Categorie archieven: redactioneel

Kom jij Vlietwensen versterken?

Geld voor een straatbarbecue, buurtfeest, wijkmoestuin, een sportevenement of een gezellige middag voor eenzame ouderen? Inwoners kunnen voor deze burgerinitiatieven een financiële bijdrage vragen aan Vlietwensen. Een commissie, bestaande uit enthousiaste en actieve inwoners, bekijkt en beoordeelt deze aanvragen. 

Per 1 januari 2022 zoeken wij een nieuw

commissielid (v/m)

om samen met ons mee te denken over de aanvragen en alle andere zaken binnen de commissie en Vlietwensen verder uit te bouwen.

Wie zoeken we?

· Je woont in de gemeente Leidschendam-Voorburg.

· Je wil je graag inzetten voor de ondersteuning van leuke burgerinitiatieven voor de buurt.

· Je beschikt over goede communicatieve vaardigheden.

· Je kunt makkelijk schakelen tussen inwoners en de overheid en je standpunt duidelijk maken.

· Je vindt kunt de samenwerking met verschillende maatschappelijke organisaties, zoals Woej en Sport en Welzijn, mede in goede banen te leiden. 

· Je hebt een kritische blik, durft je mening te geven en kunt objectief over aanvragen oordelen.

Wat bieden wij?

· De mogelijkheid om burgerinitiatieven in Leidschendam-Voorburg (financieel) te beoordelen en te ondersteunen.

· Een enthousiaste club vrijwilligers die hart heeft voor burgerinitiatieven.

· Maximale ondersteuning door de gemeente: de financiële afhandeling worden gedaan door de gemeente. 

· Een beperkte vergoeding conform de gemeentelijke verordening.

Belangstelling

We streven naar een diverse samenstelling van de commissie. Daarom worden ook jongeren van harte uitgenodigd om te solliciteren. 

Wil je ons team komen versterken? Stuur dan vóór 15 december 2021 een mail met motivatie en kort CV naar mail@vlietwensen.nl. Als je vragen hebt n.a.v. deze vacature, dan kun je bellen met 070-2042144.

Deze advertentie wordt aangeboden door de Dorpsketting omdat we altijd zo blij zijn met Vlietwensen vanwege hun ondersteunende bijdragen van onze initiatieven.

Fijn dat je nu mee kunt beslissen. Ik zeg: Doen!

Foto’s gezocht voor stompwijk.nl

Stompwijk is een dorp om trots op te zijn! We hebben een mooie website waar we dit op kunnen showen. Dit bracht de reactie op het idee om de foto’s op de website aan te gaan vullen. Het gaat hierbij om de zogenoemde header, foto’s die bovenaan “stompwijk.nl” staan. Heb jij nog een leuke foto op je computer staan en lijkt het je leuk om deze op de website terug te zien? Stuur ze dan op naar

redactie@dorpsketting.nl

Enige voorwaarden zijn;

1) Thema: najaar of winter

2) Landscape formaat

3) De foto moet scherp zijn

Alvast heel erg bedankt namens de redactie!

Micha van Wissen

Verlanglijstje

Wilma Gerrit Van Der Vegt

dat corona verdwijnt

Ronald Scheffer

Een gezond 2022

Linda Van Leeuwen

Dat we met zijn alle

wat aardiger voor elkaar zijn

Elly V Leeuwen

Duimpje

Carmen Olijhoek

POSITIEVE GEDACHTEN!!!

Annette De De Groot De Bruijn

Rust, familie zien, ziektevrij, heel veel liefde.

Joke Bierman

Een huis waar ik en mijn kinderen kunnen wonen…

Monique Halverhout

Een reisje naar de zon ☀️🌴😄

Lies van den Akker-Luk

Veel liefde en samenhorigheid

Vicky van der Krogt

Een drempelvrije Stompwijkseweg

Ton Den Neijsel

Vrede en gezondheid en als het kan medemenselijkheid dat zou het aller grootste cadeau zijn

Niels van der Voort

Een Zak geld en pils 🍺

Myriam Van der Helm

Tja, wat zal ik eens zeggen….???? 🍀

Ashley Den Ouden

Geluk voor mijn ouders en broertjes, mijn eerste eigen vakantie kunnen nemen zonder dat corona of een auto die roet in het eten gooit en een plekje waar ik in rust tot mijzelf kan komen

Roel Onderwater

Fusie met Zoeterwoude? 😉

Wea Manders-Snel

Verdraagzaamheid tegen over een ander

Wybo Suijten

Gezondheid zit in een naald verborgen en geeft de vrijheid terug

Anneke de Groot

Gerechtigheid voor de boeren

Tineke Switzar-Heemskerk

 gerechtigheid voor iedereen!

Hannie Verhagen

Een wereld zonder corona en begrip voor elkaar en dat het weer mogelijk is zonder angst.

Petra van Es

100% vaccinatie

Margriet Rotteveel

Een liefdevolle en gezonde samenleving waar plek is voor iedereen

Truus de Vrind

Iedereen in zijn waarde  laten.

Egelopvang

En nu we  het toch over egeltjes hebben.  Zondag werd een ondernemend egeltje gespot bij de Appelboom, snuffelend in het gras. Een alerte voorbijgangster, Suus, heeft de egelopvang gebeld. Zelf dacht ik: het beestje is op zoek naar een winterslaapplekje. Maar nee, ik denk dat Suus een foto opgestuurd heeft, want bij het 2e belletje werd geadviseerd om het egeltje toch mee naar huis te nemen omdat het te klein is. 

Ze trok voortvarend haar jas uit en wikkelde hem netjes in en deed het egeltje in haar fietsmandje en snel fietste ze met blote armen naar huis.

En ik hoop dat hij nog lang en gelukkig leeft en lekker winterslaapt.

Petra

Bij navraag vertelt Suus nog:

Toen ik thuis was heb ik hem/haar over gezet in een doosje…toen hebben we een tijdje op de Dierenambulance gewacht en in de tussentijd dat we aan het wachten waren heeft hij/zij wat gegeten. Toen de dierenambulance er eenmaal was hebben zij hem meegenomen en naar de egelopvang in Buytenwegh gebracht.

Extra tip:

Als er deukje tussen zijn hoofdje en het stekelige lijfje zit dan is het egeltje te mager en dan heeft hij hulp nodig. Trouwens, begraaf nooit een egel waarvan je denkt dat hij dood is, want vaak is hij dan diep in slaap. Hij is dan helemaal slap, zijn hartslag erg onregelmatig en amper te voelen.

Verlanglijstje

In deze tijd van het jaar is het de tijd om lijstjes te maken, niet alleen van de nog-te-doen lijstjes maar ook verlanglijstjes voor in de zak of onder de boom. Kinderen weten altijd direct wat ze willen hebben van Sinterklaas. Materieel is er ook van alles te bedenken en anders brengt de reclame ons wel op ideeën. Ik zou willen vragen wat staat op uw immateriële verlanglijst.

Bij mij staat: gezond verstand om beter om te gaan met de coronaregelgeving en niet te gaan rellen.

Als ik die stromen vluchtelingen zie, zakt de moed mij in de schoenen. Kortom er blijft veel te wensen, van wereldvrede naar dak, bad en voedsel voor iedereen.

Laat ons in pakweg 3 zinnen weten, waar uw wensen liggen en zendt dit aan redactie@dorpsketting.nl of doe een briefje in de brievenbus.

Petra

Snertwandeling

Als de nacht over de polder valt, de sterren aan het firmament verschijnen, de maan vol schijnt dan is het tijd om de laarzen aan te trekken en soppend door het landschap te gaan, langs dijken, waar eenzame huizen hun licht aan de nacht prijsgeven. De zwemmers begeleidden ons tijdens de route met hun lichtgevende bolders in het ijskoude water. Vuurkorven geven sober licht en warmte.

Oerverhalen onderweg, het sissende geluid van een uil die gevaar ruikt. Het wandelen door het klompen- en prielenbos, de polderkringloop, de nachtkijker gericht op sprintende hazen in het land die nu nog genieten van hun vrijheid.

En dan tot slot vega of gewone erwtensnert en schnaps toe. De het was fantastisch en een magische ervaring.

Bedankt Wijk & Wouden.

Petra

Inzamelingsactie Deborah

Deze inzamelingsactie loopt tot en met 30 november en de pakketten wordt in de eerste week van december bezorgd bij degene die dit goed kunnen gebruiken. Door Stompwijk zijn er inmiddels zes tassen bij elkaar verzameld. Drie zijn er opgehaald en drie staan er  te wachten. Uw spullen zijn nog welkom op de Dotterbloem 1, er staat buiten een tas klaar.

Fijn dat er zoveel mensen zijn die hieraan mee willen werken. Deborah is blij verrast, ze had dit nooit verwacht  en ze vindt het echt heel bijzonder. Ze heeft er inmiddels 10 pakketten kunnen samenstellen, mede dankzij u.

Petra

Shorttracktalent Julie van Santen timmert aan de weg

Julie is samen met Stan de Graaf van haar club internationaal aan de weg aan het timmeren. Internationaal is dan Amsterdam en Italië, aldus Stan.

Cees Juffermans is hun coach en traint deze toppers op de Leidse IJsbaan, en met goed resultaat. De bronzen medaille hangt om de 14 jarige nek van Julie.   “Ik ben gaan shorttracken omdat de hele familie shorttrackt” waren de woorden van Julie, want haar moeder is de grote zus van Cees. Volgens Cees schaatst wel iedereen in de familie maar gaat het behalve om shorttrack ook om langebaan schaatsen en de marathon. Julie vindt shorttrack leuker, omdat het jammer is dat de langebaan maar 1 x per week is. Cees roemt de schaatsers, Stan houdt van spektakel en snelheid en Julie is rustiger. Het materiaal is essentieel, ieder zijn eigen afstelling, is beter voor het bochtwerk, de schaatsen kunnen alleen maar links om.

Eerst regionaal, dan landelijk, dan limiet halen en dan behoor je tot de Starklasse in West Europa. Klassement wordt opgemaakt en als je bovenin het klassement eindigt door naar Oost Europa. Dat wordt nog spannend.

Fragmenten uit het gehouden

interview van Sleutelstad Radio

op 16 november 2021

Een Europese bronzen medaille!

Namens IJsclub Stompwijk heeft Julie van Santen afgelopen weekend mee gedaan aan de Starclass shorttrack-wedstrijden in Bergamo (Italië) en haalde daar een bronzen medaille op de 1000 meter. De StarClass is een Europese shorttrack-competitie met dus een serieus deelnemersveld.

We zijn als ijsclub dan ook ontzettend trots op deze prestatie!🥉 🥳

Julie is zowel lid van ijsclub Stompwijk als van IHCL om zodoende het langebaanschaatsen en het shorttrack te combineren. Shorttracken doet ze dus in de kleding en onder begeleiding van IHCL. De volgende wedstrijden voor Julie in de Starclass-series zijn in januari in het Duitse Oberstdorf.

Op de foto rechts:

Julie van Santen, brons op de 1000 meter

Geplukt van Facebook (red)

Mooie tip voor onze scholen, parken

Een moeder was bij de school van haar zoon, en ze zag een fel gekleurde bank in de speeltuin. Ze vroeg aan haar zoon of dit de enige plek was om te zitten…

Hij zei: ‘Nee, dat is de bank voor vrienden. Als iemand eenzaam is of geen speel kameraatje kan vinden, en je daar gaat opzitten, komen andere kinderen vragen om met hun te spelen.” De moeder vond ze dit geweldig, en vroeg aan de zoon of hij het zelf heeft gebruikt?

Hij zei: ‘Ja aan het begin van het nieuwe schooljaar toen ik hier nieuw was. Ik zat daar en een andere jongen kwam me vragen om met hem te spelen. Hier werd ik blij van. En nu als ik daar iemand zie zitten, vraag ik ze om met mij spelen “.

Wat een geweldig idee over wederzijdse vriendelijkheid en dit in alle scholen te gebruiken…

En hieronder ander bankzaken!

Dus je eet op een bankje naast een vuilnisbak en je laat het zo achter.

 #tetriestvoorwoorden

Beide berichten gevonden op Facebook.

Laten we het met elkaar gezellig houden en niet het ongedierte uitnodigen om te komen dineren.

Petra