Categorie archieven: redactioneel

Planning programma bruggenfeest:

16.00 uur start kerk met burgemeester Klaas Tigelaar en diverse koren
16.00 tot 19.00 schminken bij de boerderij t.o. de Passie
16.30 uur shantykoor met sing along buiten kulturhus
17.00 uur Music on Westeinderbrug
17.30 uur Shantykoor met sing along bij Cees Jufffermans
18.00 uur Music on bij fam. Pardon
18.30 uur shantykoor met sing along Jaap den Hollander, terrein t.v. de Passie
19.00 uur Music on bij Kulturhus
19.30 uur Music on bij Koos van Wissen, optioneel

The Base heeft hun eigen dj
Carmen en Joysi zoeken hun eigen plekje op de bruggen.
Verder hopen we op nog wat spontane aanmeldingen van Marco en/of Jan.

Is er bijvoorbeeld apparatuur voor slanke Jan beschikbaar waar hij in kan pluggen? Dan graag reactie naar redactie@dorpsketting.nl

Petra

Bruggenfeest

De countdown is begonnen en de voorbereidingen zijn in volle gang. Afgelopen zaterdag zijn de bruggen langs de Dr. Van Noortstraat vanaf de Hoge Brug tot en met Akkerlust versierd met bolchrysanten. Bij de bruggen die zich aangemeld hebben, zijn 2 exemplaren geplaatst. Dankzij de inzet van twee ferme jongens Sem v.d.Salm en Cees Overdevest van Hoveniersbedrijf Joost Janson, die belangeloos de palen geleend heeft. (Deze worden na het bruggenfeest eerdaags weer opgehaald!).
In de schuur bij Joost Juffermans zijn vooraf de potten bewerkt d.m.v. een plankje eronder, waar de heren zich uitstekend vermaakt hebben. Door de goede voorbereiding kon er zaterdag actie ondernomen worden. Twee man palen zetten, twee man bloembakken plaatsen en twee vrouw bolchrysanten uitzetten.
Kortom een (Dorps)ketting. We hopen natuurlijk dat de plantjes regenwater krijgen, maar in geval het droog blijft, hopen we dat ze wat water krijgen zodat ze er volgende week extra fleurig bij staan, omdat alles wat aandacht krijgt, bloeit.
Verder hebben de aangemelde bruggen verlichting gekregen om hun brug of terrein mee te versieren en als organisatie zitten wij ons hierop nu al te verkneukelen, omdat dit tevens een belofte voor de donkere wintermaanden inhoudt.

Samen zingen
We starten om 16.00 uur in de kerk, waar burgemeester Klaas Tigelaar achter het kerkorgel plaats neemt. Een paar prachtige nummers voor zijn rekening neemt. Het geheel wordt afgesloten door onze koren uit Stompwijk. De beide kerkkoren zingen samen met wat oud prinsen, the Voices van Stompwijk en het Shantykoor uit Zoeterwoude. De handen worden in elkaar geslagen en stemmen vloeien samen. Want wie wil dat nu niet: “Zingen met de burgemeester”.
U bent natuurlijk allemaal van harte welkom. Eén geluid onder leiding van Dini Berbee. Er worden twee liederen ten gehore gebracht waaronder een bewerkte uitvoering van de Amsterdamse grachten. Eerder is hier door Wybo Suyten een andere tekst opgemaakt, deze is verder bewerkt door Dini Berbee. Van een ieder die meezingt op het altaar wordt verwacht dat je om 15.15 uur aanwezig te zijn om 15.30 uur gezamenlijk te oefenen. Later gaan we met zijn allen nog voor het Kulturhus zingen met het Shantykoor. Het Shantykoor zal later op twee andere verschillende plekken in het dorp te horen zijn. Er worden tekstboekjes uitgedeeld zodat we lekker kunnen meezingen.

Ouderen
Voor de ouderen onder ons staan 40 échte stoelen en tafels voor het kulturhus klaar. Er wordt een tent opgezet, zodat we in ieder geval droog en uit de wind kunnen zitten. We rekenen op de komst van minimaal 40 ouderen zodat elke stoel bezet is. Maar eerst natuurlijk naar het kerkorgelconcert in de kerk.

Jeugd
Voor de jeugd is er vooral actie op de boerderij van Van Boheemen (tegenover de nieuwe Passie), waar er vanaf 16.00 uur geschminkt wordt. Het team van Wendy, Karin, Maroeska, Laura staat klaar om iedere liefhebber te schminken. Er kunnen daar super bellen geblazen worden en een ballonnenman vertoont zijn kunsten. De ballonnenman gaat ook door het dorp, dus geen paniek, hij komt vanzelf langs.

Jongeren
De base zorgt voor hun eigen feestje voor het Dorpshuis, hier is een dj die voor de achter- en voorgrondmzuziek zorgt. Ook daar ben je welkom om aan te schuiven.

Golden ticket
Er wordt een aantal Golden Tickets beschikbaar gesteld, goed voor pakweg 20 hamburgers van Vieveen saté. De tickets zijn verstopt in de Dorpskettingen die buiten de Dr. Van Noortstraat worden verspreid. Voor de winnaar staat er een tafel klaar. De winnaars komen dus bijvoorbeeld uit de Van Santhorststraat, Akkermunt, Waterviolier. De golden ticket kan je alleen op zaterdagmiddag 28 september inwisselen bij het Kulturhus. Hier staat een barbecue klaar! De winnaar neemt buren en vrienden mee naar het Kulturhus, deze buren zorgen voor stokbrood en smeersels. De andere vrienden voor saté, saus en salades en dan is de feest compleet. Vergeet je drankje niet.

Jury
Er zijn prijzen voor de meest originele, creatieve of gezelligste brug. Een jury komt langs en zal dit beoordelen, De prijs wordt gebakken door Mariska van der Meer, dus dat wordt ‘delicieux’.

Muziek
We hebben veel talent in het dorp, maar er zijn er maar weinig die zich willen of durven te laten horen. Extra applaus voor de burgemeester. Natuurlijk hebben we het Shantykoor die op drie adressen van zich laten horen. En Music On, een band die nog niet zo lang samenwerkt, maar wel de nodige ervaring heeft. Carmen en Joysi laten zich eveneens van zich horen. Natuurlijk kan je je nog steeds aanmelden of ergens spontaan een plekje opzoeken.

Welkom op het Bruggenfeest van 2019!

Zoals reeds is aangekondigd, wordt op zaterdagmiddag 28 september vanaf 16.00 uur het Bruggenfeest georganiseerd. Eerdere edities van dit feest waren een groot succes en vandaar dat het 2500ste nummer van de Dorpsketting aanleiding is geweest om de bruggen in ons lintdorp wederom centraal te stellen als symbool voor verbinding. Vele brugeigenaren hebben toegezegd hun brug open te stellen en deze voor de gelegenheid extra mooi te versieren. We hopen natuurlijk dat ook het weer meezit die dag zodat we met zijn allen kunnen genieten van een mooie nazomermiddag.

De burgemeester zal om 16.00 uur bij de kerk achter het kerkorgel het startsein geven voor het Bruggenfeest en vervolgens zullen er op verschillende plaatsen in het dorp allerlei activiteiten verzorgd worden. Bij het Kulturhus worden tafels en stoelen geplaatst waarvoor je je als club, buurt of groep vrienden kunt aanmelden indien je geen brug tot je beschikking hebt. Wij reserveren dan een plekje voor je zodat je een prachtig uitzicht hebt op de vele versierde bruggen.

Om alvast een tipje van de sluier op te lichten van de activiteiten volgen er hier alvast een paar: het Shantykoor uit Zoeterwoude zal optreden, er is een sing-a-long en een akoestisch optreden, er kunnen kinderen geschminkt worden én loopt er een ballonnenartist rond. Maar hier kunnen natuurlijk altijd nog meer activiteiten bij, dus heb je iets in gedachten en zou je graag ergens op willen treden? Laat het ons dan weten en dan zorgen wij voor een mooi plekje.

Om ervoor te zorgen dat je tijdens het Bruggenfeest kunt eten en drinken wat je zelf lekker vindt, is het de bedoeling dat iedereen zijn eigen eten en drinken meeneemt. Na afloop blijft er zo geen rommel achter en zorgen we er samen voor dat het dorp netjes blijft. Suggesties voor optredens, aanmeldingen voor een tafel bij het Kulturhus of andere leuke ideetjes kun je mailen naar redactie@dorpsketting.nl. Wij hebben er zin in en zien jullie enthousiaste reacties graag uiterlijk zondag 22 september tegemoet!

Burendag 2019 (deel 3)

Beter een goede buur dan een verre vriend, een oud en wijs gezegde. En die gaat zeker op met burendag. Er zijn weer nieuwe aanmeldingen binnen en ook toezeggingen vanuit de wandelgangen. Het liefst willen we dat je je aanmeld, we gaan dan weer wat moois bestellen om de bruggen nog mooier te maken.
Verder zijn er vragen als: ja, ik ben nog aan het verbouwen en ik weet niet of het sanitair dan al functioneert. Dat is een dingetje, maar misschien heeft iemand een dixie die ter beschikking gesteld kan worden.

Er is een springkussen die op het kerkplein komt te staan, hier hebben we toezicht(h)ouders voor nodig. Wie wil dat gaan organiseren? Aanmelden kan bij de redactie@dorpsketting.nl Geef je voorkeur tijd op, samen een half uurtje moet haalbaar zijn en dan gaat de beurt naar de volgende ouders, buren, oma’s, nichtjes, neefjes. Is de voorraad op dan laten we de lucht uit het kasteel lopen.

Zijn er liefhebbers om te schminken of wil je een activiteit voor je rekening nemen, ook dan bij je bij de redactie aan het juiste adres.

Petra

Thomas en Tiny in het zonnetje

Vandaag werd de kerk en begraafplaats weer schoongemaakt. Elk kwartaal gaat er flink de bezem door de kerk. Trouwe helpers zijn dan Thomas en Tiny Lelieveld. Ze stonden vorig jaar bij de schoonmaakactie van het dorp in de schijnwerpers. Er zijn toen toezeggingen gedaan om hen te verwennen met grijpers en gekleurde hesjes om hun bijna dagelijkse ronde langs de Kniplaan en de Vogelplas vergemakkelijken. Ze zijn het die nu ruim 26 jaar dit gebied afval vrijhouden. En dat is zeker na het weekend een flinke klus. Zij betreuren het dat er meerdere afvalbakken weggehaald zijn. Dit was in het kader van de bezuinigingen en dat zou kloppen als de mens ook iets beter zijn eigen rotzooi opruimt of weer mee terug neemt. Zo ver is men nog niet.
Er wordt bij de gemeente gekeken of er weer bakken teruggeplaatst kunnen worden. Thomas en Tiny zorgen er dan voor dat ze weer gevuld worden.

Er werd even een momentje gepakt tijdens de schoonmaak van de kerk, met het altaar als podium en hun collega’s als publiek. Een vette bos bloemen erbij, waarbij hier de credits gaan naar Stichting Vlietwensen en het Van Ravesteijnfonds omdat er door hen geld ter beschikking is gesteld voor vergroening van het dorp, zoals de bloembakken en nog andere lopende plannen. Nou als iemand zorgt voor frisse en schone vergroening dan is dat dit stel. Een applaus van de aanwezigen en het hele dorp.

Petra

Bruggenfeest 2019, deel 2

Het gonst in de lucht… De eerste aanmeldingen zijn binnen. Een vaak gehoorde vraag is: “Ja maar als ik mijn brug beschikbaar stel, kan ik zelf nergens heen.” Niets is minder waar. De brug, dijk, snippergroen wordt immers gedeeld met buren, vrienden, kennissen en voorbijgangers. Er is altijd wel iemand die de honneurs kan waarnemen. Zie het als een basis van waaruit je af en toe kan ontsnappen en ergens anders aan kan schuiven om contacten te verversen of vernieuwen en daarna weer terug te keren naar de basis.

En ja, wat als je daar nu niet woont en wel mee wil doen met je straat, voetbalteam, bridgeclub. Dat kan altijd. Je meld je aan en wij zorgen voor een biertafel en banken die dan voor je gereserveerd worden op een dijk of plein of groenstrook.
Je neemt zelf je tafelkleed, vaasje bloemen, bestek, borden e.d. mee of je verdeelt deze taken onder de overige tafelgenoten om optimaal te kunnen genieten. Spreek af wie wat maakt en deel de kosten.

Schrijf je in als bewoners van de Meer en Geer, Tuinbouwweg, Laantje van de dokter, Pinksterbloem, Westeinderweg, Veilingweg, Huyssitterweg, Van Merodestraat, Van Santhorststraat en niet te vergeten Akkermunt. Samen sterk!

Ga de buurt op en mobiliseer dit met elkaar. Valt dit feest samen met je:
“wie-heeft-de-grootste-pompoenwedstrijd” dan komt dat mooi uit. In plaats van achter in de tuin, ga je voor in je tuin zitten en het hele dorp helpt mee met jureren. De uitstalling van de pompoenen dragen bij aan de uitstraling van je brug en snippergroen. Hoe feestelijk dat oranje en groen.
“Ik kom die dag net terug van vakantie!”. Hoe leuk is het dan als je door de buurt ontvangen wordt met een welkom thuis barbecue. In plaats van boodschappen doe je wat in de fooienpot!

Aanmelden, ideeën, reserveringen biertafels stuur je bericht aan:
redactie@dorpsketting.nl

Petra

28 september Bruggenbarbecue op Burendag, tgv Dorpsketting nr. 2500

Over enkele weken ligt Dorpsketting nr. 2500 in de (digitale) brievenbus. 10 Jaar geleden was nummer 2000 de aanleiding om ter ere van dit mooie nummer van ons huis-aan-huis weekblad een bruggenfeest te organiseren. Nr. 2500 komt in oktober uit, maar we gaan dit alvast vieren op Burendag. Dat valt dit jaar op 28 september en dan van 16.00 uur tot 20.00 uur.
De overeenkomst tussen bruggen en de Dorpsketting is, dat er verbindingen gelegd worden. Wat een succes was dat in 2009 en 2012. Hoogste tijd voor een herhaling van dit samenzijn en de aanleiding is opnieuw de Dorpsketting.

De opzet is hetzelfde; elke brug zijn eigen feestje met de buren naast en tegenover hen. Heb je geen brug dan ga je naar vrienden of bij toekomstige vrienden op de brug. Deze keer willen we het plein voor de kerk, Dorpshuis en eventueel Kulturhus erbij betrekken. Als grotere verzamelplaatsen voor de buitengebieden die geen brug ter beschikking hebben. Heb je in het buitengebied wel een brug, vier dan je eigen feestje en laat het ons weten.

We nodigen iedere brugeigenaar uit om zich aan te melden bij de
redactie@dorpsketting.nl.

Daarbij willen we iedereen die een muzikaal of ander steentje kan en wil bijdragen zich aan te melden bij een brugeigenaar of bij de redactie. Dan denken we aan de fanfare, het (kinder)koor van Marian en he koor van Carmen en natuurlijk is ook een kerkkoor van harte uitgenodigd om voor de kerk te komen zingen of samen met de fanfare iets te doen. Heb je een gitaar en wil je bij een kampvuurtje wat nummers spelen, wij zingen mee.

Ben je lid van een band, laat je horen. Wil je een workshop verzorgen ook dan zit je hier op het juiste adres.
Altijd al een keer voor DJ willen spelen, grijp je kans. Heb je een accordeon of zing je met een muziekband, helemaal leuk. Zoek je een podium dan zit je op Burendag goed.

Tuurlijk is er een prijs voor de mooiste versierde brug. Kortom allemaal aan de slag. Achter de schermen bubbelt en bruist het. Fondsen zijn aangeschreven zodat we kunnen meewerken aan de uitstraling.

Genoeg voor deze week.

Petra

Geen VakantiePret in Stompwijk

Er is dit jaar geen VakantiePret (voorheen WOeJPret) in Stompwijk. Het bericht dat hierover op de voorpagina van Het Krantje van vorige week stond, bleek gebaseerd op een oud bericht op Stompwijk.nl.Vorig jaar was er al geen VakantiePret meer vanwege een ernstig te kort aan vrijwilligers. Dit jaar is men druk bezig met de verhuizing van het Dorpshuis naar het Kulturhus en ziet men ook geen kans om vakantieactiviteiten te organiseren.Een vrijwilligster geeft echter aan dat het de bedoeling is dat er volgend jaar – als het even kan – aan het eind van de zomervakantie wel weer een kort zomerprogramma voor de Stompwijkse jeugd wordt samengesteld.

Bron: Het Krantje én redactie Dorpsketting

Steekpartij tijdens de st. paardendagen

Uit het AD van 20 juli 2019:

Gewonde bij vermoedelijke steekpartij tijdens Stompwijkse Paardendagen

Een persoon is gisteravond gewond geraakt bij een vermoedelijk steekincident op de kermis aan de Doctor van Noortstraat. Het slachtoffer moest per ambulance worden overgebracht naar het ziekenhuis.

Meerdere personen werden direct na het incident gefouilleerd om uit te sluiten dat zij iets met het incident te maken hadden.  Voor zover bekend is niemand aangehouden. De politie doet uitvoerig onderzoek naar het incident. ,,Het gaat vermoedelijk om een steekincident, maar dat weten we nog niet helemaal zeker. Het kan ook iets anders zijn.”

Hoeveel mensen bij het incident betrokken zijn en wat er precies aan de hand was, is nog onduidelijk.

De Snackbar officieel geopend

Dinsdag 9 juli 2019 is De Snackbar Stompwijk, onderdeel van De Bles BV, geopend. Onder toeziend oog van genodigden zoals het personeel, de (ver)bouwers, familie, vrienden en bekenden, werd door Ruud & Jose het lint officieel doorgeknipt. Ruud en José hebben eind mei hun deuren van café De Gouden Leeuw en de hierbij behorende snackbar gesloten. Hun zware bakwand is met veel kunst- en vliegwerk overgebracht. En de kennis van 30 jarige ervaring is eveneens overgedragen. Het is weliswaar een andere tak van sport voor de Bles, er is echter het vertrouwen om dit eigen te gaan maken.

Er is optimaal gebruik gemaakt van de relatief kleine ruimte, waar voorheen de slijterij gevestigd was en later het ijs van boerderij de Jong werd verkocht. Het ijs is er natuurlijk nog steeds en naast patat en snacks in de vitrine, ontbrekende  vertrouwde lolly’s niet.

In gesprek met Jacques Suyten werd mij duidelijk dat héél vroeger ook een snackbar in de bar van de Bles was gevestigd. En Jacques kan het weten want hij komt er al 50 jaar over de vloer en heeft alle veranderingen meegemaakt.

Er is de afgelopen 3,5 jaar veel verbouwd en hard gewerkt om van De Bles een gezond en goed lopend bedrijf te maken, dat bijna op een paar dagen na, het gehele jaar is geopend. De aanloop vergde tijd en kinderziektes, maar nu is er groei in omzet, kwaliteit en goede recensies.

Jeroen de Gier memoreert nog even waar ze allemaal mee bezig zijn. Ze zijn bijvoorbeeld dagelijks open van 10.00 tot 22.00 uur. Ze verzorgen ontbijt, borrels, diners. Ook ontbijt buiten de deur en picknickmanden die meegegeven worden op bootjes bij de Meerburger. Ze leveren luxe broodjes aan het bedrijfsleven, bieden vergaderruimten aan waarbij ook grote jongens zijn vertegenwoordigd zoals bijvoorbeeld Samsung, Nationale Nederlanden en de verkeersleiding van Schiphol. Evenementen met bandjes, Koningsdag, het Scandinavische feest. Natuurlijk feesten en partijen, condoleances en bruiloften met de mogelijkheid tot de ceremonie zelf in de Bles. Catering of buffet aan huis of compleet verzorgd op locaties. Sportcafé met het samen kijken naar voetbal en de formule 1, gamen. Maaltijd aan huis via Thuisbezorgd.nl en nu dus de snackbar met een uitgebreid aanbod waar naast de gebruikelijke zaken ook pizza’s, kibbeling en de daghap verkrijgbaar zijn.

De aanwezigen konden allerlei zaken proeven en het vertrouwen is er, dat dit een mooie aanvulling is voor de Bles als voor Stompwijk.

Petra