft inmiddels ruim 20.00 artikelen. Een geweldig archief, waar ik zelf dankbaar gebruik van maak en soms met plezier mijn eigen interviews terug lees.
Hier staan ook de filmpjes op vanuit Stompwijk, veelal gemaakt door Jacques van Herten met Midvliet. Ik mag hem graag assisteren als reporter, een foto zegt meer dan 1000 woorden, met een filmpje is dat nog véél meer. Voor mij ook een stuk makkelijker dan een verslag te maken. Inmiddels zijn we een bekend duo in het dorp geworden en is men er ook aan gewend dat er gefilmd wordt. Mooie tijdsbeelden.
De interviews zijn ontzettend leuk om te doen, mooie verhalen vastleggen is enorm dankbaar werk. De uitwerking is echter bijzonder intensief, om die reden heb ik hier een stapje terug gedaan. Er wordt nu vanuit de redactie vaker gevraagd om zelf iets aan te dragen en gelukkig hebben we de vaste reporters van verschillende verenigingen. We maken ook gebruik van Agnes van Boheemen die eveneens voor ons op pad gaat bij speciale gelegenheden. Ik vind het enorm leuk dat Ilona van Ruijven de zwempraktijken op Nederlands topniveau in beeld geeft. Ook dat is een piepkleine zwemvereniging. Ik wil dat ook iedereen uitnodigen om de valse bescheidenheid naast zich neer te leggen en flink aan de weg te timmeren als om eigen activiteiten of hun kinderen gaat. Mooie reizen voor stage of werk.

Hoe mooi is het om mensen te blijven volgen die je als kind gekend hebt. Neem nou Tim Oliehoek, hij is dit weekend gewoon met twee series op de tv van start gegaan. Zijn posters op de bushokjes hangen door het hele land. Tim is een beetje de trots van heel Stompwijk.

Kortom blijft aan de weg timmeren. Alles valt en staat met het ondersteunen van dit medium en de concurrentie om ons heen is groot. Iedereen heeft zijn eigenwebsite die in meer of mindere mate wordt onderhouden. In dat geval blijft iedereen op zijn eigen eiland zitten, we willen juist zo graag weten waar andere verenigingen zich mee bezig houden. Dat maakt de Dorpsketting zo sterk, de verbinding tussen alle bewoners. Mooi om te lezen dat juist voor nieuwe bewoners de Dorpsketting een middel is om het dorp te leren kennen.
Doorgaan met adem halen en het aanleveren kopij dan leeft de Dorpsketting nog lang en gelukkig.

Petra Oliehoek– van Es

De jeugd heeft de toekomst

Op oppas maandag komt Zoya af en toe oma helpen bij de Dorpsketting, al is het maaar om koffie te drinken en hard rond te rennen.

De computer heeft ook de nodige aantrekkingskracht en vooral het cijfer 2, want dat is haar leeftijd.

Hier rechts een terugblik naar 1988, op de zolder in het Hoefblad.

Eva in een vouwkratje tussen de typemachines in. De blaadjes waren niet veilig voor haar kleine knuistjes. Gewoon er gezellig bij zijn, dan is het goed.

Petra

Bruggenfeest

O wat waren de weersvooruitzichten slecht. Storm en regen. Achteraf viel het gelukkig nog mee en bleef het aardig droog. Hier en daar een bui en net iets teveel wind om de tent op de brug kwijt te kunnen. Er waren vooral plekjes uit de wind opgezocht om met elkaar samen te komen. De bloempotten zijn afgelopen week al geplaatst en voor de veiligheid op vrijdagavond even naar binnen gehaald. Verlichting siert in de avond de donkere herfstavonden en dat is al een prachtig gezicht.

In de loop van de zaterdag werden er overal voorbereiding getroffen, vlaggen gingen uit en ballonnen opgepompt. Tenten worden achter de huizen verankerd aan een auto, of sjorlijnen, ladders zorgen voor versteviging van de wanden en overdekking. Bedrijvigheid alom.
Om half vier beieren de klokken om ons naar de kerk te lokken, waar koren en burgemeester Tigelaar hun eerste en tevens generale repetitie houden. Om vier uur wordt het feest geopend ter ere van nummer 2500 van onze verbinding binnen het dorp namelijk De Dorpsketting, die vanaf augustus 1970 wekelijk huis aan huis verspreid wordt. Er worden twee gezamenlijke liederen gezongen en dan zit de sfeer er al goed in. Rozen vinden hun weg naar de burgemeester en zijn vrouw en ieder koorlid. Rozen van Stompwijkse bodem en met liefde gekweekt door de familie Hogenvorst/Rozenvorst.
We houden de zangnoten vast om in de tent voor het Kulturhus samen met het shantykoor uit Zoeterwoude te zingen. Koffie en taart gaan in het rond, er zijn veel helpende handen. Leo en Petra worden door hun dochters in het zonnetje gezet, want ja de laatste weken waren we vaak in overleg en vonden ze ons niet thuis. Alwéér een vergadering! Hoe lief als je zo en public wordt toegesproken door je eigen dochters met veel woorden van dank en waardering, zowel binnen het gezin als voor de hele dorpsgemeenschap. Een gigantische bos bloemen en een hotelbon zijn hier getuigen van.

Dan pakt Thor zijn gitaar en ja hij miste de versterking en was mogelijk maar voor een kleine groep te horen. Maar hij deed het wel, we kunnen niet om deze sing a song writer heen. Zelf ben ik met Jacques van Herten op pad gegaan. Eerst naar pastoors bos, waar natuurlijk het trouwbruggetje die dag extra dienst deed. Geheel opgeknapt met een verfje, versierd met verse bloemen en tenten en zitjes in de tent. Ik heb alsnog een trouwfoto op het bruggetje gemaakt omdat onze trouwfoto’s zo goed als mislukt waren. Nieuwe echtparen, setjes, kinderen en iedereen die maar wilde kon op de foto. Oude foto’s hingen in een tentgalerij en dateren uit 1966 toen het bruggetje geplaatst is over de vijver.

We bezoeken een palingrokerij met vissersnetten, recht tegenover de kerk. En Rob vertelde dat als hij op vakantie gaat een foto van de kerk meeneemt, omdat hij niet zo lang zonder kan. De brug bij de Hollander is al weken versierd vanwege hun 50 jarig huwelijk. Bij de boerderij troffen we het schminkteam en de man die kan toveren met ballonnen en ook hier het shantykoor met een ballade voor Jaap en Truus den Hollander. Een vrolijke bedoening die vooral ook in de schuur plaatsvond.

Het burenfeest bij de ‘armen-huisjes’ was heel goed bezocht en stond al in de planning, mooie samenloop van 2 feestjes. Oud en jong, nieuw en lang gevestigde buren vierden hier feest met elkaar. Sommigen hadden hun locatie zo verplaatst dat we hen zelfs over het hoofd hebben gezien. Achter het huis, uit de wind of in de schuur trof men elkaar. Tafels met diverse hapjes van allerlei makers. De golden ticket winnaars brachten hun hamburgers mee en ook die vonden hun weg.

Een housewaring party, een burenfeest in de oude smederij waar het heel goed toeven was. Even op temperatuur komen. Lekkere muziek, gezellige mensen en contacten worden weer aangehaald. Een personeelsfeest bij Akkerlust, zo heeft iedereen wel wat te vieren. Dan hebben we nog maar de helft gehad, gelukkig hier en daar een lift, want de benen protesteren. We treffen de band van Koos, Music on, gelukkig nog. Zij hebben met hun installatie 4 adressen aangedaan. Het was lang niet makkelijk om de soms verborgen locaties niet vinden. Zo gezellig die live muziek.

We gaan naar De Base, die ook in hun eigen vooronder beschutting hebben gevonden, de lichtjes komen hier prachtig uit. Voor het Kulturhus heeft een deel van de Pinksterbloem, Waterviolier zich gevestigd en dat ziet er ook héél gezellig uit. Soms is de brug al weer ontsierd en is de warmte binnen opgezocht. Rietstegels en extra chrysanten versieren andere bruggen en ook daar heeft men elkaar gevonden. Een eervolle vermelding is zeker op zijn plek. De Meerlaan heeft hier een plekje gevonden. Trouwens ook een eervolle vermelding voor die overheerlijke koffie en appeltaart! Tenten waar mensen opeen gepakt zitten, dichtjes bij dichtjes. De jury bestaande uit nachtburgemeester Marcel Zuidgeest en vice burgemeester Martin Spruit die ook cultuur in zijn portefeuille heeft, hebben nog een lange weg te gaan.

(Dank Carmen voor deze foto’s)

We pakken nog een optreden mee bij Aad en Romy de Winter bij de Westeinderweg, waar Marco de Groot zijn stem laat horen. Zijn financiële bijdrage verdwijnt in de pot voor Stichting Opkikker. Hier kon je eendjes vissen in een zwembad voor het goede doel. Er waren prijzen beschikbaar gesteld, gekocht bij de Stichting Opkikker. Op het terras bij Aswieta treffen we nog de resten van een gezellige avond. De Hoge Brug ruim versierd met verlichting en slingers. In de verte twinkelen lichtjes, de avond vordert al flink.
Hier en daar is de koffie al gezet en gedronken en gaan overheerlijke appeltaarten in het rond of chocolade cake. Jammie. De jury heeft ook nog een lange weg te gaan.

Als organisatie comité zijn we er van overtuigd dat de brug bij Gert Janson in de prijzen valt en daar wordt alvast de buurman en buurmantaart gebracht. Het is immers hun burendagfeest.
Na lang wachten, de bezoekers bij het Kulturhus gaan op visite bij the Base, waar opnieuw Marco gaat zingen. Ik staar over lege banken, jawel gesponsord door Pdro en volle tafels en leg mijn benen in ruststand.
Dan komt de jury aangesjokt. De uitslag luidt:
nummer 1: de brug bij Gert,
nummer 2: de mencave bij Van Bemmelen waar het dekzeil over de takken van de boom gespannen is en minimaal 3 ladders zijn ingezet.
nummer 3: de Westeinderbrug bij de Winter.

We gaan op pad om de taarten uit te delen en krabbelen het labeltje 1e prijs van de taart en brengen dat labeltje alsnog bij Gert en consorten. Ze waren ervan overtuigd dat ze de winnaars waren! Dus die actie maakte het weer goed. De groene taart ging naar Van Bemmelen waar deze eveneens met open armen werd ontvangen.
De witte taart vond zijn weg naar Aad en Romy waar direct het mes werd ingezet en de kaken aan het werk. Wat een heerlijke taart, wat een lekkere laagjes.
We gaan weer terug naar de basis, waar alles zo goed als opgeruimd is. Dan wordt het nagenieten en dank zeggen aan allen die hebben bijgedragen aan dit Bruggenfeest. Alle helpende handjes bij de voorbereiding en het opruimen, héél veel dank. En natuurlijk dankzij de bijdrage van Fonds 1818 en Vlietwensen, zonder hen was dit niet mogelijk geweest. 1818 x dank.

Dan over 2 weken nummer 2500, tja dan is het woord aan de verenigingen en u als lezer. Wij hebben ons kruit verschoten.

Petra en kijk: https://www.youtube.com/watch?v=bBCeSrbuIms