Mythos, een vakantie met een staartje

mythos-1Het was op de voorlaatste dag van onze vakantie in Griekenland dat we toch nog even naar de waterval wilden gaan in dat pittoreske dorpje een paar kilometer verderop. We waren er vorig jaar ook geweest maar toen was mijn conditie onvoldoende om de wandeltocht te maken. Nu zijn we samen op pad gegaan en op de terugweg passeerden een echtpaar, kind en hondje ons pad. Leo zag het jonge meisje iets dragen. Ze stonden stil en het meisje gaf drie kruisjes met haar rechterhand over de linkerhand, waarna ze iets de bosjes neerlegde. Dan wordt de nieuwsgierigheid geprikkeld. Wat kon dat zijn? Leo vond een jong poesje van misschien net een week. Levend! En daar sta je dan. Terugleggen is geen optie. Dus mee naar het dorp naar dat poesvriendelijke café waar we vorig jaar de jonge kittens van de eigenaar mochten bewonderen. Een in Griekenland wonende Engelsman nam de kleine onder zijn hoede en ging naar de drogist om babyvoeding en een pipet te scoren. Hij kreeg het blik van over de datum gratis mee. En druppelsgewijs werd de kleine vocht toegediend. De Engelsen hadden al 5 kittens, misschien de kattenopvang via facebook “Parga Paws”. Nee het was geen kattenopvang, zij hebben meer een adviserende rol. Het poesje is te klein voor inentingen, misschien kan een dierenarts een verklaring afgeven. Op naar Nykos, die een gezellige bar had en weliswaar veel verstand van dieren had, maar geen arts was. Hij constateerde dat de kitten goed gevoed was en niet uitgedroogd. “Veel succes!” Het kitten nestelde zich warm tegen ons lijf en sloeg met zijn kleine klauwtjes recht in ons hart. Eigenlijk wilden we hem toen al niet meer kwijt. Ook onze kinderen waren direct verliefd op deze kleine vondeling. ’s Avonds ging het mythos-2kitten mee uit eten en werd de hoed van Leo zijn veilige plekje. In de hoed werd hij in het restaurant geparkeerd. Later veel gezocht op internet en geïnformeerd bij de luchtvaartmaatschappij. Een ding werd duidelijk, meenemen kon echt niet. Na een rusteloze nacht viel het besluit dat hij toch mee moest. Hallo het is een poesje! Geen drank of drugs of wapens of bom. Zo nodig zouden we hem op het vliegveld achterlaten met pipet en voeding. Het telefoonnummer van de Engelsman was tevens onze back-up. Met bibberde knieën gingen we de volgende ochtend richting vliegveld. Nog even koffie buiten op het terras en voeding in het bekje gedruppeld en toen op naar de vlucht. De hoed in de fototas dat ging bijzonder goed, maar door de scan is dit geen optie. Die paar meter moesten overbrugd worden, met onze kunstheupen was de uitdaging en spanning nog groter. Oké tussen de borsten wordt niet gefouilleerd dus daar moest de kitten geparkeerd worden, met een rommelig shirt als camouflage. Zo gezegd en zo gedaan, nog even was het extra spannend omdat ik aangesproken werd omdat ik mijn zonnebril en hoed nog op had, die moest op de band gelegd worden. En dan de paar stappen nemen en zonder toeters en bellen konden we door het poortje heen. Pfffft. Op het toilet in de wachtruimte ging poes weer in de fototas en konden we opgelucht ademhalen. In het vliegtuig hebben we hem eigenlijk niet gehoord en wel tussentijds druppels melk gevoed. mythos-3Eenmaal thuis hebben we direct een bezoek aan de dierenarts gebracht en kreeg hij de nodige vitamines en wormenkuur. We hebben veel zorgen gehad om Mythos omdat hij uiteindelijk nog maar 170 gram woog en diverse ziektes kreeg. De weerstand was minimaal waardoor hij niesziekte kreeg en ontstekingen aan zijn gewrichten in zijn pootjes. Biotexbadjes en kruiken en vele druppels melk en hoera dan eindelijk dat flesje. Met heel veel liefde en geduld hebben we hem om de 2 uur gevoed, dag en nacht. Er zijn oppasdiensten ingeschakeld om de werkdagen te overbruggen en mocht Mythos met Grada mee naar kantoor. Mythos ging mee op bezoek of werd bij buurvrouw Ria gebracht voor de tussentijdse voedingen. We hebben minimaal 5 keer een bezoek gebracht aan de dierenarts en telkens was er bij thuiskomst weer hoop. Na de vitamine injecties ging hij weer als een nieuwe. Inmiddels is hij 3 maanden oud en gaat het goed met hem. Zo kreeg onze vakantie een staartje en is dit katje daadwerkelijk gezegend.