Toerclub Stompwijk

Afgelopen zondag reden alle groepen naar Nieuwkoop. Rond half 9 vertrokken weer 47 fietsers voor deze mooie rit.

De B vertrok met z’n 6-en (4 mannen/2 vrouwen) naar Nieuwkoop. Bij de start was het nog grijzig weer, echter na een kilometer of 10 werd het zonnig. “Misschien kunnen we straks buiten op het terras koffie drinken” opperde ik. Dit was waarschijnlijk aan het verkeerde adres bij de weergoden, want in de buurt van Bodegraven werd de lucht donkerder en donkerder. Onder een viaduct werden voor de zekerheid de jasjes aangedaan. Geen overbodige luxe want op de resterende 15 km naar de koffiestop barstte er een bui los. Hij liep over de volle lengte leeg. Het kwam met bakken naar beneden. Op het anders zo lieflijke smalle pad vanaf de witte toren (“potlood”) naar Nieuwkoop werd het, door de stromende regen, gewoon donker en nog koud ook. Een groep van een andere Toerclub moest daar stoppen om een lekke band te verwisselen. Hoeveel pech kun je hebben. We hadden er ca. 40 km opzitten toen we verkleumd bij het café “De eerste aanleg” aankwamen voor de koffiestop. Gezien de grote toeloop, ook van andere Toerclubs, moesten we naar een grote zaal aan de achterzijde van het café. De zaal zal er na afloop niet meer uitgezien hebben, want iedereen kwam doornat binnen. We hadden de hete koffie met speculaasjes hard nodig om weer een beetje bij onze positieven te komen. Op de terugreis naar Stompwijk zaten we, in de zon, weer lekker op de fiets en reden we een mooie Groene Hartroute. Ook droogde onze kleding weer een beetje op. Om 12.10 uur thuis in Leiden met 80 km op de teller. Achteraf een memorabele maar leuke fietszondag.

Hans Heemskerk

De C groepen

Net als alle andere groepen gingen ook wij naar de koffietent “De Eerste Aanleg” in Nieuwkoop. 7 Dames vertrokken bij de C1 en bij de C2 3 dames en 3 heren. Via Zoeterwoude ging het in een stuk langs de N11 naar Alphen. Daar sloeg het weer om en vlakbij de Hefbrug gingen de regenjasjes aan. Het ging behoorlijk door met regenen en daarom hebben we even gescholen onder een viaduct daar. Gelukkig klaarde het wat op en reden we verder via de Kortsteekterweg en de Ziende. Het tempo hielden we er aardig in en het ging lekker zo voor de wind. Bij de koffietent aangekomen mochten we plaatsnemen in de grote zaal achterin en ook andere groepen zaten al binnen, net zo nat als wij of nog natter. Er werden zelfs kledingstukken buiten uitgewrongen!! Het was sowieso apart dat we op de stoffen stoelen mochten zitten, waar ook later plasjes water op de vloer verschenen. Na een lekker bakje koffie weer terug. Het was nog steeds niet helemaal droog. Het ging weer over de Ziende en via Zwammerdam naar Boskoop. Nu lag het tempo lager, want het waaide behoorlijk. Gelukkig scheen hierbij wel weer het zonnetje en bleef het nagenoeg droog, op een buitje na in Boskoop, maar toen stonden we al te schuilen. Door Hazerswoude en de Bent reden we naar Zoeterwoude waar ik om ± 12.15 uur aankwam. De rest was met bijna 65 km. om 12.30 uur thuis.

Annie van Rijn

Groep C2

Met ons zessen gingen we op weg naar de 1e Aanleg in Nieuwkoop. In de buurt van Alphen a/d Rijn moesten wij er aan geloven. Een fikse regenbui speelde ons parten. Gelukkig zijn daar genoeg tunneltjes om even te schuilen. De regenjassen waren inmiddels aangetrokken en met weinig wind kwamen wij relaxt aan bij de koffie. Terug zagen we nog wel buien gaan, maar wij hadden de zon en inmiddels een stevige tegenwind. Ondergetekende fietste voor de eerste keer dit seizoen mee, maar had wel veel wandel kilometers in de benen. Het was even bikkelen, maar achter de twee kopmannen lukte het prima. De terug route ging door Aarlanderveen, de buitenkant van Alphen aan de Rijn, de Lagewaard van Koudekerk aan de Rijn, ‘Heineken’ Hazerswoude Rijndijk en ‘SJZ’ Zoeterwoude. Wij kwamen met 61 km om 12.20 uur moe en voldaan thuis en we hadden lekker gefietst!

Lia de Jong-Zwetsloot

Aanstaande zondag staat voor de A (85 km) en B (80 km) de rit naar Oudewater op de planning. De C gaat naar Langevelderslag voor een rit van 65 km. Vertrek is weer om 8.30 uur.