Het Nedrlands Kampioenschap Gazonmaaierracen

gazonmaaier 2gazonmaaier 1

Het Nederlands kampioenschap Gazonmaaier racen

Vorige week was er te lezen dat ik (Ryan Lansbergen) Nederlands kampioen gazonmaaier racen ben geworden in de special C klasse. Om dit te kunnen worden, komt er best nog veel bij kijken, daarom hier over een klein verslag van de afgelopen twee jaar. Om te beginnen heb ik samen met Swen Zandbergen voor het seizoen 2014 een maaier gebouwd waar we mee konden racen. In het seizoen 2014 reden wij om de beurt zodat we ervaring konden opdoen en om te bezien of deze hobby ons wel zou passen.  Uiteindelijk het seizoen netjes uitgereden en wij wisten in ieder geval zeker dat we hier mee verder gingen. Tijdens het seizoen 2014 is er ook een teamgenoot bij gekomen, Dave v.d. Berg uit Bergschenhoek. Dit is een oud klasgenootje van mij die via mij geïnteresseerd is geraakt in de hobby. Ook hij wilde graag mee gaan rijden en meehelpen met het bouwen van de nieuwe maaier. Voor het seizoen 2015 moest er dus nog een maaier bijkomen zodat ik voor de punten kon gaan rijden en Swen en Dave wilden om de beurt gaan rijden voor de ervaring.

De nieuwe maaier voor het seizoen 2015 hebben we in de wintertijd zelf gemaakt. Ook gingen we de oude maaier aanpassen en verbeteren. Bijna elke zondag en een avond in de week zijn we bij ons thuis in de schuur bezig om de maaiers af te maken. Er werden complete frames gelast, Ik deed zelf op school de achteras afdraaien, een 100pk sterke Honda cbr600cc motor werd geïnstalleerd, stuurinrichting met stuurhuis, aluminium race stoel laten lassen, stoelvering, voor schijfremmen, speciale banden besteld en ga zo nog maar even door. Het was uiteindelijk nog een race tegen de klok maar we hebben de maaiers afgekregen voor het seizoen 2015. De twee maaiers moeten natuurlijk ook vervoerd worden, daarom is er door een hele gulle sponsor een perfecte grote dichte aanhanger aangeschaft. Op de aanhanger zelf staan de namen van onze sponsors. We kunnen eventueel in de aanhanger slapen en al ons gereedschap kan mee. Een mooie klep zodat we de maaiers makkelijk kunnen laden en lossen en een optie om eventueel meer maaiers in

te passen. Het race seizoen begint altijd in de maand april, een maand voor de eerste race moeten de maaiers compleet gekeurd worden. Tevens wordt er een cijfercombinatie in het frame geslagen zodat de maaier en coureur daadwerkelijk verzekerd zijn tijdens het racen. Per seizoen worden er maximaal 12 races gereden, de hoeveelheid wedstrijden kan verschillen vanwege de organisatievan een wedstrijd. Het seizoen wordt verdeeld over zes maanden, de laatste wedstrijd is rond half september. Per racedag wordt er geprobeerd vier manches te rijden, een manche duurt acht minuten plus twee ronden. Gemiddeld beginnen de wedstrijden 12.00 of 13.00 uur, daarvoor kan er een half uur lang getraind worden. Per race dag worden er 12 wedstrijden (3 klassen A, B en C) verreden verdeeld tussen 13.00 en 17.00 uur. Na de races wordt er altijd gezellig met de andere coureurs en aanhang een biertje gedronken, de prijs uitreiking vindt meestal rond 6 uur plaats.

Om kampioen te worden moet je zoveel mogelijk punten bij elkaar zien te rijden over het gehele klassement. Per racedag kan je per manche maximaal 20 punten halen, per dag is dat dus maximaal 80 of 60 punten. De nummer  1 krijgt 20 punten, de nummer 2 krijgt 17 punten en de nummer 3 krijgt er 15 vanaf de nummer 4 gaat het naar 13 punten en zo verder. Ons seizoen is gepaard gegaan met hoogte- en dieptepunten. Om te beginnen is mijn eerste wedstrijd uitstekend verlopen en ging ik met de volle 80 punten naar huis. Swen reed die dag twee rondes en zijn maaier viel gelijk uit voor die dag.

Verder het seizoen in kom je er toch achter dat er het een en ander veranderd moet worden aan je maaier. Stoel iets verlast, kabelboom aanpassen, stuur verschoven en nog allemaal kleine dingen. Naarmate het seizoen vorderde bleef ik redelijk op kop staan en soms stond ik tweede, Swen en Dave hadden hun eigen competitie met zijn tweeën. Ook crashes horen erbij, zo heb ik een keer in de greppel gelegen en ben ik op zijn kant gegaan met mijn maaier toen mijn remmen ermee kapten. Eenmaal richting het einde van het seizoen bleek dat mijn motorblok redelijk achteruit ging en zelfs niet meer startte. Gelukkig hadden we eenzelfde reserve motorblok liggen, die we even snel voor de twee laatste wedstrijden er in moesten maken. Dit blok bleek de een na laatste wedstrijd niet helemaal goed te lopen wat mij toch punten koste. Met nog 13 punten verschil met de nummer twee was de laatste wedstrijd alweer inzicht. Hier mocht ik geen fouten maken en moest mijn maaier optimaal functioneren die dag. Na een paar avonden sleutelen en testen waren we er klaar voor. Die dag heb ik prima gereden en mocht ik naar huis met de tweede plaats in het dag klassement. Ik  was officieel Nederlands kampioen special C klasse! Dave is in het seizoen negende geëindigd en Swen achtste, er reden in onze klasse totaal elf coureurs mee.

Wij gaan ons komende half jaar druk bezig houden met een nieuwe maaier voor mij, zodat we volgend seizoen met ze drieën voor de punten kunnen rijden. Tevens gaan we de aanhanger compleet inrichten zodat er totaal drie maaiers mee kunnen en wij alles bij de hand hebben. Ook wil ik op deze manier onze hoofdsponsor AvS Stompwijk en FvS Loonwerk bedanken voor de geleverde bijdragen aan onze hobby! 123hekken, Jaap Huisman en mijn eigen moeder en vader mogen hier niet ontbreken! Lezers bedankt voor de interesse in onze hobby en tot over een half jaar.

Met vriendelijke groeten, Het ‘’FvS racing team’’

Ryan Lansbergen, Swen Zandbergen en Dave v.d. Berg

Foto’s onder andere van AJWP