Categorie archieven: redactioneel

Afbouwwerkzaamheden Veenpoldersweg Stompwijk

Vanaf 17 januari start aannemer KWS Infra met de afbouwwerkzaamheden aan de Veenpoldersweg. Deze betreffen de aanleg van het kruispunt Veenpoldersweg/Huijssitterweg en van het wegvak parallel aan de Westeinderweg.

De eerste weken gaat het voornamelijk om grond- en drainagewerkzaamheden. Vanaf medio februari wordt er geheid en beton gestort. Bij elkaar duren de werkzaamheden tot en met de openstelling van de weg ongeveer 5 tot 6 maanden.

Het bouwverkeer wordt vanaf beide zijden door middel van borden via de Veenpoldersweg geleid. Dit betekent dat er in beginsel geen bouwverkeer voor deze werkzaamheden over de Doctor van Noortstraat rijdt.

Gedurende de periode van de werkzaamheden dient u rekening te houden met een tweetal (zo kort mogelijke) afsluitingen. Een afsluiting is nodig om het kruispunt Veenpoldersweg/Huijssitterweg te kunnen maken, de andere voor de aanleg van het kruispunt Veenpoldersweg/Westeinderweg. Over de precieze tijd en periode van afsluiting wordt u nader geïnformeerd. De omleidingen daarvoor worden met borden aangegeven.

Jaarverslag Dorpsketting 2021

Kerstnummer december 2561

Er wordt hevig terug geblikt op een bijzonder jaar

Januari 2562 – 2565

Tafeltje Dekje gaat stoppen per 1 mei

Overlijden Jolanda Olsthoorn laat een leegte achter

Doctor van Noortstraat wordt afgesloten vanwege nieuwe brug Tuinbouwweg

Terugblik:  Actie Support Casper: groot succes

Nieuwe conciërge op school:  Gea van de Sman

Stompwijk bij Zoeterwoude? Het onderzoeken waard

Wim en Ada van Rijn maken plaats voor hun kinderen op ‘t Geertje

Knuffels weggeven via radio Midvliet

Akkerlust ondernemer van het jaar 2020

Avondklok van 21.00  – 04.30 uur vanwege corona

Februari 2566 – 2569

Spannend; zwervende keien overal. Nieuwe bezigheid in Coronatijd

CDA onderzoekt eenzaamheid

Lofzang op Stompwijk door Frank Rozenberg

Valentijnsdag komt eraan

Huisartsen gaan praktijk uitbreiden via een uitbouw aan de pastorie

Onverwachte winter met sneeuw en ijs

Stompwijk Stexit?

De witte wereld blijft nog even

Hans de Graaf 1e schaatser op de verbrede ringsloot

Afscheid van Jan van der Krogt breed gedeeld

Veenpoldersweg en Tuinbouwbrug vorderen gestaag

Maart 2570 – 2574

Eindbedrag Stompwijk in actie  € 50.000.—

Aswieta wordt snackbar “De Hoge Brug”

Stichting Land van Wijk en Wouden stopt

De Bles plaatst alvast een Zomerterras

Het pastoorsbos wordt flink aangepakt

Er is een Palmtakjestekort; de buxusmot is weer bezig geweest

De verkiezingen zijn goed verlopen. Ondanks corona

Het blijft worstelen met de wegafsluitingen door de wegenbouw

Andrea’s Haarstudio gaat stoppen

Stompwijk krijgt er versneld 78 woningen bij

Doe eens een Ommetje: doet je goed

April 2575 – 2578

Een nieuwe Paaskaars in de kerk en Paasontbijt op school

Corona vaccin prikken kan nu ook in de kerk

Meer bankjes in Stompwijk bevorderen het wandelen

Midvliet blijft omroep voor Leidschendam

Alle deelnemers aan het verkeersexamen zijn geslaagd

Naast doppen voor blinde geleidenhonden kunnen ook batterijen gespaard

Stichting Oud-Stompwijk gaat een nieuwsbrief uitgeven

Koningsdag wordt een muziekfeest op afstand in De Bles

Veel Stompwijkse lintjes in de Dorpsketting t.g.v. Koningsdag

Mei 2579 – 2583

Buitenterrassen mogen weer open

Toch nog een Corona-Rommelmarkt op koningsdag

We houden Stompwijk schoner met z’n allen

Vrouw Actief is nog steeds niet Actief

Dorpspunt krijgt een nieuwe vlag uit Voorburg

Pijp-vondsten uit Stompwijkse bodem

Gedeeltelijke openstelling Veenpoldersweg

Veel interesse in Tiny Houses

Bloemetjes worden buiten gezet en gehangen

Afvalgrijpers aan de slag

Een nieuw kapperscafé opent in De Bles boven

Stompwijk doet mee met NL Doet

Een Buurtbieb er bij in het Paddemoes

Een kameel wandelt door ons dorp

Juni 2584-2587

Stompwijk wordt opgefleurd met bloemenfietsen

Buitenspeeldag wordt goed bezocht. Weer koffie bij de kerk

Gemeente wordt eigenaar van het Dorpspunt

Oud Stompwijk is op zoek naar DE NAAKTE WAARHEID………….

Panorama Platteland wordt geopend op buitenplaats Molenwei

Jaarvergadering Dorpsketting

Het wordt al weer hobbelen op de Stompwijkseweg

Volop woningbouwprojecten maar Meeslouwerpolder verandert weinig

Juli 2588 – 2591

Na een paar warme weken begint de zomer met 13°

10 jaar Stompwijkse oldtimerrit

Ouderen gratis verwend op Panorama Platteland door plaatselijke sponsors

Dankzij Fonds 1818 weer vogelhuisjes verven

Inloopavond over de Dr. van Noortstraat wordt afgelast wegens corona

Thomas Lelieveld stopt na 70 jaar bij de fanfare

Burgemeester Tigelaar stopt en wordt vervangen door Jules Bijl

Augustus 2592 – 2596

Hondenlosloopgebied is gerenoveerd: een plaatje

Petra Oliehoek laat van zich horen bij radio Midvliet

Net als de 99-jarige Corrie Janson– van Haaster

Koor JOY gaat weer optreden

Opa’s en oma’s gezocht als hondenoppas

Ommetjes maken blijkt geestelijk en lichamelijk gezond

Jan en Nel Havik nemen ook afval mee bij hun ommetjes

Heel het dorp verft vogelhuisjes onder leiding van Elly de Waal

De Dorpsketting wordt geroemd op Facebook!

Er komt een hinkelpad op het Hazepad

Dorpspunt start weer activiteiten op: voor elk wat wils

Burendag komt er aan: zet je stoel klaar en verven maar

September 2597 – 2600

Agnes Hofstede stopt als secretaris van de Ouderen Soos

Van alles start weer op na corona

Open Monumentendag en open atelierroute

Astrid Hilgersom wordt de nieuwe secretaris van de Ouderen Soos

De bijna laatste vogelhuisjes worden geverfd

Vrouw Actief is ook weer opgestart

Onze mening wordt gevraagd over de herinrichting van de Dr. van Noortstraat..,

en over de nieuwe inrichting van speel- en sportplek Pinksterbloem

Het Gaanders zomercarnaval was geslaagd

De regels in de kerk zijn ook versoepeld

Een zonnige Burendag

Corrie Janson- van Haaster wordt 100 jaar  !!!

Dorpspunt gaat steeds verder open

Oktober  2601 – 2604

De Veenpoldersweg wordt later opgeleverd wegens verzakking

We moeten allemaal aan een officieel bewijs dat we geprikt zijn tegen corona

Een gezellige drukke opening bij Eetcafé de Hoge Brug

Een nieuwe zorgboerderij geopend in de Ondermeer

Snelle plattelands- journalistiek met Ja-Koe-Zie in de Westeinderpolder

Theo Duyvestein stopt met oud papier inzamelen…  Jos van Santen neemt het over

Dansen met Sound Sixties kan na anderhalf jaar weer in Het Dorpspunt

November 2605 –  2609

Najaarsconcert fanfare zeer goed bezocht

Na een pauze van 2 jaar eindelijk weer een vergadering van de Adviesraad,

ook nieuwe afspraken met de gemeente

Vrachtverkeer en tractoren mogen nog maar 15 km over de Dr. van Noortstraat

Wie betaalt de nieuwe rotonde: de provincie of de gemeente? (als ie maar komt)

We moeten nadenken over Energietransitie en duurzaam bouwen.

De nieuwe prins is bekend. Op naar carnaval

Kerstmarkt in de kerk is een groot succes

Sint heeft een eigen tijdelijk huis in Stompwijk. (En dat met de woningnood…)

Nieuwe verlanglijstjes in de DK

Nieuwe regels tegen corona houden ons thuis

December 2610 – 2611

De derde Wereldlichtjesdag is er om samen overleden kinderen te gedenken

Wie geeft zich op voor de verkiezing van de Adviesraad?

De nieuwe buur wordt onderwerp van gesprek

De Kerststukjes voor ouderen en zieken zijn weer een groot succes

Met dank aan Agnes van Boheemen voor het samenstellen

Sport- en speelveld Pinksterbloem

Er zijn vele voorbereidingen aan vooraf gegaan. Het begint met een mailtje begin januari 2021 vanuit de gemeente die hun voornemens uitspreekt om de speelplek bij de Pinksterbloem te gaan renoveren. Ze zijn op zoek zijn naar personen die een dergelijk project kunnen ondersteunen. Verschillende partijen, denk aan school, kinderdagverblijf, omwonenden, Adviesraad, Stompwijk ’92, Dorpspunt, VrouwActief worden benaderd. Er is veel digitaal overleg en alle ideeën en wensen genoteerd. Het ontwerpen en vorm geven kan beginnen.

Er volgt op het Pinksterbloemveld een voorlichting waarbij iedereen, maar vooral omwonenden zijn uitgenodigd. De plannen zijn uiteengezet en een prachtig boekwerk geeft aan hoe het veld er straks uit gaat zien. Er was nog één wens over en dat was een watertappunt. Dit paste niet in gemeentelijk beleid en dus niet in het budget. Wel kunnen mensen zelf hiertoe het initiatief nemen. Dunea verzorgt deze aanlegplaatsen. Er zijn fondsen aangeschreven om het gevraagde budget van ruim € 4.000,- te kunnen bekostigen. En de fondsen zijn akkoord gegaan, inmiddels zijn de omwonenden geïnformeerd en heeft Dunea een kijkje genomen en de aanleg hoeft geen probleem te zijn. Het watertappunt komt links van het bankje, + 3 meter van het eerder gemarkeerde plekje tussen de bankjes (dit even voor de omwonenden). Dit wordt nu gepland.

Het is mooi om van zo dichtbij de verandering een te maken.

Een week of wat geleden is er gestart met de aanleg van het nieuwe sport– en speelveld. Er is veel bedrijvigheid en tot mijn verbazing zag ik twee Stompwijkse aanpakkers  met de voorbereidingen bezig. Vorige week door weer, wind en kou en afgelopen week op een bijna zomerse dag hun handen uit de mouwen steken.

Tijd om eens een babbeltje met hen te maken. Het gaat om Perry Bolleboom (l) en Jordi de Groot (r), beiden als zzp-er aan de slag. Er staat een motto op de auto. Geen gekloot, bel de Groot! Dat is klare taal, wel zonder telefoonnummer, want voor het opknappen van kleine tuintjes daar is Jordi niet van, eerder grote projecten. Samen met KSP (focus on perfection) een autoriteit als het gaat om aanleg van speeltuinen en sportvelden. Er wordt hard gewerkt. Ik tref ze aan in de ‘kantine’ zittend op een trailer en helemaal in voor een teamfoto. KSP is gevestigd in Lelystad en werkt landelijk. Ze hebben eerder klussen geklaard voor de gemeente Voorburg. Dan is het vooral van belang dat het voorwerk alvast gedaan is en hier zijn Perry en Jordi mee bezig.

Ze zijn trots, want dit wordt echt een mooi speelveld. Ook hebben ze veel bekijks van de buurt, mensen vinden het ook interessant. Bij andere projecten zitten ze vaak in de weg of wordt er van alles afgesloten en is er geen belangstelling, maar daar ontbreekt het hier niet aan. Iedereen wordt hier gelukkig van en het wordt erg gewaardeerd.

Het was erg drassig, het lijkt wel een moeras. Vorig week was het echt drama met al die regen en kou. Gelukkig worden ze het van het spitten wel warm. Stompwijk is op klei en veen gebouwd. Eerst frezen los maken, gras en grond mixen, dan is makkelijker afgraven en het is beter voor de afwatering. Toplaag eraf halen en voorbereiden.

Het is heerlijk om zo dicht bij huis te werken. Jordi is voor zichzelf begonnen en heeft, te weinig uren in een dag, hij zit nooit zonder opdrachten. Bij gladheid worden ze ook ingezet om te strooien.

Jason en Mason is de tweeling (2 jaar) van Jordi en die zijn gek op buurman en buurman die voorop zijn auto zitten. Hij ziet erg veel van zichzelf in de ondernemende jongens terug. En dat is weleens confronterend.

De opening van het veld laten ze aan zich voorbij gaan, als de hekken weggehaald zijn, dan is het voor hen ook klaar. Soms maken ze er 2 of 3 speeltuintjes in de week, want dit is echt wel een hele grote! Hier zijn ze wel een paar weken mee zoet. Elke speelplek is weer anders en dat houdt het leuk.

Op dit moment wordt er gewerkt aan de ondergrond van het kunstgras voor drie verschillende plekken. Nu ziet alles er zwart/wit uit, maar straks krijgt het weer een groene uitstraling.

De planning is dat de het speelveld eind januari officieel geopend wordt. 

Petra Oliehoek– van Es

Sportoverzicht

Wat een jaar dit jaar.

In januari was alles dicht door de lockdown. Geen echte sportprestaties dus. Alhoewel er wel een nieuw fenomeen was geboren: het Ommetje. Een app gemaakt in samenwerking met Eric Scherder (neuroloog). Dus veel persoonlijke prestaties.

Ook februari was een lockdown maand. Deze maand is Cor de Visser overleden oud-trainer van het 1e voetbal Stompwijk ‘92. Maar ook leuk nieuws. Er was ijs. Er kon weer geschaatst worden. Daar werd ook druk gebruik van gemaakt. Zelfs op de verbrede Ringvaart kon nu dus geschaatst worden. Hier de eerste schaatser Hans de Graaf, maar in het weekend was het beduidend drukker!

Eind maart is het begin er. Buitensporten gaan langzaam weer opstarten. Geen wedstrijden maar wel in beweging zijn.

April is het moment voor de Toerclub om weer met het seizoen te beginnen. Helaas is het fietsen in groepen nog niet mogelijk maar alleen maar met zijn tweeën. Voor de kinderen is het normale alweer bijna terug en wordt er zelfs een vriendjesweek georganiseerd bij Stompwijk ‘92. Ook voor Jelsie is het allemaal weer begonnen en zwom ze op het NK senioren de  meter rug samen met de top van Nederland.

In mei wordt duidelijk dat de gemeente toestemming heeft gegeven om het sportcomplex de gehele zomer door open te houden voor trainingen en onderlinge wedstrijdjes. Zo blijven de leden allemaal toch een beetje fit….

Juni is de maand dat voor de sporters het eind van de lockdown is aangebroken. De Blesruiters hebben  hun eerste menwedstrijd (de 3 Molens oefencross) weer gehad. De Toerclub gaan weer in pelotons de weg op en ook de handbal– en voetbalcompetitie is weer begonnen. Voor Yvonne de Groot stopt het lesgeven na 25 jaar. Ze werd onthaald door alle leerlingen met een roos en een handgeschreven kaartje.

Juli is normaal de maand van de kortebaanwedstrijd in Stompwijk maar ook die is geschrapt in verband met corona. De enige die in het dorp wedstrijden hadden waren de Blesruiters met onderlinge wedstrijden.

In deze maand had het Van Velsen Ralleysportteam een nieuwe uitdaging. De Bresau Ralley Poland stond nog niet op hun lijstje en die hebben ze er eervol aan toegevoegd. Drie etappe overwinningen en een derde plaats in de eindrangschikking. Daar mogen ze zeker trots op zijn. Jorian en Frans Hendriks hadden de afgelopen  maanden tijd genoeg om te oefenen voor hun Elfstedentocht (270 kilometer) op de fiets. Deze hebben ze in een kleine tien uur volbracht. Chapeau!

In augustus start het sportseizoen weer op normale wijze. Lindsay Landman verscheen bij het NK mennen in Ermelo aan de start. Daar liet ze zien dat ze het mennen echt in de vingers heeft. Ze werd derde op de discipline Vaardigheid. Ze reed haar proef foutloos, alleen waren twee andere deelnemers sneller. Een fantastisch resultaat. De handbal heeft een mooie derde plaats behaald op het befaamde EHC toernooi met hun talenten van de C1.

September: Het Dorpspunt heeft een nieuwe activiteit in zijn gelederen. Er wordt gebiljart. Het 1e en 2e team van Stompwijk hebben hun basis in het Dorpspunt en ze hopen er nog vele leuke jaren te beleven.

Oktober betekent traditioneel de start van het marathonschaatsen. Wij hebben er twee troeven Tjilde Bennis (die dit jaar voor Paket Vastgoedonderhoud) rijdt en in de 1e wedstrijd verdienstelijk 11 werd. Ook de voorzitter van onze ijsclub, Christiaan Hoekstra,  rijdt nog regelmatig zijn rondjes en werd 22ste.

November leverde weer kampioenen op. Voetbalteam JO14-1 werd kampioen in de 4e klasse. Geweldig team, waarnaast de mannelijke teamleden ook 1 vrouwelijk teamlid speelt en die vanaf het begin van de competitie oppermachtig waren. En dan een Europese bronzen medaille voor Julie van Santen. Ze heeft deze medaille in Bergamo (Italië) verdiend, een eind over de grens. Chapeau voor deze jonge schaatsster!

December: In december mocht Jelsie deelnemen aan het NK zwemmen, in het Hofbad. Voor Jelsie een thuiswedstrijd, want, bijna om de hoek. Met twee persoonlijk records, mocht Jelsie terugkijken op een geslaagd toernooi. Op zondag 12 december mocht Sandy v.d. Salm met haard paard Ghadir aantreden bij Time Stables te Nieuwe Wetering, alwaar zij met overtuiging hun rubriek wonnen.

Op 19 december ging de zware lockdown in en zijn we aangewezen op de ommetjes en eigen te maken rondjes.

Het is nu al schoolvakantie en daarom een leuk recept om met de kinderen te maken

Recept voor 50 kerstkoekjes

De kerstvakantie is de perfecte tijd voor kerstkoekjes bakken! Dit kerstkoekjes recept is ontzettend makkelijk te maken, en je kunt er ook eenvoudig vegan koekjes van maken.

De kerstkoekjes versieren is misschien nog wel het leukste van dit recept. We gaan aan de slag met simpel glazuur en smarties! We geven je ook een aantal top tips voor handiger versier-glazuur.

Voorberedingstijd 10 minuten

Bereidingstijd 15 minuten

Koeltijd 45 minuten

Totale tijd 1 uur 10 minuten

Ingrediënten

250 gram zelfrijzend bakmeel (of 250 gram bloem + half zakje bakpoeder)

125 gram donkere basterdsuiker

4 eetlepel (plantaardige) melk

100 gram boter of margarine

2 eetlepel speculaaskruiden

Snuf zout

Wat bloem om het aanrecht te bestuiven

Decoratie

Poedersuiker

Melk/water of eiwit/aquafaba

Smarties of M&Ms (optioneel)

Cacaopoeder (optioneel)

Bereidingswijze

Doe alle ingrediënten in een kom.

Kneed alle ingrediënten door elkaar met je handen (eventueel met een mixer met deeghaken). Het is een vrij droog deeg, maar je zult merken dat het deeg met het kneden steeds beter mengt. Zodra je een bal kunt vormen, is het deeg klaar.

Wikkel het deeg in vershoudfolie en laat het 30 minuten in de koelkast rusten. Je kunt deze stap ook overslaan, maar dan worden je koekjes korreliger en minder knapperig.

Verwarm de oven voor op 170 graden.

Bestuif het aanrecht met wat bloem. Rol het deeg uit tot ongeveer een halve centimeter dikte en steek de vormpjes uit het deeg.

Verdeel de vormen over een met bakpapier beklede bakplaat. Leg ze niet te dicht bij elkaar, want de koekjes zetten iets uit.

Rol de restjes deeg weer op en rol het opnieuw uit, zodat je meer vormpjes kunt uitsteken.

Bak de koekjes in 15-20 minuten gaar. Ze zijn nog een beetje zacht als ze uit de oven komen, laat ze dus eerst goed afkoelen en uitharden.

Decoreren

Je kunt simpel glazuur maken door poedersuiker te mengen met melk of water. De vuistregel is 100 gram poedersuiker met 1 eetlepel vloeistof*.

Wil je bruin glazuur maken? Voeg wat cacaopoeder toe!

Giet je glazuur in een spuitzak (of plastic zakje en knip het puntje af, of maak er een van bakpapier) en versieren maar! Wij gebruiken een drupje glazuur om de smarties vast te plakken.

Bekijk de foto’s in ons artikel hierboven voor alle versiermogelijkheden.

Tips

*Je kunt ook steviger royal icing maken door 1 eiwit (of 2 el aquafaba, kikkererwtenvocht) met 200 gram poedersuiker en een drupje citroensap op te kloppen tot een mooi dik glazuur. Dit werkt vele malen beter voor gedetailleerde versiering.

Maak je vegan koekjes? Versier ze dan met vegan chocolinzen in plaats van smarties!

Veel plezier en eet smakelijk

Bedankt

Ook dit jaar zet de gemeente Leidschendam-Voorburg alle (aangemelde) vrijwilligers weer in het zonnetje. Ze krijgen allemaal als blijk van waardering een kerstkrans aangeboden voor de feestdagen. En dat betekent even topdrukte bij de winkels van Bakker Klink in Voorburg.

In Leidschendam-Voorburg zijn vele vrijwilligers actief, onder meer bij wijk- en sportverenigingen. Maar vrijwilligers kom je eigenlijk overal tegen, bijvoorbeeld in kerken, verzorgingshuizen en theaters.

De foto’s zijn gemaakt door Zohreh.

Petra

Eenzaamheid

Het is wat daar allemaal aan vooraf gaat: eindeloze eenzaamheid. 

Helemaal in deze dagen rond Kerst en de jaarwisseling laat dit thema mij niet los. Niet eerder voelden zoveel mensen in Nederland zich alleen. En dan te weten dat wij dit jaar misschien wederom geen (oudere) familieleden kunnen bezoeken. 

Haast iedereen kent het gevoel van eenzaamheid. Of het nou hartverscheurende herinneringen zijn aan je gebroken puberhart of elke avond alleen gaan slapen in een koud bed. 

De paradox ervan is dat we die samen delen. Gemiddeld hebben mensen zo rond hun vijfentwintigste levensjaar de grootste groep vrienden. Vanaf die leeftijd wordt het elk jaar minder. 

Er zijn mensen die zeggen dat het erbij hoort. Dat mens-zijn neerkomt op leren omgaan met je eigen eenzaamheid. 

Ik ben het daar niet helemaal mee eens. Want eenzaamheid is, zoals alle negatieve emoties, niks anders dan een schurend verlangen. 

Zelf ben ik in mijn kinderjaren heel eenzaam geweest. Maar daar waren de omstandigheden ernaar. Op volwassen leeftijd voelde ik mij alleen op een eiland maar had wel een partner. Had heel veel vrienden, maar veel van hen bleek na mijn scheiding, de verkeerde. 

Ze zijn er als jij hen iets te bieden hebt! Nimmer zo eenzaam gevoeld. 

Soms kies je ervoor, maar soms slaat ook het noodlot toe.

Misschien lees jij dit en ben jij diegene die elke avond alleen gaat slapen in een koud bed en is jouw grootste verlangen om die liefdevolle partner te vinden, zodat je niet wéér zonder partner aan de kersttafel zit.

Of steeds maar weer moet aanschuiven bij vrienden, ook al houd je ontzettend veel van ze. Maar op dit soort momenten voel je je juist heel eenzaam.

Heel mooi en lief als wij, juist op deze (feest)dagen even stilstaan bij deze groep mensen en indien het in jouw vermogen ligt, hen aandacht te geven in welke vorm dan ook.

Gelezen op internet, geschreven door Muriél Kasmin en we mogen het plaatsen.

Haar reactie: Petra, dank je wel. Natuurlijk mag je dat. Heel lief van jou. Niet alleen met Kerst maar ook het hele jaar door zijn er eenzame mensen. Nu extra aandacht vanwege de pandemie

Uitnodiging

We zijn bezig met de voorbereidingen voor ons kerstnummer met als thema saamhorigheid. Het blijven nog steeds vreemde tijden waarin corona voor de nodige tweespalt zorgt, terwijl we hier toch samen uit moeten zien te komen. Dat is een wereldwijd probleem en daar houden genoeg mensen zich mee bezig. Ik hou van kleinschalig omdat het gezegde immers luidt: beter een goede buur, dan een verre vriend.

Maar wie is nu die buur?

Wie zijn die nieuwe buren, die hier pas zijn komen wonen?

Wie zijn die mensen die je eigenlijk al jaren regelmatig in je omgeving signaleert, maar eigenlijk niet kent.  Het elkaar gedag zeggen is alvast een stapje. Mensen met een hond zijn in het voordeel die hebben altijd wel een praatje. Als we elkaar beter leren kennen dan krijgen we ook meer aandacht voor elkaar en dan is er de mogelijkheid om er voor elkaar te zijn, mocht het nodig zijn.

Een veel grotere stap is het schrijven van een brief waarin jij je voorstelt. Daar ligt de uitdaging voor ons kerstnummer. Dat dit jaar in elke brievenbus zal verschijnen als cadeau aan alle inwoners. Na het abonnement zijn er toch een flink aantal mensen afgehaakt en kunnen we om die reden minder mensen bereiken. Ja dan lezen ze ook dit bericht niet, hoor ik je denken.

Dat klopt, dus knip deze pagina uit en doe hem in de brievenbus bij degene waar jij wel meer van wil weten. We willen echt niet alles weten, maar meer van:

Hoe ben je hier terecht gekomen?

Bevalt het?

Wat is er opvallend aan het dorp?

Waar heb je mogelijk moeite mee en zou eigenlijk anders moeten?

Of vul maar in.

Wil je misschien iets anders met ons delen, een recept, een verhaal, een gedicht. Dat kan natuurlijk ook.

Het mooie is, als je het verhaal van iemand kent, kijk je heel anders en is er veel meer begrip.

Vind je het wel leuk, maar ook moeilijk, dan kan je hulp inschakelen van de redactie. Laat het ons dan even weten via: redactie@dorpsketting.nl

Samen op naar de kerst.

Knip uit en doe dit bericht met je naam en adres eronder bij iemand in de brievenbus, waar je graag meer van wilt weten.

Petra

Een moment van verbinding

Elke dinsdag zit dit kleine meisje van 3 jaar ‘s morgens om 7.20 uur klaar bij de vensterbank.

Want de vuilniswagen komt.

Waar een jaar geleden de grote vuilniswagen met felle zwaailamp nog diepe indruk maakte, is dat nu iets anders. Het gaat niet meer om de wagen zelf, maar om de vuilnisman die de grote wagen bestuurt.

De vuilnisman die elke week de tijd neemt om te stoppen voor ons huis.

Hij zet de wagen stil en knipt het lampje in zijn cabine aan.

Hij lacht.

Hij zwaait.

Hij toetert.

Elke week.

Deze man snapt het.

Hij weet wat er echt toe doet.

Ook in deze gekke tijden . .  .

Hij neemt even de tijd.

En geeft even zijn tijd.

Zijn aandacht

En hij verbindt.

En Fiep snapt het.

Ik hoef haar niets uit te leggen.

Dit gebeurt gewoon.

Ze is er. Eke week. En hij ook.

Dank je wel vuilnisman, dat je dit doet.

Dat je laat zien wat echt belangrijk is.

Dat ook jij mijn dochter leert wat echt contact is.

Wat verbinding is.

Dwars door tijd, afspraken, ochtendrituelen en de aflevering van Paw Patrol heen.

Zullen we deze week allemaal een Fiep-vuilnisman-moment creëren?

Even de tijd nemen. En tijd geven.

Echt contact maken.

Zo’n kleine moeite,

zo’n groots effect.

Vanmorgen reed de vuilnisman een extra rondje. Inclusief extra zwaai– en toetermoment. Held.

Geplukt van LinkedIn, geschreven door Bianca Prij—van Dorst en met haar toestemming publiceren we dit erg graag als lichtpuntje.