Vet Hard

Wie kan zich die première niet herinneren van de film ‘Buy or Die’ nu 8 jaar geleden in de kas van Sjaak van der Voort, waar plaats was voor 1200 man en Tim Oliehoek zich in schijnwerpers wist te werken met zijn tweeënhalf uur durende speelfim met een piepklein budget. Nu heeft hij een budget van 3,7 miljoen euro gekregen van producent San Fu Maltha van Fuworks om een echte actie komedie te maken. We houden hem vanuit Stompwijk natuurlijk allemaal in de gaten en sinds deze film ging draaien is hij volop in landelijke en regionale kranten gesignaleerd. Hij is tot tweemaal toe bij Papaul op bezoek geweest en zelfs op dit moment (maandagmiddag) is hij te zien op TMF. Radioprogramma’s besteden aandacht aan zijn film Vet Hard, je kan er bijna niet omheen.

Die première van toen is niet meer te evenaren, maar wel te benaderen door de film met elkaar te gaan zien in de bioscoop in de buurt van Stompwijk. Het plan was om dit eerst met familie te gaan doen, maar zo gaandeweg kwamen er steeds meer liefhebbers bij. Dankzij alle inspanningen van Marga zijn er twee zalen voor dit doeleinde vrijgemaakt in bioscoop Utopolis in Zoetermeer. Het werd een hele happening met een speciale ontvangst voor Tim Oliehoek, camera man Rolf Dekens (waarmee Tim samen op de filmacademie heeft gezeten) en producent San Fu Malta, overdekte rode loper, palmplanten, schijnwerpers, beveiliging, fotografen van de Telegraaf, Haagse Courant en Dorpsketting en 360 wachtende fans. Het wachten was de moeite waard. Eerst moesten alle kaartjes die gereserveerd waren goed aan de man gebracht worden met Marga als assistente achter de kassa en pas toen dat onder controle was, mocht de vrolijk gekleurde Eend te voorschijn komen. Tim stond dus al een half uur op ons en wij op hem te wachten. De ontvangst was geweldig, flitsende fotografen, fans en kinderen die graag een handtekening van Tim wilden hebben. De inmiddels koud geworden bioscoopbezoekers mochten eindelijk naar binnen waar het heerlijk warm was en er gelegenheid voor een drankje was. Beneden wordt Tim nog geïnterviewd door de Haagse Courant en vertelt Rolf over hun bezoek bij radio 3 van twee weken geleden. Rolf is enigszins druk voor zijn schoenmaat en zijn microfoon werd soms gewoon uitgedraaid……Tim kreeg uit handen van de theater manager Jacques van Doezum een Utopia waar de foto van Tim in geplaatst gaat worden en aan de ’Wall of fame’ in het hoofdkantoor van Utopolis in Almere komt te hangen

Boven zijn alle bezoekers van twee zalen in één zaal gepropt en vertelt San Fu Maltha over zijn ervaringen met Tim. De film Buy or Die had al de nodige indruk had gemaakt en hij dacht toen, die moet ik in de gaten houden. Omdat Tim perse met Rolf wilde werken is de film ‘The Horseless Prince’ gemaakt waarmee Rolf zijn kunnen moest aantonen. Deze opname was Rolf zijn toelatingsexamen voor het maken van de film Vet Hard. De cameraman zijn de ogen van de regis seur en dan moet je aan een half woord genoeg heb ben. San Fu was overtuigt van Rolf. Tim ziet dat Stompwijk hem nog niet vergeten is en dat doet hem duidelijk goed. De voorfilm van vanavond is “The Horseless Prince”, waarin onder andere opnamen gemaakt in de Laurentiuskeuk en op het kerkhof van de St. Jan in Zoeterwoude. Goed getimed, want er zaten veel figuranten in de zaal. Wel een beetje zware film. Tim zijn advies was om dat eventuele zware gevoel snel van je af te schudden, knop omzetten en dan te gaan zitten voor de hoofdfilm. Het liefst met een gigabak popcorn voor je om nogmaals te benadrukken dat de film bedoeld is om te ontspannen en te lachen.
Er is nog even tijd voor een drankje en tegen middernacht gaan dan eindelijk de lichten uit. Het is een heerlijke, gezellige en vooral komische actiefilm waar de ene actie de ander opvolgt. Aan de reacties te horen wordt er flink gelachen en af en toe geklapt en daar is de film voor bedoeld. Tim onthult zelf in verschillende regio’s in de bioscoopzaal te gaan zitten om de reacties af te wachten. De reacties zijn echt heel verschillend, dubbel liggen van het lachen, bulderen tot veel geklap en staande ovaties naderhand, daar doet hij het allemaal voor. Ik hoor heel veel mensen zeggen: ik hou helemaal niet van actiefilms. Ik ook niet, maar deze moet je gaan zien! De reacties achteraf zijn ook geweldig en wat een sfeertje, overal waar je keek waren bekenden. Koele glazen champagne en schalen vol met hapjes, dit alles gesponsord. Het personeel had het er maar druk mee, maar was toch ook gecharmeerd van het geheel. We sluiten de avond af bij trotse vader Frans Oliehoek en kunstmoeder Marga Stijnman en we lopen nog even de polonaise op de titelsong ‘Una Paloma Blanca’.
Tante Petra