Muizenissen

Honderd dagen en nog iets is het kabinet Rutte nu jong en ‘minister’(!) Geert Wilders gedoogd nog steeds. Dat had ik niet verwacht, maar dat komt natuurlijk doordat we een vlotte, energieke minister–president hebben. Eentje die een stuk duidelijker is dan Jan-Peter in het afgelopen decennium. Zelfs de Powned verslaggevers krijgen maar geen vat op hem. Daarbij moet wel gezegd worden dat Geert een flink toontje lager is gaan zingen en van de PVV’ers in den lande mogen alleen nog de woordvoerders wat zeggen. Tot nog toe is het hoogtepunt in deze kabinetsperiode dat we straks 130 kilometer per uur op de Afsluitdijk mogen rijden! Dat gaat ruim 60 seconden schelen! Deze nieuwe snelheidslimiet zou voor mij betekenen dat de rem er op moet want zodra ik op De Dijk zit, trap ik het gaspedaal zo diep als mogelijk in, laat het bij het monument even los waarna de race zich weer voortzet. Dat komt door een jeugdtrauma. Eens per jaar ging ik met mijn ouders in de Fiat 238 op vakantie en dan was het passeren van de Afsluitdijk een onderdeel van de reis. Voor mijn gevoel duurde dat uren. En dan ga je rare dingen doen, bijvoorbeeld onderweg het portier opendoen…Het liep goed af, grote broer of zus (ja, mijn geheugen is niet meer wat het was) pakte mij direct beet en trok het portier snel dicht. Daarna kreeg ik natuurlijk een hele tirade over mij heen en mijn weerwoord, waarom zit er geen kinderslot op die deur, hielp ook niet want dat was toen nog niet uitgevonden. Stel dat ik toch met mijn neus op het Afsluitdijkasfalt terechtgekomen was, dan was het nog de vraag met welke snelheid..Want vóór 1973 mocht iedereen nog zo hard als hij kon. Dat kon ook makkelijk natuurlijk, er was immers amper verkeer en ja, hoe hard kon het gemiddelde autootje toen..130? 140 met wind mee? Tegenwoordig kun je al 100 rijden in de 3e versnelling…Ná 1973 mocht je overal niet harder dan 100 km per uur en pas in 1988 werd de snelheid opgevoerd naar 120 km per uur. De komende jaren zal de snelheid op snelwegen een onderwerp van discussie blijven. Persoonlijk ben ik voor flexibele snelheden. Tijdens de nachtelijke uren zou je gewoon wat harder moeten kunnen want de combinatie van 100 over een bijna lege A4, de uitstekende vering van de gemiddelde auto en een minimaal geluidsoverlast in de auto’s zijn toch vaak de reden om de ogen te sluiten tijdens het rijden. Met alle gevolgen van dien. Het Egyptische volk is met hele andere zaken bezig. Al veertien dagen staan de Egyptenaren op het Tahrir-plein te demonstreren tegen hun leider. In navolging van de Tunesiërs, een prachtige revolutie die zich als een olievlek uitbreidt. Een mooi voorbeeld van hoe de wereld steeds kleiner wordt door uitvindingen zoals televisie, GSM’s en het internet. Men ziet en hoort dat het ook allemaal anders kan, dat onderdrukking uit is en vrijheid in. Elke dictatuur zal uiteindelijk sneuvelen omdat het volk niet achterlijk is. Zij is nieuwsgierig en absoluut niet achterlijk. Dat leert de geschiedenis ons al jaren. Als ik kijk naar onze geschiedenis zie ik veel overeenkomsten. Ooit was de kerk heer en meester en had je te luisteren naar wat zij ons voorhielden. 

Bijvoorbeeld dat vader’s wil wet was. Moeder’s taak was het huishouden en het grootbrengen van de kinderen. Het liefst zoveel mogelijk kinderen! Tegenspraak werd niet geduld. Inmiddels ligt die tijd achter ons en worden de herinneringen eraan steeds vager, wordt het nog wel eens lacherig aangehaald op verjaardagsfeestjes. Discussie, dat is de kern van een hedendaags (gezins)leven. Zo schreef ik vorige week, in alle vrijheid, over de verliefdheid van mijn jongste zoon. Dat leverde later die week, toen hij erachter kwam, een stevige discussie met hem op. Hij was terecht boos op mij. Gelukkig heb ik mij eruit kunnen lullen en respecteert hij mijn filosofie hierachter: Later lach je erom!

Arjen Veldhuizen