Deelverslag van de Dorpsraad

Vooruitlopend op het officiële verslag dat u ongetwijfeld volgende week in de Dorpsketting aantreft, volgt hier alvast een samenvatting van wat er besproken werd in de openbare Dorpsraadvergadering van maandagavond 18 oktober.
De € 50.000 die de gemeente heeft gereserveerd voor het opknappen van het terrein bij de kerk en het Dorpshuis wordt een jaar vooruitgeschoven in de boeken. Dit vanwege de plannen voor het beoogde Kulturhus, oftewel Stomphus waarmee het voorzieningenniveau wordt opgevijzeld. Het herbergt bijvoorbeeld medische voorzieningen, bank, bibliotheek, peuterspeelzaal enz.
De Projectgroep Stomphus is in overleg met de Werkgroep Werk aan de Kerk. De werkgroep heeft in het verlengde van de restauratie van de kerk een plan ontwikkeld voor woningbouw in de pastorietuin en parkeergelegenheid daaronder. Tevens kan de reguliere functie van de kerk worden uitgebreid met een sociaal/culturele functie. Uit overleg tussen Projectgroep Stomphus en Werkgroep Kerk moet blijken waar de twee groepen en hun projecten eventueel samen kunnen optrekken. Voorbeeld: kan het Stomphus onder dak in de pastorie?

De verkeersveiligheid rond de school vereist actie. De onveilige situatie aan het begin en einde van de schooldag kent twee veroorzakers.
1. Ouders die hun auto slordig aan de weg parkeren en
2. het doorgaande verkeer. Voorstel: een parkeerverbod tussen de beide ingangen van de school.
De route van de bus blijft door Stompwijk lopen. Halte Meerlaan blijft bestaan.
De hondenuitlaatplaats achter Lexmond mag om juridische redenen niet door een particulier hek in tweeën worden gedeeld om een poepvrij speelterrein voor kinderen te creëren. Hondeneigenaren zijn verplicht de uitwerpselen van hun viervoeters op te ruimen. Maar ja, dat doen ze niet!
3VO heeft een rapport uitgebracht over de verkeersveiligheid van de Stompwijkseweg. Conclusie: die is zeer onveilig. 3VO introduceert ‘fietssuggestiestroken’ en stelt voor een ‘knip in de weg’ te maken. Reactie van voorzitter Beimers: ‘De suggestie dat fietsers achter een paar witte strepen veilig fietsen is onverantwoord. En een knip in de weg betekent het verkeer omleiden (over de Kniplaan?) en dat is onuitvoerbaar’.
Het college van B & W is nog niet uitgediscussieerd over de verkeersveiligheid. Dilemma: er is € 12½ miljoen beschikbaar voor duurzame reconstructie van de Stompwijkseweg. Maar: een strak wegoppervlak leidt tot verkeer dat harder gaat rijden. Verder wordt het wegdek geteisterd door (ongeveerde) tractoren die bestuurd worden door 16, 17 jarigen die geen rijbewijs hebben, alleen een tractorrijbewijs. Woningen staan te schudden op hun fundamenten en er vallen scheuren in. Het vrachtverkeer draagt ook bij tot het ongemak. De gemeente heeft geen permanente snelheidscontrolerende agent in de aanbieding. Wethouder Beimers stelt voor dat de bewoners van Stompwijk de ondernemers op hun gedrag aanspreken. Red. Thea Ambagtsheer