Nog even wat huishoudelijke mededelingen voor de rest van het jaar! Volgende week dinsdag ligt er GEEN Dorpsketting in uw bus, maar wel eind van de week. De planning staat op zaterdag 22 december. Dat is dan de laatste van het jaar, de week erop is het Kerst, de week daarop Nieuwjaar, dus ver vooruitkijken. We overbruggen deze periode tot 7 januari 2019. Voordat het zover is verwachten wij natuurlijk nog heel veel wensen, tekeningen, (kerst)verhalen of mooie herinneringen over het afgelopen jaar. Maar vooral willen we de Dorpsketting vol met complimenten, want een vriendelijk woord kan je drie wintermaanden verwarmen. Dus help elkaar de winter door. Dat maakt die donkere dagen toch iets lichter.
Complimenteren doe je zo (google):
Complimenteren gaat niet iedereen altijd even gemakkelijk af. Het belangrijkste is dat je ervoor zorgt dat een compliment persoonlijk en oprecht is.
1. Praat, schrijf of sms altijd in de ‘ik vorm’. Daarmee geef je aan dat het een persoonlijk compliment van jou aan de ander is. Voorbeeld: ‘Ik wil je graag even laten weten dat ik het heel bijzonder vind hoe jij…
Complimenteer iemand persoonlijk. Een algemeen compliment aan een groep is goed bedoeld, maar komt bij niemand persoonlijk aan. Dus niet Stompwijk ’92 maar Jan of Piet die door weer en wind langs de lijnen vlagt en voor jouw kind zijn bed uitkomt.
Maak datgene wat je zo bijzonder vindt concreet. Voorbeeld: Ik vind het geweldig dat je altijd voor me klaarstaat als ik je nodig heb. Dat is voor mij echte vriendschap!
Doe het op een manier die bij jou past. Vind je het bijvoorbeeld moeilijk om het te zeggen; niet doen: schrijf het op. Je krijgt nu de kans.
Doe het op een manier die bij de ander past. Onder vier ogen of in een groep of lekker onverwachts in de Dorpsketting.
Overdrijf niet, want dan komt het onnatuurlijk over! En dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Nou met een dergelijke gebruiksaanwijzing moet het lukken. Het helpt ook als je net doet alsof je aan een vriend(in) schrijft. Ik weet zeker dat, als je dit doet dat je er zelf blij van wordt.

Tevens willen we u uitnodigen om een cadeautje uit te delen of onder de kerstboom van een ander te leggen. Geen echt cadeau maar een lief woordje in de vorm van een compliment. Eerder hadden we spreuken als een hartelijk woord, warmt het hart voor drie maanden. Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten, maar de echo ervan duurt eindeloos, aldus moeder Teresa. Als iets fout gaat staan we vooraan om dit te laten weten en maken graag gebruik van sociale media. Als het om complimenten gaat gaan we hier heel zuinig mee om. Doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg! Maar nu gaan we uitpakken!
Wat was het gisteren een spannende dag. Rond de klok van 13.00 uur verzamelden vele kinderen zich nabij de Hoge Brug waar Sint Nicolaas werd verwacht. De spanning was van de gezichtjes af te lezen. Met een prachtige snelle boot kwam Sint Nicolaas met zijn hoofdpiet en hoofdpiet in opleiding de Nieuwe Vaart af. De boot was vrolijk versierd en het was duidelijk dat deze uit Spanje meegekomen was. Kijk op de foto zie je zelfs dat de eenden vrolijk
met de boot meevlogen, ook die waren enthousiast. Dansende Pieten op de kade en overal (groot)ouders met hun kinderen. Maar ook twee rommelpieten, die rotzooi aan het strooien waren. Pieten strooien met pepernoten, maar deze leegden hun vuilniszakken op de dijk. Gelukkig werden ze flink toegesproken en hebben ze de dijk weer keurig opgeruimd. Het is een goede zaak om Stompwijk ook schoon te houden.
Gezellig lopend vertrok de stoet naar de Bles waar de zaal versierd was en klaar voor ontvangst. De kinderen zongen hun longen uit het lijf omdat ze zo lang moesten wachten op de komst van Sint Nicolaas. Hij was zijn boek kwijt dus dat duurde even. Eindelijk kwam de sint binnen met zijn Pieten. Er werd gedanst en gezongen en er werd een opruimles gegeven over wat in welke container hoort. Er was gelegenheid om de keeltjes te smeren en werd de zang en dans overgenomen door een aantal enthousiaste
meiden die Sinterklaasliedjes ten gehore brachten met een mooie choreografie. Ingestudeerd onder de bezielende leiding van Marian Pijnacker van zangstudio The voice.
Om drie uur was het feestje afgelopen en ging iedereen nog met een cadeautje naar huis. En mocht zelfs de schoentjes weer gezet worden.
Terug naar het Kulturhus, dit pand wordt energieneutraal en gasloos gebouwd. Energieneutraal wil zeggen dat het pand voor zijn eigen energie gaat zorgen. Dat is nogal wat voor een dergelijk groot pand. Het Kulturhus werd samen met Optima Forma in Voorburg als voorbeeld gesteld. Middels een bericht in Het Krantje kon je je hiervoor opgeven. Ik was bijzonder blij verrast tijdens de rondleiding. Er zijn allerlei duurzame, geluidswerende, echo opvangende materialen, met een lange levensduur gebruikt. Natuurlijk zonnepanelen en zelfs uitrolbare folie met zonne-opvangende cellen die je zo over een plat dak kunt uitrollen. Er worden nog grote daken in de omgeving gevraagd! Het dak van de sporthal of van grote bedrijven kunnen hier hun voordeel mee doen. Het weegt nauwelijks iets ten opzichte van panelen. Ramen zijn dubbel geïsoleerd met brandwerend glas en bij sommige ramen zelfs drie dubbel. En nee er is geen lift maar wel een geleidelijke oprijmogelijkheid om in ieder geval de ‘woonkamer’ te kunnen bereiken. Het pand ligt toch in de dijk, zodat ook het Hoogheemraadschap, naast de overige partijen hierin hun voorwaarden had. De ingang aan de zijkant is hoger dan aan de achterkant. De jeugdsociëteit vindt het heerlijk om ‘ondergronds’ te gaan, sowieso goed tegen geluidoverlast.
Met een dergelijke titel kan ik u melden dat de oogst mislukt is. De oproep om Stompwijk meer kleur in de vorm van bloemen op de brug te plaatsen is amper aan voldaan. Gisteren had ik de eer om bij het Midzomerontbijt bij de Drie Molens te gaan filmen en op de terugweg had ik mooi tijd en gelegenheid om de waterkanten eens goed te observeren.
Eén burg en een stoep op het water deden hun best, maar zover mij bekend wordt deze brug al jaren in de bloemen gezet en op het stoepje pronken eveneens al geruime tijd bloempotten. Zo mooi als de foto’s van vorige week heb ik ze niet gespot.
Dit stukje berm trok eveneens mijn aandacht, een bord waarop ik een bedrijfsnaam verwachtte. Als je vanuit Stompwijk fietst zie je de achterkant waar niets op staat en als je terugfietst moet je echt oversteken om het te kunnen lezen. Totdat er een keer stil gestaan wordt op een prachtige zondagochtend. Het gaat over het veelzijdig landschap Stompwijk en de houthakkersbosjes.
Al met al een toch wel groen resultaat al kan dat ook de bloeiende waterlelies en het oprukkende kroos komen.
Dan zijn we erop gewezen dat onze Dr. van Noortstraat en 30km zonegebied is, dit wil zeggen dat er sprake is van gelijkwaardige kruisingen. Rechts heeft in dat geval voorrang dat geldt dus voor de Huyssitterweg en de Kniplaan. Voorbij de ‘Nieuwe huizen’ begint de 60 km zone, dus verkeer vanaf de Tuinbouwweg heeft GEEN VOORRANG! Ook bij de Bles heeft het verkeer van rechts voorrang. Trouwens de Meerlaan is ook 30 km zonegebied. Is het anders dan horen we het wel.