Werken aan de weg in Stompwijk

nieuwe brug 009

Omdat ik nieuwsgierig was naar de techniek achter het bouwen van een brug in deze slappe hoek van Holland ben ik wezen kijken bij de nieuwe Hoge Brug. Hoever zou het werk al gevorderd zijn en hoe doet men dat?

 De vorderingen

Volgens een woordvoerder van de gemeente is vorige week het hoogste punt bereikt. Ja zelfs bij een brug heb je dat. Bij navraag aan de werkers daar was er van een feestje nog geen sprake want de leuningen moesten er nog op. Over het nabije verloop was men nog niet geheel zeker aangezien komende tijd de nutsbedrijven hun leidingen gaan omleggen. De laatste leiding gaat dan uit het gebied waar de damwanden zijn geplaatst zodat dan ook de damwand gesloten wordt. Daarna wordt het straatmeubilair geplaatst. O.a. leuningen, lantaarns en het wegdek heraangebracht. Daarna word de noodloopbrug verwijderd. De afbeeldingen laten zien dat er wat moois in de maak is. Ziet er knap uit. De nabijgelegen winkeliers, hoewel monter en over de samenwerking met de BAM goed te spreken, hebben het wel zwaar te verduren, hun omzet is uiteraard behoorlijk terug gelopen. Enkele reguliere klanten komen nog wel, maar soms vinden die het keren toch blijkbaar lastig. De voorbijgangers zijn er dus niet. De handel blijft sterk achter en men kijkt reikhalzend uit naar de dag dat de weg weer open gaat. Wij moeten niet alleen klagen dat alles hier verdwijnt. Als dorp kunnen wij daar ook wel een beetje om denken, hoop ik.

De techniek

Ik zag daar bouten, ik denk wel een centimeter of acht dik, de grond in verdwijnen. De moeren erop om de damwanden op zijn plaats te houden. Waar zou dat aan vast zitten, vroeg ik mij af. Desgevraagd vertelde men mij dat er holle schroefboren ver weg gestoken zijn in een stevige zandlaag. Nadat die boor op de vaste plek is aangeland wordt deze vol gepompt met beton. Er komt dus een soort champignon onderaan te zitten, de armgebaren van de werker gaven iets van ruim een halve meter in doorsnede aan. De diepte wist de man niet te melden. Ik weet dat in deze omgeving de heipalen tot de zandlaag ongeveer 12 of 15 meter lang, dus dat zal het wel ongeveer zijn. Er lijkt er om de meter één te zijn aangebracht. Het heeft natuurlijk ook wel veel te houden met al dat verkeer. Het overspannende gedeelte is ± 9 ½ meter. Dat geheel rust op een betonnen steun met aan de andere kant een oplegging voor een “stootplaat” waar het verkeer als het ware tegenop rijdt.  

Afgelopen vrijdag werden de laatste gewapende betonnen stroken in het brugdek afgestort die de twee helften een hechte verbinding geven. Met de gedachten aan mijn Mecano tijd zou ik een vast geschroefde verbinding tussen beide oevers maken, maar zo te zien wordt dat niet gedaan. De delen worden zo gemaakt dat ze willen blijven liggen, maar toch wat kunnen bewegen. In de doorvaart komen wrijfgordingen waardoor het scheepvaartverkeer en de brug elkaar een beetje te vriend blijven.

 De Stompwijkseweg nabij huisnummer 58

Afgelopen week zijn er opgravingen gedaan om de oorzaak van het schijnbaar losraken van de betonwand te achterhalen. Zijn de ankers afgebroken of doorgeroest of losgeschoten misschien? De resultaten van dat onderzoek gaan naar een ingenieursbureau waarna de plannen voor herstel worden gemaakt. Rekening houdend met een worse case situatie is er een nood damwand aangebracht zodat in het ergste geval alleen het stuk vaart van deze damwand tot de zoutkering bij de Westeinderweg in de polder zou uitstromen. Dat is dus wel een ramp, maar beperkt toch de schade. Laten we het beste er maar van hopen. Waarschijnlijk later meer nieuws.

Eric Fontein