Categorie archieven: redactioneel

Herkenbaar?

Net begonnen en… het is al zes uur ‘s avonds.

Net aangekomen op maandag en het is al vrijdag.

en de maand is al voorbij

en het jaar is bijna voorbij.

en al 40, 50 of 60 jaar van ons leven zijn voorbij.

en we beseffen dat we onze ouders verloren hebben, vrienden.

en we beseffen dat het te laat is om terug te gaan…

Dus… laten we toch proberen te genieten van de tijd die we nog hebben…

Laten we niet stoppen met zoeken naar activiteiten die we leuk vinden…

Laten we wat kleur in ons grijze bestaan zetten…

Laten we lachen naar de kleine dingen van het leven.

En rustig blijven genieten van deze tijd die we nog hebben.

Laten we proberen de “na” te elimineren…

Ik doe het daarna…

Ik zeg daarna…

Ik zal er later over nadenken…

We laten alles achter voor later alsof “daarna” van ons is.

Want wat we niet begrijpen is:

daarna wordt de koffie koud…

daarna veranderen de prioriteiten…

daarna is de charme verbroken…

daarna gaat de gezondheid voorbij…

daarna worden de kinderen volwassen…

daarna worden de ouders ouder…

daarna worden de beloftes vergeten…

daarna wordt de dag de nacht…

daarna eindigt het leven…

En dan is het vaak te laat….

Dus… laten we niets achter voor later…

Want ondertussen kunnen we de beste momenten verliezen,

de beste ervaringen, beste vrienden, de beste familie…

De dag is vandaag… Het moment is nu…

We zijn niet meer op de leeftijd waarop we ons kunnen veroorloven om uit te stellen wat meteen gedaan moet worden.

Schrijver onbekend,

tekst geplukt van Facebook met ons advies

Pluk de dag

redactie

Buurtonderzoek Akkermunt

Ik ben bezig met een initiatief om jong en oud met elkaar in verbinding te brengen. Eenzaamheid ligt immers op de loer in aanhoudede coronatijden. Vorig jaar op koningsdag heb ik samen met mijn dochter een hinkelbaan uitgezet bij het Akkermunt. Na een buitje was de baan helaas weg.

Het idee van een vaste hinkelbaan heeft mij niet los gelaten. Wat is er leuker dan springende en dansende kinderen voor het huis op mooie  zomerse dagen. Waarbij ik wel moet zeggen dat het nieuwtje er wellicht snel af is, maar wel blijft uitnodigen op weg naar school. De baan is natuurlijk ook toegankelijk voor ouderen. 

Hier heb ik wel hulp nodig, bespreek eens met elkaar of dit een levensvatbaar idee is.

Wat te denken van een hinkelbaan op het voetpad bij het Akkermunt?

Of liever op een andere plek, zo jaar, waar…

Wat mag er zeker niet ontbreken aan de hinkelbaan en dan doe ik een beroep op een ieders creativiteit.

Uw reactie graag naar redactie@dorpsketting onder vermelding van hinkelbaan.

Petra

Een pluim voor onze eigen Leo

Vandaag 19 april is onze eigen Leo jarig. De regelneef en it-ondersteuner van dit blad. Ook is hij volop bezig met de Adviesraad en de Stexit. En verder nog oppas opa en beheerder van het Dorpspunt. Wij als redactie van de Dorpsketting willen hem dan ook graag een keer in het zonnetje zetten en hem voordragen voor de pluim.

Bij deze dus….

Opruim-Ommetje

Ik werk in de gemeente Capelle aan den IJssel en daar zorgt, net als bij ons, de gemeente veelal voor straatreiniging. Bewoners kunnen en willen een handje meehelpen. Ook hier willen inwoners hier graag bij helpen en maken een opruimommetje. Dat kun je in deze Dorpsketting nog lezen.

Daar (in Capelle) werd door meerdere bewoners aan de gemeente gevraagd of het mogelijk was om opruimmateriaal te krijgen, zodat zij bij de (dagelijkse) wandeling een afvalgrijper en een vuilniszak(je) mee kunnen nemen om het zwerfvuil op te ruimen. Nou, dat vind ik een erg goed idee.

Zeker in combinatie met de pas gelanceerde app het Ommetje, Stompwijk loopt, inlogcode 3BEBP. Dan snijdt het mes aan twee kanten.

Ik wil mij hier best hard voor maken en achter dit materiaal aan gaan. Laat even weten of je een grijper en een ring voor het afvalzakje wilt hebben. Laat het dan even aan de redactie weten. Net als Lisa lopen mensen vaak eenzelfde rondje. Een bijzonder goed voorbeeld hiervan zijn Thomas en Tiny Lelieveld, die samen al meer dan 25 jaar de Vogelplas rotzooi vrij houden. Geweldig toch. Samen kunnen we hier sterk in zijn.

Petra

Pluim voor de onbekende vogelhuisjes liefhebber

Kijk hoe schattig, de dikke kastanjeboom achter de school op de hoek, pastoors bos en Dotterbloem, heeft twee tiny housjes gekregen. Er past geen vogeltje in. Misschien wel een spin of bij op zoek naar een veilig hotel.

Dat veilig is natuurlijk relatief want zodra de broedende vogel eten zoekt en dit binnen snavelbereik vindt… Tja dan sta ik niet voor de gevolgen in. De start is in ieder geval goed.

Ik word hier erg vrolijk van en kan bijna niet wachten tot we aan de slag kunnen met al die wachtende vogelhuisjes in de kast.

De versoepelingen gloren aan de horizon. Wikipedia zegt: Horizon:  is een denkbeeldige lijn in de verte. Trekt zich terug naarmate men dichterbij komt.

Petra

Tapas puzzelrit

Wat een leuk initiatief toch weer van 7 horeca gelegenheden in de omgeving, waaronder de Bles, om zondag 18 april een tapas puzzelrit per auto te organiseren. En wat een belangstelling daarvoor, in no time was het uitverkocht met maar liefst 500 personen en ongeveer 175 auto’s die mee wilden doen. Dat was het maximale, want bij alle 7 gelegenheden kregen we een tapashapje/drankje aangeboden.

Onze start was om half twaalf bij de Bles waar we een map, een puzzelkaart en 3 stickers ontvingen om op pad te gaan. Het was leuk in elkaar gezet, bij elke stop kregen we een lekker hapje en een velletje stickers erbij die op de puzzelkaart bij de juiste locatie geplaatst moesten worden. Een beetje reclame en heel leuk dat je nu kennis maakte met andere restaurants in de omgeving. Wat waren alle mensen enthousiast en wat hebben we veel te eten gekregen, iedereen heeft echt zijn best gedaan om de deelnemers te verwennen. Vanaf de Bles naar kaasboerderij Captein waar de ijskar van de Jong klaar stond voor de eerste versnapering en waar we extra eerst coronaproef een rondje door de stal kregen langs de koeien die er nog stonden, de rest was al in de wei aan het springen. Door naar Eetcafé de Vergulde Vos in Rijpwetering waar we met een heerlijke carpaccio-wrap verwend werden, prachtig langs de Braasem naar Wagenaar Koffie & Diner waar ijskoffie geserveerd werd, de kleine weggetjes naar De Kromme Does in Hoogmade voor de Flammkuchen en daarna een instinker voor velen,  Catering de Blauwe Tafel, niet op de locatie in Oud-Ade maar in de berm vlakbij Jeu de Boer waar cheescake op het menu stond. Bij Café de Meester in Zoeterwoude werden we verwend met champignonsoep en soepstengel om tot slot te eindigen bij de Bles waar de bitterballen klaar stonden. Het waren 3 voortreffelijk eigen gemaakte bitterballen, maar zo groot dat het er eigenlijk 9 waren. Jullie begrijpen dat er ’s avonds niets meer werd gegeten bij ons.

Volgens mij heeft iedereen ervan genoten, de club die wij elke keer tegen kwamen wel in ieder geval! Voor herhaling vatbaar mochten de terrassen nog heel lang dicht blijven. Hopelijk mag het terras snel open zodat we toch gewoon buiten de auto met elkaar kunnen praten en genieten van al dat lekkers.

Ria Luiten  

Pluim voor Tinus en Marjo van der Weijden

Zaterdag zag ik in mijn ooghoek een rijtje paarse Spaanse Margieten staan, die binnen een mum van tijd verdwenen waren. Zondag zag ik ze opnieuw, nu ben ik een kijkje gaan nemen. Misschien ligt er een briefje bij van: neem maar mee en geniet er van.  Dat niet, voor de zekerheid nog wel even gecheckt en ja ze mochten mee genomen worden.

Ze zijn te ver uitgebloeid om nog te kunnen verkopen. Hoe mooi is het dan dat er anderen mee blij gemaakt worden en dat wat over is te delen met anderen.  Ik ben goed in uitdelen en heb het straatje voor mijn rekening genomen, zelfs de visite van Lenie van Ruijven werd er blij van.

Dankzij Tinus en Marjo kunnen we bloemetjes buiten zetten.

Petra

Lintjes regen

April doet wat hij wil en dat hebben we de afgelopen tijd kunnen merken. Zonnige dagen wisselen elkaar af met regen, sneeuw, nachtvorst en hagelbuien. Eind april kunnen we een regen van lintjes verwachten, als het aan mij ligt. We hebben voor de Dorpsketting een verkorte procedure. Je pakt pen en papier of het toetsenbord en laat ons weten wie er volgens u een lintje verdiend heeft. Dit plaatsen we dan in de Dorpsketting van 26 april die op koningsdag bezorgd wordt. In deze nare coronatijden waar er steeds weer een beroep gedaan wordt op ons geduld, we blij worden gemaakt met versoepelingen, die op hun beurt weer teruggedraaid worden. We zullen het samen moeten rooien en de tijd door zien te komen.

Laat je niet weerhouden door het aantal pagina’s, het mag ook één zin zijn.

Stuur uw voorstel naar: redactie@dorpsketting.nl

Petra